شناسهٔ خبر: 44781 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یونسکو قدیمی‌ترین کتاب شعر بریتانیا را در فهرست آثار فرهنگی ارزشمند خود قرار داد

سازمان جهانی یونسکو در ادامه کارهای فرهنگی خود مجموعه شعر قرن دهم انگلیس را به عنوان ستون ادبیات انگلیسی معرفی کرد و در فهرست آثار فرهنگی مهم دنیا قرار داد.

 

 

یونسکو قدیمی‌ترین کتاب شعر بریتانیا را در فهرست آثار فرهنگی ارزشمند خود قرار داد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «اکستر» مجموعه شعر «آنگلوساکسون» که قدمت آن به هزار سال پیش برمی‌گردد و منبع الهام بسیاری از شاعران مانند «دبلیو. اچ. آدن»، «جی. آر. آر. تالکین» شده است جزو مهم‌ترین متون موجود در دنیا از دیدگاه سازمان جهانی یونسکو معرفی شد.

این مجموعه در کلیسای جامع «اکستر» نگهداری می‌شود و اولین بار توسط اسقف این کلیسا و در قرن یازدهم به این مجموعه هدیه شد. کتاب اکستر در سال 970 میلادی نگاشته شده است و شامل 40 شعر و 96 معماست که نمونه آن در هیچ جای دنیا یافت نشده است. سه‌شنبه سازمان جهانی یونسکو اعلام کرد که این مجموعه در تاریخ فرهنگ دنیا باقی خواهد ماند.

یونسکو در این باره گفت: «این مجموعه یکی از چهار دست‌نوشته شعر موجود به زبان انگلیسی قدیم است. از آنجا که این مجموعه بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین است و موضوعات شعری آن در هیچ مجموعه‌ای یافت نمی‌شود به عنوان ستون شعر در ادبیات انگلیسی و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای فرهنگی دنیا به حساب می‌آید.»

«اما کایلی»، یکی از استادان دانشگاه «اکستر» درباره این مجموعه می‌گوید: «بقای این مجموعه در طول این قرون شبیه به یک معجزه است زیرا این کتاب در طول تاریخ بسیار مورد استفاده و سواستفاده قرار گرفته است و در همه قرن‌ها مانند قرن حاضر مورد استقبال قرار نگرفته است. در اینکه این مجموعه در ادبیات انگلیسی و شکل‌گیری آن اهمیت بسیاری دارد جای هیچ نوع شکی وجود ندارد. در غیر این صورت شاعران بزرگی چون «ازرا پوند»، و «تالکین» از آن الهام نمی‌‌‌‌گرفتند.»

اشعار این مجموعه شامل شعر «سرگردان» است که منبع الهام شعری به همین نام از «آدن» شد و شعر «مسیح اول» که منبع الهام شخصیت «ایرندیل» نوشته «تالکین» شد.

«آن باروود»، کتابدار اصلی کتابخانه کلیسای جامع «اکستر» درباره این کتاب گفت: «قرن نوزدهم بود که این کتاب توجه بسیاری را به خود جلب کرد اما این کتاب در دنیای امروز بسیار شناخته‌شده نیست. البته آدم‌هایی که از این کتاب مراقبت می‌کنند یا جامعه فرهنگی که درباره آن تحقیق و مطالعه می‌کنند از ارزش بالای آن مطلع هستند اما شک ندارم که اگر از عموم مردم درباره این کتاب بپرسید کسی اسم آن را نیز نشنیده باشد. این موضوع نشان می‌دهد جامعه فرهنگی انگلیس در معرفی این کتاب به مردم جامعه ضعیف عمل کرده است.»

هدف سازمان جهانی یونسکو برای انجام این کار ماندگار کردن آثار فرهنگی ارزشمند است. آثاری که از دیدگاه متخصصان بسیار نادر هستند. دست‌نوشته‌های شاعرانه به زبان انگلیسی قدیم در دنیا بسیار کم است و شاید چهار مورد در دنیا باشد و این مجموعه قدیمی‌ترین مجلد آن است.

«پیتر توماس»، یکی دیگر از کتابداران کلیسای جامه «اکستر» می‌گوید: «این مجموعه نه تنها اساس کتابخانه ما بلکه پایه و اساس ادبیات انگلیسی و یکی از تأثیرگذارترین کمک‌های بشر به دنیای فرهنگی به حساب می‌آید.»

نظر شما