شناسهٔ خبر: 43737 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صدوقی‌سها با «معراج‌نامه» و «دانشنامه علایی ابن‌سینا» به «شهر آفتاب» می‌آید

منوچهر صدوقی سها، فیلسوف و شارح پیشکسوت آثار فلسفی درباره جدیدترین آثاری که در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود، گفت: «معراج‌نامه» و «دانشنامه علایی ابن‌سینا» دو کتابی است که شرح و نگارش مقدمه آنها به اتمام رسیده و نشر مولی نیز عهده‌دار کار چاپ آنها بوده است.

 

صدوقی‌سها با «معراج‌نامه» و «دانشنامه علایی ابن‌سینا» به «شهر آفتاب» می‌آید

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ استاد منوچهر صدوقی سها، فیلسوف و شارح آثار فلسفی از عرضه دو اثر به قلم خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال خبر داد و گفت: «معراج‌نامه»  و «دانشنامه علایی ابن‌سینا» عنوان دو کتابی است که در نمایشگاه کتاب امسال در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

صدوقی سها با بیان این‌که «معراج نامه» نوشته آقا میرزا مهدی مدرس آشتیانی است، اظهار کرد: میرزا مهدی آشتیانی، حکیم و متاله برجسته‌ای است که نزد اهل حکمت با کتاب «اساس التوحید» شناخته می‌‌شود.

وی ادامه داد: رساله «معراج‌نامه» یکی از تصانیف وی است که تاکنون تصحیح و منتشر نشده است. آشتیانی در این رساله از زوایای مختلف به بررسی معراج پیامبر می‌پردازد و سعی در توضیح و تفسیر آن از طریقی حکمی و فلسفی دارد. این حکیم ایرانی، در این اثر برخی از شبهات پیرامون واقعه معراج را مطرح می‌کند و در صدد پاسخگویی به آنها بر‌می‌آید.
 
صدوقی سها، با اشاره به نگارش مقدمه بر کتاب «دانشنامه علایی ابن‌سینا» گفت: دانشنامه علائی در مباحث منطق، طبیعیات، موسیقی، الهیات از سوی ابن‌سینا نوشته شده و ارجمندترین تالیف اصیل و محقق شیخ الرئیس ابوعلی سینا به فارسی «دانشنامه» حاضر است که  آن را به نام «علاالدوله ابوجعفر محمد بن دشمن‌زیار بن کاکویه» تالیف کرده است. این دانشنامه شامل چندین رساله است که از آن جمله سه رساله علم منطق، علم برین (الهیات) و علم زیرین (طبیعیات) به قلم ابوعلی است و رسائل دیگر را که در موسیقی است شاگرد وی «ابوعبید جوزجانی» پس از مرگ او از مصنفات استاد خویش و دیگران تلخیص و ترجمه کرده است.
 
وی به مقدمه نوشته شده این دانشنامه از سوی ابن‌سینا اشاره کرد و گفت: شیخ‌الرییس در مقدمه این کتاب نوشته است:‌ «کتابی تصنیف کنم بپارسی «دری» که اندر وی اصل‌ها و نکته‌های پنج علم از علم‌های حکمت پیشینیان گرد آورم بغایت اختصار: یکی علم منطق، که وی علم ترازوست؛ و دوم علم طبیعیات که علم آن چیزهاست که به حس شاید دیدن و اندر جنبش و گردشند؛ و سوم علم هیات و نهاد عالم و حال صورت جنبش آسمان‌ها و ستارگان و چهارم علم موسیقی و بازنمودن سبب‌ساز و ناساز آوازها و نهادن لحن‌ها؛ و پنجم علم آنچه بیرون از طبیعت است.»

نظر شما