شناسهٔ خبر: 43067 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از کتاب «تبریز گهواره فرهنگ» در باکو

کتاب «تبریز گهواره فرهنگ»، با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران در سالن بزرگ فلارمونیای باکو رونمایی شد.

 

کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ آیین رونمایی از کتاب «تبریز گهواره فرهنگ»، با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران، رؤسای دانشگاه‌ها، نمایندگان مجلس، هنرمندان مشهور آذربایجان، اساتید و دانشجویان در محل سالن بزرگ فلارمونیای باکو برگزار شد.

رافائل حسین اف، نماینده مجلس و رییس موزه نظامی طی سخنانی، تبریز را مهد فرهنگ و تمدن منطقه معرفی و به تأثیرگذاری دینی و معنوی تبریز به ویژه در منطقه قفقاز و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: تبریز برای ما فقط یک شهر نیست، بلکه تاریخ و تمدن ما از تبریز برخواسته است.

پس از آن، انار معلم، رییس اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان ضمن تقدیر از گردآوری کتاب «تبریز گهواره فرهنگ» گفت: علی پولاد پایتخت صفویان و شهر شهریار را با تاریخ غنی و با انسان‌های وارسته آن به باکو آورده است. همچنین، چند نفر از تاریخ‌دانان آذربایجان و میهمانانی که از ترکیه دعوت شده بودند در مورد تبریز سخنرانی و به اهمیت تاریخی و تأثیرگذاری تبریز در منطقه مطالبی را بیان کردند.

در ادامه، سید ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی ایران در باکو در سخنان آغازین خود، به تاریخچه تبریز و نقش آن در قیام مشروطه و انقلاب اسلامی ایران و همچنین، جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: عظمت، تاریخ، مشاهیر و آثار تمدنی و فرهنگ و هنر تبریز را نمی‌شود در یک کتاب گنجاند، همانگونه که نمی شود آب دریا را در یک لیوان جای داد.

وی تأکید کرد: این کتاب با همه ویژگی‌های مثبت خود، جای نقد دارد و امیدوارم در آینده بتوانیم شهرهای مهم ایران و همچنین، باکو را آن گونه که بودند و هستند به ملت‌های آذربایجان و ایران بشناسانیم.

بنابر اعلام این خبر، این مراسم همراه با نمایش فیلم مستندی در خصوص «آثار تاریخی و جاذبه‌های توریستی تبریز» و اجرای گروه‌های موسیقی متعدد که از تبریز به باکو آمده بودند، پایان یافت.

آشنایی با کتاب «تبریز گهواره فرهنگ»

این اثر فرهنگی به زبان‌های آذری، ترکی استانبولی، روسی و فارسی توسط گروهی از محققین و به همت تاجری تبریزی الاصل «علی پولاد» ساکن استانبول و باکو تهیه و گردآوری شده است. عنوان کتاب در ترجمه فارسی آن «شناسنامه تبریز و پیرامون» نام‌گذاری شده است.

این اثر، شامل هفت فصل و ۸۶۲ صفحه و حاوی ۸۰۴ عکس بسیار زیبا از مناظر دیدنی و انواع البسه و غذاها و بازار و مساجد و ... تبریز است که توسط «مهدی تهرانچی»، عکاس هنرمند تبریز برداشته شده است، می‌باشد.

نظر شما