شناسهٔ خبر: 43709 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طالب زاد: جشنواره جهانی فجر را موفق دیدم/ برنامه ویژه برای عمار بین‌الملل

دبیر جشنواره «عمار» ضمن اعلام اینکه این جشنواره امسال در بخش بین‌الملل برنامه‌های جدی‌تری دارد، برگزاری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری رضا میرکریمی را موفق دانست.

 

نادر طالب زاده

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نادر طالب‌زاده با اشاره به جشنواره فیلم «عمار» و جلسه ای که اخیرا مسئولان آن با حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی داشته اند، بیان کرد: جشنواره «عمار» تاکنون خود را در عرصه فرهنگ و هنر نشان داده است و با توجه به فضای فکری‌ای که دارد کسانی را که برای هنر انقلاب دلسوز هستند از جمله آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی درگیر خود کرده است و این افراد فیلم های جشنواره را می بینند و تحت تاثیر قرار می گیرند و همین فضا باعث شد تا خود آقای ایوبی به سمت جشنواره بیاید.

وی با اشاره به فضاسازی جشنواره «عمار» عنوان کرد: یکی از روش های تماشای آثار «عمار» حضور در جشنواره هنگام برگزاری آن است و دیگری تلویزیون است که در ایام برگزاری جشنواره برنامه های متعددی پخش می کند، کارگردانان را به تلویزیون می آورد و فیلم ها را نمایش می دهد و این باعث می شود که مردم و افراد مختلف آثار را ببیند و نیروهای دلسوز انقلاب از این آثار و مفاهیم آنها سخن بگویند.

«عمار» زمینه را برای نیروهای انقلاب اسلامی فراهم می کند

دبیر جشنواره فیلم «عمار» اضافه کرد: این جشنواره زمینه را برای نیروهای انقلاب اسلامی در سراسر ایران فراهم می‌کند و اگر آنها بخواهند در حوزه فیلم و سینما کار هنری داشته باشند، جذبشان می کند. آثار «عمار» در اکثر روستاها، مساجد، حسینیه ها و... نمایش داده می شود و همه را درگیر کرده است حتی خود من هم که چند سال دبیر این جشنواره هستم غافلگیر شده ام. 

وی با اشاره به بخش بین الملل جشنواره فیلم «عمار» عنوان کرد: امسال بُعد بین‌المللی جشنواره «عمار» گستره بیشتری دارد. باید آثار امسال بخش ایران را برای مخاطب خارجی زیرنویس ارایه کرد. این آثار می تواند نوعی ایران شناسی باشد و مخاطب خارجی از فیلم های «عمار» مسایل زیادی را یاد می گیرد. اگر یک آمریکایی یا یک محقق غربی بخواهد اطلاعاتی درباره ایران داشته باشد بسیار خوب است که این فیلم ها را بببند چراکه «عمار» دغدغه‌هایی را بیان می‌کند که در هیچ کتابی پیدا نمی شود. اگر ۲۰ تا ۳۰ فیلمی که امسال از کارگردانان ایرانی در بخش بین الملل داریم زیرنویس شود برای ایران شناسی در غرب فوق العاده است.

جشنواره جهانی فجر بسیار متفاوت بود

طالب زاده اضافه کرد: به طور مثال اگر حمید دباشی که در دانشگاه کلمبیا چند کتاب هم درباره مخملمباف و امیر نادری نوشته است آثار «عمار» را ببیند این فیلم ها را تحلیل و بررسی می کند. این فیلم ها موج جدیدی را ایجاد می کنند و مسایلی در آنها نمایش داده می شود که حرف های جدیدی از تاریخ است. خود من خیلی خوش بین هستم و واقعیت این است همین انعکاس تلویزیونی «عمار» نشانده دهنده این است که اتفاقی در این جشنواره در حال رخ دادن است. ما برای فراهم کردن امکانات هیچ بودجه ای در این زمینه خرج نکردیم و فیلمسازان «عمار» با دست خالی فیلم ساختند.

طالب زاده همچنین در بخشی از سخنان خود درباره سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر بیان کرد: جشنواره بسیار متفاوت از جشنواره های فجری که من تاکنون دیدم برگزار شد و من باید به آقای میرکریمی تبریک بگویم. یک ویژگی جشنواره امسال لوکیشن بود، در فیلمسازی مکان باید درست باشد به همین دلیل است که از کلمه لوکیشن استفاده می شود. اگر مکان درست نباشد فیلم هم درنمی آید. گویی که مکان یک شخص یا دیالوگ است و من از میرکریمی پرسیدم که اصلا چطور اینجا را پیدا کرده است.

میرکریمی فضای جدیدی را در بخش بین الملل باز کرد

وی ادامه داد: باقی مسایل هم به نظرم خوب و فوق العاده بود و آقای میرکریمی یک فضای جدیدی را از نظر بعد بین المللی جشنواره فجر باز کرد. 

دبیر جشنواره بین المللی «عمار» همچنین درباره بخش بین الملل عمار عنوان کرد: این جشنواره چند ماه دیگر برگزار خواهد شد. امسال فیلم های زیادی به دست ما رسیده است و امیدواریم این جشنواره هم به خوبی برگزار شود.

«عمار» ایران شناسی می کند

طالب زاده با اشاره به جریانی که بخش بین المللی جشنواره «عمار» می تواند در جهان ایجاد کند، گفت: ایران شناسی نکته مهمی است که این جشنواره می تواند ایجاد کند، اکنون همه کشورها می خواهند، بدانند ایران چگونه جایی است. ما می توانیم از طریق همین بچه های «عمار» از همه جای کشور، ایران را بشناسانیم و «عمار» هم تاکنون خود را ثابت کرده است.

وی در پایان با لبخند گفت: رقابت سختی بین جشنواره «عمار» و جشنواره فجر است که ان شاء الله هر دو هم پیروز می شوند.

نظر شما