شناسهٔ خبر: 43000 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زبان شناس آلمانی: تداوم سیرتمدنی بوشهرازعیلامی تا هخامنشی ضروری است

یک زبان شناس آلمانی گفت: با توجه به اینکه محوطه های هخامنشی درشبه جزیره بوشهرهنوز بخوبی شناخته نشده موضوع تداوم سیر تمدنی بوشهر ازدوره عیلامی تا هخامنشی مهم است.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ پرفسور ووترهنکلمن روز یکشنبه درنشست تخصصی بررسی جایگاه بوشهراز دوره عیلام تا هخامنشی در بوشهر افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک کاخهای هخامنشی موجود دراستان بوشهر این کاخها تنها استراحتگاه نبوده بلکه امپراطوری هخامنشی با ایجاد کاخ های بردک سیاه و چرخاب برنامه وسیعی برای توسعه بوشهر و تاکید بر بنادر خلیج فارس داشته اند.
وی با بررسی پیشینه محوطه تاریخی تل پی تل افزود: با توجه به شواهد خود در کتیبه های تخت جمشید، بنای تاریخی تل پی تل به احتمال زیاد شبیه به زیگورات تخت جمشید است که می تواند با کاوش های باستان شناسی این نظریه خود را اثبات یا رد کند.
هنکلمن اظهار کرد: در این سفر معرفی محوطه های باستان شناسی دوره های مختلف تاریخی از عیلامی تا هخامنشی، نحوه ساخت کاخهای هخامنشی و کاربری و اهمیت آنها در کنار آبهای خلیج فارس به عنوان مرکزهای مهم اداری با یک نظام هماهنگ و گسترده حکومتی مورد بررسی قرار می گیرد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: پرفسور هنکلمن زبان شناس آلمانی با حضور در این استان جایگاه استان بوشهر را از دوره عیلامی ها تا دوره هخامنشی با عنوان بوشهر در خلال اعصار، از لیان عیلامی تا تااوکه هخامنشی بررسی و کتیبه های خط میخی دوران عیلامی موجود در استان را می خواند.
نصرالله ابراهیمی افزود: هنکلمن کتیبه های خط میخی زبان عیلامی تخت جمشید، رد گیری نامهای لیان، تااوکه وکری ریشا در این کتیبه ها، بازسازی و باز آفرینی تاریخ بندر بوشهر و منطقه برازجان و تاریخ بوشهر را از دوران عیلامی تا هخامنشی را بررسی می کند.

نظر شما