شناسهٔ خبر: 44475 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درس ـ گفتگوی «ایده علم دینی» برگزار می‌شود

کلاس تابستانه مدرسه آزاد فکری مهاجر با عنوان درس ـ گفتگوی ترمیک «ایده علم دینی» با حضور خسرو باقری، علیرضا پیروزمند و علی پایا برگزار می شود.

 

علم دینی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ درس ـ گفتگوی ترمیک «ایده علم دینی» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.در این کلاس ها ارائه و گفتگو میان دیدگاه های مختلف در باب علم دینی است که توسط اساتیدی همچون دکتر علی پایا(ویدئو کنفرانس از لندن)، حجت الاسلام علیرضا پیروزمند و دکتر خسرو باقری ارائه بحث و گفتگو می شود.

درباره این موضوع

بحث از نسبت علم و دین و تعارضات و همراهی های آنها با هم سابقه طولانی هم در تک تک ما دارد و هم در تاریخ تاملات فلسفی داستان طولانی ای پیدا کرده است. این بحث خصوصا پس از اوج گیری علم جدید و بالخصوص با طرح نظریاتی مانند تکامل داروین و مکانیک کوانتوم جدی­تر شد، البته بیشتر در بستر مسیحیت. اما در ایران مساله کمی متفاوت بود، آشنایی دیر هنگام با علم جدید و نتایج مختلف آن بالخصوص در علوم انسانی و اجتماعی و مدیریتی و اقتصادی خیلی از صاحبنظران را به این فکر فرو برد که جایگاه این علوم و مبانی و دیدگاه های مستتر و یا مطرح شده در آنها در نسبت با اعتقادات دینی اسلامی چیست. این جرقه پس از چند سال نام «نظریه علم دینی» به خود گرفت. نظریه ای که تلاش می کرد نسل جدیدی از علوم را غالبا در مقابل علوم فعلی و مبتنی بر جهان بینی دینی پرورش دهد.

این نظریه را گروه ها و اندیشه های مختلفی پیگیری کردند که شاید هیچ وجه مشترکی میانشان جز نام علمِ دینی موجود نباشد! جریان فرهنگستان علوم که با اندیشه های سید منیر الدین هاشمی آغاز شد و اکنون با دیدگاه های حجت الاسلام میرباقری ادامه پیدا می کند، جریان فلسفه اسلامی که بیشتر از همه متاثر از دیدگاه آیت الله جوادی آملی است، جریان متفکران فلسفه علمی که محوریت آنها را سعید زبیباکلام و حمیدرضا آیت اللهی تشکیل می دهند و همچنین جریان فردیدی ها و … همگی کمابیش معتقد به چنین ایده ای هستند. اما این اندیشه مخالفان زیادی نیز دارد که از قضا تقریبا همان روشنفکران دینی همانند علی پایاو … هستند. مخالفان معمولا مدعی هستند که این دیدگاه آزادگی علم را از بین خواهد برد و سبب رکود علم و جدایی آن از معیار اصلی اش یعنی تطابق با واقعیت می گردد.

در این درس ـ گفتگو برخی دیگاه های موافقان و مخالفان علم دینی را خواهیم شنید و بررسی خواهیم کرد که این ایده تا چه حد می تواند چراغ راه ما برای مواجهه با علم و دنیای جدید باشد.

علاقه مندان برای شرکت در جسات درس ـ گفتگو مدرسه آزادی فکری می توانند به اینجا مراجعه کنند.

نظر شما