شناسهٔ خبر: 44430 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آقاجری و توفیق «سرقت تاریخ» را نقد می‌کنند

​نشست نقد و بررسی کتاب «سرقت تاریخ» تالیف جک رنکین‌گودی و برگردان نرگس حسن‌لی در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود.

 

آقاجری و توفیق «سرقت تاریخ» را نقد می‌کنند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست علمی بررسی و نقد کتاب گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری به نقد کتاب «سرقت تاریخ» اختصاص دارد.

در این نشست سیدهاشم آقاجری (استاد دانشگاه تربیت مدرس) و ابراهیم توفیق (استاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی) حضور خواهند داشت.

کتاب «سرقت تاریخ» به مساله غصب تاریخ از سوی غرب می‌پردازد و این موضوع را مطرح می‌کند که بسیاری از نهادها، مفاهیم و ارزش‌ها، مانند دموکراسی، آزادی و عدالت، و حتی احساساتی مانند عشق صرفا محصول تمدن غربی نیست و ریشه و خاستگاه بسیاری از آنها را باید در شرق و فرهنگ‌های دیگری غیر از غرب جست. این کتاب در سه بخش سامان یافته است. بخش نخست «مفاهیم غربی را در متناظر با اسناد شرقی می‌سنجد»؛ بخش دوم «تفکرات سه مورخ برجسته را بررسی می‌کند» و بخش سوم «صحت ادعای غرب بر مفاهیم مختلف را ارزیابی می‌کند». کتاب فوق سیزدهمین شماره از مجموعه «متون انتقادی غرب مدرن» است.

معرفی مولف:
جک رنکین‌گودی (متولد ۱۹۱۹) پیشگام انسان‌شناسی تطبیقی ادبیات است. وی یکی از انسان‌شناسان اجتماعی انگلیس و از اساتید برجسته دانشگاه کمبریج، عضو منتخب آکادمی انگلیس در سال ۱۹۷۶.م و عضو دائمی آکادمی ملی علوم امریکاست. جک گودی، پروفسور بازنشسته انسان‌شناسی اجتماعی در دانشگاه کمبریج و استاد کالج سنت‌جان است. وی صاحب تألیفات فراوانی است و در آخرین کتابش، «سرقت تاریخ» که در سال ۲۰۰۷ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد، به مفهوم غصب تاریخ از سوی غرب می‌پردازد.

معرفی مترجم:
مترجم این کتاب متولد ۱۳۶۲ و دانش‌آموخته دانشگاه علامه طباطبایی در دوره کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی است. وی پیش‌تر، در ترجمه کتاب‌های متفکران کلیدی: «از نظریه انتقادی تا پست‌مارکسیسم و امپریالیسم فرهنگی» از همین ناشر و کتاب «درآمدی بر ادبیات کودک؛ از رمانتیسم تا پست‌مدرنیسم» که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده، مشارکت داشته است. این، نخستین کتاب ترجمه‌شده از مترجم است که به چاپ رسیده است.

نقد کتاب «سرقت تاریخ» دوشنبه 17 خردادماه ساعت 17 تا 19 در پژوهشکده تاریخ اسلام به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، کوچه برادران، کوچه شهروز شرقی، شماره 9 برپا می‌شود.

نظر شما