شناسهٔ خبر: 44863 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر حوزه علم

هفته گذشته بریتانیا با برگزاری یک همه‌پرسی، رای به خروج این کشور از اتحادیه اروپا را صادر کرد که به سرعت با نگرانی جامعه علمی آن روبرو شد.

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ استفن هاوکینگ، نظریه‌دان بزرگ انگلیسی در مورد آثار منفی این خروج بر روح همکاری های علمی هشدار داد که به طور عمیقی با پیشرفت علم مرتبط است.

همچنین جوامع دانشگاهی نیز در مورد موج جدیدی از فرار مغزها در نتیجه این تصمیم هشدار دادند.

گزارش اعلان شده از مجلس اعیان انگلیس و رای‌گیری‌های اخیر نشان داده که اکثریت جامعه علمی معتقدند انگلستان باید در اتحادیه باقی بماند.

مجله ساینتیفیک آمریکن پیش از این رای‌گیری،  گفتگویی را با پل درایسون، وزیر سابق علوم در بریتانیا در مورد دلیل نگرانی جامعه علمی از این تصمیم، تاثیر ویژه آن بر صنعت هوافضا و همچنین بر آینده تحصیلات عالیه انجام داده بود.

درایسون که بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ وزیر علوم بود و اکنون مدیرعامل شرکت فناوری‌های درایسون در لندن است، گفته بود: ایده اصلی عقب‌نشینی داوطلبانه بریتانیا از اتحادیه اروپا به نظر می‌رسد برای دانشمندان مطلوب نباشد چرا که پیش از این دانشمندان انگلیسی از مزایای همکاری آزادانه با دانشمندان اروپایی برخوردار بودند و مثال‌های زیادی وجود دارد که جامعه علمی به شکل کلی از این اثر متقابل سود می‌برند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد مخالفت جدید جامعه علمی انگلیس با خروج این کشور از اتحادیه اروپا گفت: فکر می‌کنم بخاطر این فلسفه‌ای باشد که این افراد با آن پرورش یافته‌اند که با همکاری است که درک بزرگ علمی صورت می‌گیرد. برای برخی از مشکلات بزرگی که ما برای مقابله با آن‌ها در دنیای علم تلاش می‌کنیم که به تاسیسات بزرگ تا تحقیقات گسترده در مناطق متعدد نیاز دارند، این حقیقت که ما عضوی از یک جامعه بزرگتر هستیم، بسیار مفید است. پروژه‌هایی مانند سرن یا هورایزن ۲۰۱۰ از جمله نمونه‌های پروژه‌های خاصی است که از طریق مشارکت طبیعی موجود در اتحادیه اروپا ایجاد شده‌اند.

درایسون که عضو هیات علمی دانشگاه آکسفورد است، این تصمیم برای خروج را برای این دانشگاه سطح اول دارای آثار منفی خواند، چرا که دیگر قادر نخواهد بود مانند قبل به جذب بهترین استعدادها بپردازد. وی همچنین شرکت فناوری کوچک خود در لندن را مثال زد که پیش از این تصمیم می‌توانست کارکنان دارای مدرک دکترا را از رومانی، فرانسه، اسپانیا یا پرتغال جذب کند اما خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این کار را پیچیده خواهد کرد، از این رو نه تنها دانشگاهها بلکه مشاغل فناورانه نیز آسیب خواهند دید.

انگلیس تاکنون حدود ۱۰ درصد از هزینه کارهای علمی خود را از بودجه اتحادیه اروپا تامین می‌کرد و خروج این کشور ممکن است بر این امر تاثیر بگذارد. به گفته درایسون، مساله مانند برخورداری افراد داخل چادر از مزایا نسبت به افراد خارج از آن است و از این رو بهتر است که همیشه داخل چادر بود.

این وزیر سابق علوم انگلیس در پرسشی در مورد حوزه‌های خاص علم یا فناوری که ممکن است بطور نامتناسبی از این قضیه آسیب ببینند، گفت: در این مورد می‌توان به فناوری هوافضا اشاره کرد که اروپا در آن صنعت موفقی دارد. دلیل رقابت بوئینگ با ایرباس این است که مهندسان بااستعداد و باهوشی در انگلیس هستند که می‌دانند بال‌ها را چگونه با استفاده از کامپوزیت طراحی کنند. اکنون برای انجام تحقیقات در نسل آینده هوافضا باید یک پایه صنعتی داشته باشید که بتواند تاسیسات بزرگ و بسیار گران مورد نیاز برای این تحقیقات را تامین کند.

به گفته درایسون، کل زنجیره ابتکار از ابداع و کشف گرفته تا تحقیق و تجاری سازی آن برای ورود محصولات جدید به بازار و تولید ثروت، به شکل منفی تحت تاثیر این تصمیم خروج از اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

نظر شما