شناسهٔ خبر: 44395 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگرانی از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها/ دانشجویان احساس تکلیف نمی‌کنند

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ابراز نارضایتی از وضعیت فرهنگی موجود در دانشگاه‌ها گفت: با اینکه توقع دانشجویان بسیار بالا رفته اما همین دانشجویان احساس تکلیف نمی‌کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر حمیدرضا خرم خورشید در آیین اختتامیه اولین دوره آموزشی مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بر ادامه راهکار برای حل مشکلات فرهنگی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: من به عنوان یک عضو هیات علمی در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها احساس کمبود، نقصان و ترس دارم و نگران هستم.

وی اظهار داشت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی بحث آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان در یک طرف قرار دارد و مسائل دانشجویی و فرهنگی در سوی دیگر است. واقعیت این است که در بخش اول تا حدی موفق عمل کرده‌ایم، اما در بخش دوم باید اذعان کنیم که نه تنها موفق نبوده ایم، بلکه نزول هم داشته‌ایم.

خرم خورشید از وضعیت فرهنگی موجود در دانشگاه‌ها ابراز نارضایتی کرد و بیان داشت: دانشجویان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند از نظر روحی، اخلاقی و معرفتی وضعیت قابل قبولی برخوردار هستند اما همین دانشجویان زمانی که بعد از چند سال فارغ التحصیل می‌شوند نه تنها وضعیت فرهنگی بهتر نمی‌شود بلکه وضعیت بدتری پیدا می‌کند بنابراین این نقصان در دانشگاه‌های کشور وجود دارد.

وی افزود: بنده در همه همایش‌ها از نقصان موجود شکایت می‌کنم و به دنبال راهکار هستم که این مشکلات و نقصان برطرف شود.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تشریح راهکارهای خود برای معضلات فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: یکی از راهکارهای مقابله با مشکلات فرهنگی استفاده از اعضای هیات علمی دانشگاه‌هاست.

وی یادآور شد: مسائل فرهنگی موضوعی نیست که فقط به یک بخش خاص محدود شود و یک مجموعه خاص متولی آن شود بلکه همه بخش‌ها و ظرفیت‌ها باید برای مقابله با آن به کار گرفته شود که یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها اعضای هیات علمی هستند که بیشترین ارتباط مستقیم را با دانشجویان دارند و می‌توانند اثرگذار باشند.

خرم خورشید دوره دانشجویی و زمان تحصیل خود را با دانشجویان کنونی مقایسه کرد واظهار داشت: متاسفانه توقعات دانشجویان از دانشگاه و نظام در حوزه‌های مختلف از جمله رفاهی، صنفی، غذایی، خوابگاهی و موارد دیگر بسیار بالا رفته اما همین دانشجویان احساس تکلیف نمی‌کنند.

وی با بیان این نکته که دانشجویان در اوایل انقلاب دانشجویان در برابر مردم و نظام احساس تکلیف می‌کردند، گفت: امکاناتی که دراختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، امکانات و خدمات نسبتا خوبی است.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بر اثبات ادعای خود که امکانات رفاهی و خدماتی دانشگاه‌های کشور قابل قبول و مناسب است به دوران تحصیل خود اشاره کرد و افزود:‌بنده پنج سال از دوران تحصیل خود را در کشور انگلیس بودم. امکاناتی که در دانشگاه‌های ما وجود دارد قابل قیاس با خدمات و امکانات دانشگاه انگلیس نیست.

خرم خورشید یادآور شد: در انگلیس غذا بسیار گران است و هزینه آن را از دانشجو می گیرند. نخستین روزی که برای خوردن غذا به سلف سرویس دانشگاه انگلیسی رفتم، دیگر نتوانستم بروم چون هزینه خرید غدای گران را نداشتم. ما باید قدردان نظام، مردم و دانشگاه باشیم که این امکانات را در اختیار ما قرار می‌دهند.

وی با تجلیل از برگزار کنندگان نخستین دوره آموزشی تخصصی توانمندسازی فرهنگی مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به جهت تلاش در حوزه تعالی فرهنگی دانشگاه‌ها ابراز امیدواری کرد برگزاری سلسله دوره‌های آموزشی فرهنگی منجر به ارایه راهکارهای سازنده در رفع مشکلات فرهنگی شود.

نظر شما