شناسهٔ خبر: 44819 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ققنوس» مدخل‌های جدید «دانشنامه فلسفه استنفورد» را منتشر کرد/ مداخلی در وصف فیلسوفان زنانه‌نگر

«اخلاق زنانه‌نگر»، «زیبایی‌شناسی فمینیستی» و «شلایر ماخر» عنوان سه مدخل جدید از مجموعه «دانشنامه فلسفه استنفورد» است که نشر ققنوس آنها را روانه بازار کتاب کرده است.

 

 

«ققنوس» مدخل‌های جدید «دانشنامه فلسفه استنفورد» را منتشر کرد/ مداخلی در وصف فیلسوفان زنانه‌نگر

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انتشارات «ققنوس» سه مدخل جدید از مجموعه «دانشنامه فلسفه استنفورد» با عناوین «اخلاق زنانه‌نگر»، «زیبایی‌شناسی فمینیستی» و «شلایر ماخر» را منتشر کرد. در این نوشتار بر این سه مدخل منتشر شده مروری کوتاه شده است.

مسعود علیا، دبیر مجموعه «دانشنامه فلسفه استنفورد» در پیشگفتار این مجموعه نوشته است: «بسیاری از کسانی‌ که در ایران به نحوی از انحا کار فلسفی می‌کنند و با فضای مجازی اینترنت نیز بیگانه نیستند نام «دانشنامه استنفورد» را شنیده‌اند و چه بسا از این مجموعه کم‌نظیر بهره نیز برده باشند. کتابی که در دست دارید حاصل طرحی برای ترجمه و انتشار گزیده‌ای از مدخل‌های این دانشنامه است با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و فراهم کردن امکان دسترسی هر چه بیشتر خوانندگان فارسی‌زبان به مقالات راهگشایی که در این مجموعه آمده است. با توجه به ویژگی‌های «دانشنامه فلسفه استنفورد» شاید بی‌راه نباشد بگوییم برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مساله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن  مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه آغاز کند.»
 
«زیبایی‌شناسی فمینیستی»
«کرولین کورسمایر» کار تالیف «زیبایی‌شناسی فمینیستی» را بر عهده داشته و نوشین شاهنده آن را به فارسی ترجمه کرده است. 

در درآمد این اثر می‌خوانیم: «زیبایی‌شناسی فمینیستی» عنوانی برای نوعی زیبایی‌شناسی نیست. آن‌چنان‌که برای مثال اصطلاحات «نظریه فضلیت» و «معرفت‌شناسی طبیعی‌شده» انواعی از فلسفه اخلاق و نظریه معرفت را توصیه می‌کنند؛ بلکه اشاره به زیبایی‌شناسی فمینیستی به معنای مشخص کردن مجموعه‌ای از چشم‌اندازهاست که پرسش‌های خاصی را درباره نظریه‌ها و فرض‌هایی فلسفی در باب هنر و مقولات زیبایی‌شناختی پی می‌گیرد.»
 
«زیبایی‌شناسی فمینیستی» در شش بخش تالیف شده است.  «هنر و هنرمندان: پس‌‌زمینه تاریخی»، «خلاقیت و نبوغ» و «مقولات زیبایی‌شناختی و نقدهای فمینیستی» عناوین سه بخش از این اثر است. «شیوه عمل فمینیستی و مفهوم هنر»، «بدن در هنر و فلسفه» در کنار «زیبایی‌شناسی و زندگی روزمره» عناوین سه بخش دیگر این اثر را تشکیل می‌دهد.

«زیبایی‌شناسی فمینیستی» در 96 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه به بهای 6 هزار تومان منتشر شده است.
 
«شلایر ماخر» 
«شلایر ماخر» دیگر مدخل «دانشنامه فلسفه استنفورد» به قلم مایکل فورستر نوشته شده است. سید مسعود حسینی، کار برگردان این اثر را برعهده داشته است.
 
در بخشی از درآمد این اثر می‌خوانیم: «فریدریش دانیل ارنست شلایر ماخر» شاید در میان بزرگترین فیلسوفان آلمانی قرن‌های هجدهم و نوزدهم (به مانند کانت، هردر، هگل، مارکس و نیچه) جای نداشته باشد، ولی بی‌گمان یکی از نظرگیرترین فیلسوفان درجه دو در این دوره است. از طرف دیگر، وی فقط فیلسوف نبود؛ عالمی برجسته در زمینه ادبیات یونانی - رومی و متاله برجسته‌‌ای نیز بود. بخش زیادی از کار فلسفی او در فلسفه دین بود، اما احتمالا هرمنوتیک و نظریه ترجمه اوست که از چشم‌انداز فلسفی مدرن بیش از هر مبحث دیگری سزاوار بذل توجه است.»
 
«شلایر ماخر» در 10 بخش نوشته شده است. فورستر در بخش نخست «زندگی و آثار» ماخر را بررسی کرده است. «فلسفه زبان»، «فلسفه ذهن» و «هرمنوتیک» عناوین بخش‌های دوم تا چهارم از این اثر است.

«نظریه ترجمه»، «زیبایی‌شناسی» و «دیالکتیک» در کنار «اخلاق»، «فلسفه سیاسی و اجتماعی» و «فلسفه دین» عناوین 6 بخش دیگر این کتاب است.
 
«شلایر ماخر» در 119 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه به بهای هفت هزار تومان منتشر شده است.
 
«اخلاق زنانه‌نگر» 
«اخلاق زنانه‌نگر» اثر «رزماری تانگ» ،«نانسی ویلیامز» و «آن دانچین» است. مریم خدادادی این اثر را ترجمه کرده است.
 
به اعتقاد نویسندگان این اثر «اخلاق زنانه‌نگر» تلاشی است برای بازبینی، صورت‌بندی مجدد یا بازاندیشی اخلاق سنتی از آن حیث که چنین اخلاقی تجربه اخلاقی زنان را ناچیز می‌انگارد یا بی‌ارزش می‌داند. از جمله «آلیسون جَگر» فیلسوف زنانه‌گر اخلاق سنتی را بابت کم‌توجهی به زنان سرزنش می‌کند.
 
«اخلاق زنانه‌نگر» و «اخلاق زیستی زنانه‌نگر» عنوان دو بخش کلی این کتاب است. بخش نخست این اثر دارای چهار فصل است. «اخلاق زنانه‌نگر‌: زمینه تاریخی»، «رهیافت‌‌های زنانه‌نگر مراقبت محور به اخلاق» و «رهیافت‌های زنانه‌نگر جایگاه محور به اخلاق» و «نتیجه‌گیری» عناوین چهار فصل از بخش نخست است.
 
«سرچشمه‌های اخلاق زیستی زنانه‌نگر»، «شکوفایی اخلاق زیستی زنانه‌نگر» و «چشم‌انداز رو به گسترش» عناوین سه فصل بخش دوم این کتاب را تشکیل می‌دهد.
 
«اخلاق زنانه نگر» در 132 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه، به بهای 8 هزار تومان منتشر شده است.
 
سه مدخل «دانشنامه فلسفه استنفورد» دارای کتابنامه و واژه‌نامه انگلیسی و فارسی است.

نظر شما