شناسهٔ خبر: 43526 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محقق: متاسفانه بزرگان فلسفه كشورمان جانشينی ندارند/ قحطی فلسفه در ايران موج می‌زند!

مهدی محقق، رييس انجمن آثار و مفاخر ايران در آيين بزرگداشت مفام علمي و فلسفي آيت‌الله ابوالحسن رفيعي قزوينی ضمن اشاره به جايگاه والای اين عالم عاليقدر گفت: متاسفانه بايد بگويم ايران در قحطی فلسفه به سر می‌برد و بزرگان فلسفه معاصر جانشينی بعد از خود ندارند.

 

محقق: متاسفانه بزرگان فلسفه كشورمان جانشينی ندارند/ قحطی فلسفه در ايران موج می‌زند!

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بزرگداشت مقام علمی آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، علامه و فیلسوف به عنوان یكصدو پنجاهمین آیین پاسداشت مشاهیر ایران، با سخنرانی، مهدی محقق، فیلسوف و رییس انجمن آثار و مفاخر ایران، آیت الله سید حسین مصطفوی، رییس گروه فلسفه و كلام دانشگاه امام صادق، آیت الله سید ابوالحسن طبرستانی، فیلسوف و غلامحسین رضانژاد، پژوهشگر علوم عرفانی و با حضور استاد سید عبدالله انوار، نسخه‌شناس، محمد حسین ابوترابی‌فرد، نائب رییس مجلس شورای اسلامی، حسن رفیعی، قروینی فرزند آیت اله رفیعی قزوینی و جمعی از علاقه‌مندان شامگاه شنبه ٢٨فروردین ماه در محل انجمن آثار و مفاخر ایران برگزار شد.

محقق گفت: انجمن آثار و مفاخر ایران افتخار دارد برای یكصدو پنجاهمین نوبت، یاد و خاطره فیلسوف و مشاهیر ایرانی را گرامی بدارد. در این مراسم، به پاسداشت مقام علمی فقیهی فیلسوف و فیلسوفی فقیه می‌پردازیم كه در كمتر كشوری این دو حوزه علمی در فردی جمع می‌آید.

این فیلسوف با اشاره به اینكه، بسیاری از كشورها فلسفه را تكفیر می‌كنند، افزود: در این كشورها افراد فلسفه خوانده را زندیق و گمراه خطاب می‌كنند، اما در مملكت ما و در جهان تشیع مفسر قرآنی مانند علامه طباطبایی (ره)، فیلسوف نیز بود كه آن خاصیت مكتب آل محمد (ص) است.

وی با طرح این پرسش كه ضدیت با فلسفه از كجا آغاز شد؟ اظهار كرد: ضدیت با فلسفه از كتاب‌های اهل سنت آغاز شد. وقتی كتاب‌های یونانی در بیت‌الحكمه به زبان عربی ترجمه شد، مترجمان آثار به دلیل داشتن ادیان یهودی و مسیحی، نكات ضد اسلامی را حذف نکردند و به این ترتیب این گونه مفاهیم ضد اسلامی در ترجمه آثار وارداسلام شد.

محقق با اشاره به جایگاه علمی و فلسفی آیت‌الله رفیعی قزوینی اظهار كرد: من شاگرد مستقیم ایشان نبودم، اما ایشان اثر عمده‌ای در پیشبرد فلسفه داشت. در گذشته تهران دارای چندین محقق واقعی فلسفه بود، اما متاسفانه در حال حاضر قحطی اندیشمند فلسفه در تهران و ایران موج می‌زند. چرا باید این اتفاق برای كشوری بیفتد كه در دوره اسلام و پیش از آن سرچشمه حكمت و فلسفه بود.

وی افزود: بزرگان فلسفه ایران، جانشینی ندارند و متاسفانه باید با ذلت و خفت بگوییم كه استادان امروزی جانشینی ندارند، در حالی كه در گذشته اعتقاد بر این بود كه شاگرد باید از معلم برتر باشد.

نظر شما