شناسهٔ خبر: 44873 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رفتن بهروز افخمی از «هفت» شايعه يا واقعيت؟

زمزمه‌هاي كنار گذاشتن بهروز افخمي از برنامه «هفت» شروع شد. چهارشنبه نهم تيرماه سايت «سينماسينما» در خبري اختصاصي از جلسه مرتضي ميرباقري، معاون سيما با هنرمندان و كارشناسان سينمايي و تغيير تركيب برنامه هفت خبر داد و عنوان كرد كه افخمي از تهيه‌كنندگي و اجراي اين برنامه بركنار مي‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ زمزمه‌هاي كنار گذاشتن بهروز افخمي از برنامه «هفت» شروع شد. چهارشنبه نهم تيرماه سايت «سينماسينما» در خبري اختصاصي از جلسه مرتضي ميرباقري، معاون سيما با هنرمندان و كارشناسان سينمايي و تغيير تركيب برنامه هفت خبر داد و عنوان كرد كه افخمي از تهيه‌كنندگي و اجراي اين برنامه بركنار مي‌شود.

دو ساعت بعد از اعلام اين خبر، ناصر كريمان، مديرگروه اجتماعي شبكه سه سيما در گفت‌وگو با مهر با اشاره به خبرهايي كه پيرامون تغييرات در برنامه «هفت» منتشر شده است، گفت: اين برنامه از ۱۸ تيرماه با همان تيم توليد قبلي و با همان سبك و سياق سابق روي آنتن خواهد رفت. اما خبر رفتن بهروز افخمي و تيمش از برنامه هفت، بيشتر از شايعه به نظر مي‌رسد.
ظاهرا ماه رمضان فرصتي براي مديران شبكه سه سيماست كه بيشتر درباره تركيب اين برنامه و نحوه اجراي آن فكر كنند. سال گذشته نيز محمود گبرلو پيش از ماه رمضان، در آخرين برنامه خود به مخاطبان اعلام كرد كه بعد از پايان اين ماه، بازمي‌گردد و «هفت» با همين روند به كار خود ادامه مي‌دهد. اما در اين فاصله رسانه‌ها خبرهايي از رفتن گبرلو منتشر كردند و با وجود تكذيب متعدد مديران سازمان صدا و سيما،  اين مجري و منتقد سينمايي هيچ‌وقت به صندلي برنامه سينمايي هفت  بازنگشت. «هفت» با اجراي بهروز افخمي ١٠ ماه پيش در مهر ماه ٩٤ كار خود را آغاز كرد.
افخمي كه رويكرد متفاوتي نسبت به گبرلو داشت، مسعود فراستي را به عنوان منتقد ثابت برنامه دوباره به هفت آورد و بيشتر حواشي اين برنامه نيز از همين جا آغاز شد. فراستي كه ظاهرا بنا ندارد ادبيات خود را تغيير بدهد، به اختلافات سينماگران با اين برنامه دامن زد اما اين‌بار سينماگران ترجيح دادند صداي اعتراضشان را بلندتر كنند. بخش اول سري جديد برنامه هفت به گفت‌وگو با پورمحمدي (معاون سيما) تنها حامي افخمي، اختصاص داشت. در اين بخش افخمي درحال خوردن ناهار با پورمحمدي گفت‌وگو مي‌كرد. پورمحمدي هم به خاطراتِ خود از عليرضا افخمي (برادر بهروز افخمي) اشاره كرد و بعد به وضعيت سينماي ايران پرداخت. اين شيوه گفت‌وگو، سبب اعتراض برخي منتقدان و سينماگران شد.
در بخش ديگري از اين برنامه، افخمي رو به‌روي فريدون جيراني، سردبير برنامه «هفت» در سري اول اين برنامه، نشست. جيراني در همان برنامه هشدارهاي لازم را به افخمي درباره استفاده از فراستي داد و گفت: «با حضور اين منتقد هيچ كدام از فيلمسازان در برنامه ات، حاضر نخواهند شد. اما پيش از روي آنتن رفتن قسمت دوم اين برنامه، افخمي در نامه‌اي خطاب به منتقدان و سينماگران نوشت: «قسمت دوم هفت را ببينيد و ببينيد كه چگونه مي‌شود به كمك فن تدوين، عزيزدردانه‌هاي تي‌تيش ماماني و مثلا مخالف‌خوان را برآشفته و پريشان و پاپاراتزي را به كلي ديوانه كرد. » او كه با شعار نجات سينماي ايران آمده بود، بيش از هر كسي به حواشي دامن زد و با اهالي سينما سر جنگ داشت.
 بعد از گذشت چند برنامه، همايون اسعديان، كارگردان سينما نخستين نامه رسمي را در اعتراض به هفت به محمد سرافراز، رييس سازمان صدا و سيما نوشت. بعد از اعلام اين اعتراض رسمي، حميد گودرزي به دليل برخي مشكلات شخصي از «هفت» خداحافظي كرد.
با ادامه سياست‌هاي برنامه هفت در ماه‌هاي اخير روند اعتراض سينماگران به نحوه اجرا و مديريت اين برنامه سرعت گرفت. به نظر مي‌رسد حالا مديران شبكه سه، بهانه‌هاي بيشتري براي بركناري بهروز افخمي از «هفت» دارند. افخمي بايد بيش از هر كس به اخبار تغييرات «هفت» توجه كند و آنها را شايعه نداند. او بهتر است پيش از هر گونه تصميم جدي مديران شبكه سه، از خير دستمزد ٦٠ ميليون توماني خود براي هر ماه اجراي اين برنامه بگذرد و سراغ فيلمسازي‌اش برود.

نظر شما