شناسهٔ خبر: 44628 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اکبرزاده «هنر و مالتیتود» را به بازار کتاب‌های فلسفه آورد/ خوانشی هستی‌شناختی از مفاهیم روز

فرهاد اکبرزاده، مترجم از انتشار «هنر و مالتیتود» اثر «آنتونیو نِگری»، فیلسوف ایتالیایی خبر داد و گفت: این کتاب حاوی نامه‌هایی است که در آن نویسنده در تلاش است مفاهیم روز را با رویکردی هستی‌شناسانه بررسی کند.

 

 

اکبرزاده «هنر و مالتیتود» را به بازار کتاب‌های فلسفه آورد/ خوانشی هستی‌شناختی از مفاهیم روز

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فرهاد اکبرزاده، مترجم، از انتشار کتاب «هنر و مالتیتود» اثر «آنتونیو نِگری» از سوی نشر چشمه خبر داد و گفت: «آنتونیو نِگری»، فیلسوف ایتالیایی، در اواخر دهه ۱۹۸۰ از فرم نوشتن نامه به برخی همفکرانش استفاده می‌کند. او هفت نامه برای دوستانش که غالبا فیلسوف هستند می‌نویسد و در هر یک از آنها به طرح بحثی می‌پردازد تا با محور قرار دادن این موضوعات بتواند به مسائل سیاسی و هستی شناختی مورد نظر خود پاسخ گوید. او تلاش می‌کند مسائلی مثل، زیبایی، بدن، کار، رخداد و انتزاع را با فلسفه در هم بیامیزد و آنها را از منظر هستی‌شناختی بررسی کند.
 
وی اظهار کرد: در هفت نامه اول، به تبع زمان نوشتن این نامه‌ها، حضور «پست مدرنیته» و مفاهیم مرتبط با آن نیز در حاشیه مباحث حس می‌شود و هر نامه به صورت ضمنی در تلاش برای پ‍اسخ‌گویی به آن است. این فیلسوف ایتالیایی در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱ دو نامه دیگر هم به تعداد نامه‌های خود اضافه می‌کند. او سخنرانی سال ۲۰۰۸ خود را هم با عنوان «دگردیسی و کار غیرمادی» به عنوان ضمیمه‌ای تکمیلی در‍ پ‍ایان کتاب قرار می‌دهد و مقدمه‌ای هم برای کتاب می‌نویسد.
 
اکبرزاده با بیان این‌که هفت نامه این فیلسوف ایتالیایی در سال ۱۹۹۰ در ایتالیا منتشر شدند، گفت: نویسنده می‌کوشد با طرح این مسائل که بیشتر به موضوعات زیباشناختی می‌ماند پرسش‌های فلسفی را طرح کند. مثلا یکی از نامه‌هایی که به «جورجو آگامبن» دیگر فیلسوف مطرح ایتالیایی نوشته شده مساله «امر والا» را محور بحث قرار می‌دهد و مروری است خواندنی و متفاوت بر این مفهوم فلسفی زیبایی‌شناختی.
 
وی افزود: در ترجمه این اثر تلاش کردم تا به «لحن» نویسنده که بیشتر شبیه لحن یک فیلسوف/اکتویست شکست‌خورده است وفادار بمانم. کسی که با زیر ذره‌بین بردن عناصر هستی‌شناختی، که از قضا هم‌زمان می‌توان آن‌ها را موضوعات زیباشناختی، سیاسی و در نهایت زیست‌سیاسی هم دید می‌کوشد تا روزنه‌ای برای احیای دوباره مفهوم «امید» بیابد.

«هنر و مالتیتود: ۹ نامه درباره هنر، به همراه دگردیسی: هنر و کار غیر مادی»  در ۱۵۴ صفحه، به بهای ۱۱ هزار تومان از سوی نشر چشمه منتشر شده است.
 
«جورجو آگامبن» اثر الکس ماری با ترجمه فرهاد اکبرزاده دیگر کتابی از این مترجم است که در شناخت شرح منظومه فکری آگامبن، فیلسوف ایتالیایی به تازگی از سوی نشر دیبایه منتشر شده است.

نظر شما