شناسهٔ خبر: 44108 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز فراخوان هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی از اول خرداد

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: فراخوان هشتمین جشنواره بین المللی فارابی از روز شنبه اول خردادماه و در آستانه نیمه شعبان آغاز می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین میرزایی بعد از ظهر امروز در نشستی مطبوعاتی با اشاره به هشتمین جشنواره بین المللی فارابی گفت: اساتید، دانشجویان و محققان برجسته  علوم انسانی تا ۳۱ تیر ماه ۹۵ فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.

وی افزود: ۷ دوره از این جشنواره برگزار شده است و در آستانه برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی فارابی هستیم.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: برگزاری جشنواره در اسفند ماه سال گذشته در هیات وزیران مصوب و پایان فروردین ماه شورای سیاست گذاری جشنواره برگزار شد و برنامه ریزی های لازم توسط شورای سیاست گذاری جشنواره انجام گرفت.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته قرار شد فراخوان هشتمین جشنواره بین المللی فارابی از روز شنبه اول خرداد ماه در آستانه نیمه شعبان آغاز شود.

میرزایی با اشاره به ویژگی اصلی جشنواره بین المللی فارابی گفت: این جشنواره دارای یک ویژگی اصلی است که غیر از کتاب مابقی آثاری که به جشنواره ارسال خواهد شد مانند طرح های پژوهشی، رساله دکتری، پایان نامه کارشناسی ارشد و آثار تحقیقاتی همه به صورت دیجیتال بوده  و ارسال آثار به صورت الکترونیکی خواهد بود.

وی ادامه داد: فقط در بخش کتاب بعد از ثبت نام در سایت و بارگذاری روی جلد کتاب و اثر از شرکت کنندگان خواهیم خواست تا اصل کتاب را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اختتامیه جشنواره گفت: برنامه ریزی ما این است که اختتامیه جشنواره در پایان آذر ماه سال جاری در هفته پژوهش برگزار شده و برگزیدگان معرفی شوند.

میرزایی با بیان اینکه این جشنواره با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد، گفت: جشنواره بین المللی فارابی توسط وزارت علوم و با مشارکت یونسکو، آیسسکو، بنیاد ملی نخبگان برگزار می شود و وزیر علوم، رئیس جشنواره، معاون فرهنگی  و اجتماعی وزیر علوم، دبیر جشنواره بوده و دبیرخانه جشنواره در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مستقر است.

وی اظهار امیدوای کرد که هشتمین جشنواره بین المللی فارابی که ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است را مانند سایر جشنواره ها به خوبی برگزار کنند.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: بخش اصلی این جشنواره از بخش اساسی تشکیل شده و بخش جوان جشنواره شامل محققان و افرادی است که زیر ۳۵ سال سن دارند. در کنار آنها از پژوهشگر پیشکسوت علوم انسانی و شخصیت های پیشرو در حوزه علوم انسانی که مرحوم شده اند اما همچنان آثار و فعالیت های آنها قابل توجه است و همچنین فصل نامه های علمی و پژوهشی برتر و انجمن علمی برتر تقدیر خواهد شد.

میرزایی به بخش بین الملل اشاره کرد و گفت: در بخش بین الملل در حوزه ایران و اسلام شناسی کسانی که آثار ارزشمندی داشته باشند از آنها نیز در این جشنواره بهره می گیریم و آثار برگزیده بین المللی را در حوزه های مذکور در این جشنواره معرفی خواهیم کرد.

میرزایی با بیان اینکه جشنواره فارابی در بخش بین المللی تاکید ویژه ای دارد گفت: امسال رتبه یک، دو و سه نداریم و به جای آن اثر برگزیده خواهیم داشت و اگر اثر برگزیده ای نیز نداشته باشیم اثر شایسته تقدیر خواهیم داشت.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در این جشنواره ۱۲ گروه علمی شامل زبان و ادبیات، تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم سیاسی، روابط بین المللی و مطالعات منطقه ای، علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری، حقوق، علوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی، فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان، عرفان، فقه، اصول، علوم قرانی و حدیث، مطالعات هنر و زیبایی شناسی، فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری و مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی تشکیل شده است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت نخبگان در داخل کشور و خارج از کشور گفت: با توجه به اینکه تاکنون ۷ دور جشنواره بین المللی فارابی برگزار شده است درصدد هستیم شبکه نخبگان علوم انسانی را برای استفاده از ظرفیت نخبگان علوم انسانی راه اندازی کنیم که جزییات بیشتر آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

نظر شما