شناسهٔ خبر: 42904 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سالنامه نوروزی خردنامه همشهری به زودی منتشر می‌شود

سالنامه نوروزی خردنامه همشهری شماره ۱۵۳‌ با پرونده‌های ویژه «تاریخ فلسفه» و «چگونگی تحول هویتی انقلاب اسلامی» هفته آینده منتشر می‌شود.

 

خردنامه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سالنامه نوروزی خردنامه همشهری شماره ۱۵۳‌ با پرونده‌های ویژه «تاریخ فلسفه» و «چگونگی تحول هویتی انقلاب اسلامی» در هفته آینده منتشر می‌شود.

فلسفه‌ تاریخ به عنوان یک نظریه‌ی عمومی در تاریخ یا به عنوان یکی از شقوق فلسفه مبنای بسیاری از نظریات در حوزه‌ی علوم انسانی جدید بوده‌است. گونه‌شناسی فلسفه‌ تاریخ را باید در اختلاف نقطه‌ی شروع تاریخ در نظر صاحب‌نظران و فیلسوفان دانست. برخی ابزار و اراده‌ی انسانی را منشا تاریخ قلمداد می‌کنند و با مبانی ماتریالیستی به تحلیل تاریخی و استخراج قواعد و قوانین مورد نظر خود می‌پردازند و برخی با قرار دادن انبیا و اولیای الهی به عنوان نقطه‌ی شروع تاریخ، فلسفه‌ای به اصطلاح الهی را برای تاریخ در نظر می‌گیرند و آینده‌ی جهان را بر اساس مبانی دینی تصویر می‌کنند.

نوع نگاه فرا تاریخی بر جهت‌گیری نظریات اثر می‌گذارد و به نوعی بُعد زمان را وارد آن‌ها می‌کند. مارکسیسم به عنوان مکتبی که بزرگ‌ترین مکتب انتقادی غرب در قرون اخیر بوده‌است از چنین خاصیتی برخوردار است. این نظریه به‌واسطه‌ی مرحله‌بندی تاریخی و ارائه‌ی قواعد تاریخی قوام خاصی پیدا کرده‌است. بر این اساس باید گفت هر نظریه‌ی فراتاریخی باید تکلیف خود را با زمان و منطق تحولات مشخص کند. انقلاب اسلامی و هدف‌گذاری تمدن‌سازی نوین اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این پرونده به بررسی این موضوع و گونه‌شناسی این علم خواهیم پرداخت.

در این راستا خردنامه همشهری در سالنامه نوروزی خود در پرونده «تاریخ آینده» به بررسی نظریات و فرانظریه های مختلف در حوزه تاریخ فلسفه پرداخته است. دكتر كریم مجتهدی سیر تحول این علم در آیینه نظرات فیلسوفان انتقادی مورد بحث قرار داده است و حجت الاسلام دكتر علیرضا پیروزمند خوانندگان را با فلسفه تاریخ از منظر شیعی بیشتر آشنا میكند و نویسندگان پرونده نیز به شرح دیدگاه های مختلف پرداخته اند.

در پرونده كتاب ماندگار نیز با تمركز بر همین حوزه موضوعی به سراغ كتاب جدید الانتشار دكتر موسی نجفی با عنوان «فلسفه‌ی تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی» و با عنوان فرعی «روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی بر اساس مقایسه و نقد سنت ابن‌خلدونی با بسط حكمت نوصدرایی»  رفتیم و در نشستی با اساتیدی چون حمید پارسانیا، قاسم پورحسن، رسول جعفریان  در نشستی تخصصی به نقد این كتاب پرداختیم كه افت و خیز های بحث قطعا مورد توجه علاقمندان این عرصه قرار خواهد گرفت. استاد اصغر طاهرزاده نیز در این پروند ما را در شناخت بیشتر این كتاب و ایده ها و مفاهیم آن یاری نمودند.

چگونگی تحول شاخص های هویتی انقلاب اسلامی در پرونده ای با عنوان «قلب انقلاب» مورد بررسی قرار گرفته است كه به نظر یكی از چالش برانگیز ترین موضوعات پیش روی نخبگان می باشد. حجت الاسلام دكتر احمد احمدی (رئیس سمت) به عنوان شاخص ترین كارشناس این پرونده به بررسی مولفه های هویت ایرانی –اسلامی می پردازد تا بستر مورد نیاز جهت كنكاش بیشر در مورد چگونگی تحول هویتی بیشتر فراهم آید. حجت الاسلام دكتر عبدالعلی رضایی در این پرونده به چگونگی تاثیر تغییر رفتار به تغییر هویت و اركان نظام سیاسی پرداخته است و دكتر عباسعلی رهبر چگونگی بازتولید این هویت در بستر زمان را تبیین كرده است. دكتر مصطفی ملوكتیان نیز ما در در شناخت هر چه بیشتر تاثیر تفكر یك ملت بر هویت ملی آن مورد بررسی قرار داده است. بررسی تاثیر فرآیند جهانی سازی بر خرده هویت ها را نیز دكتر علیرضا صدرا برای خوانندگان عزیز تبیین نموده است كه موضوعی بدیع و جذاب می باشد چرا كه وی در این رابطه نظریه خود در این موضوع را بیشتر توضیح می دهد.

در حوزه‌ی اقتصاد آنچه امروز به عنوان علم در دانشگاه‌های كشور و همچنین در میان نخبگان اجرایی كشور تفوق دارد میراث اندیشه‌ی «آدام اسمیت» است. امروز بسیارند استادانی كه به دانشجویان خود اصرار دارند كه علم اقتصاد چیزی جز مكتب لیبرالیسم و نئولیبرالیسم نیست البته این رویكرد برگرفته از رویكردی است كه بر فضای جهانی اقتصاد حاكم است. در این میان از جمله متفكرانی كه سعی می‌شود كمتر بدان توجه شود اما الهیات اقتصاد ملی آمریكا و آلمان را نگاشته‌است، «فردریك لیست» اقتصاددان آلمانی و نویسنده‌ی كتاب «نظام ملی اقتصاد سیاسی» است؛ اقتصاددانی كه برای پیشرفت اقتصادی كشور دولت را مسئول می‌داند و تجویزهایی را برای بهبود شرایط كسب‌وكار كشورها توصیه می‌كند. دكتر فرشاد مومنی، حسین راغفر، ابراهیم رزاقی  و حسین راغفر با رویكردی انتقادی ما را با این مكتب و كارنامه عملی آن در آمریكا و آلمان و سایر كشورها بیشتر آشنا می كنند. شما در این پرونده خواهید دانست استقلال اقتصادی و خودكفایی ملی در اقتصاد چه سهمی در توسعه كشورهای موفق در حوزه اقتصاد را بر عهده دارد.

آخرین پرونده ای كه سالنامه نوروزی خردنامه خواهید خواند، برسی چرایی لزوم اعتماد دولت به مردم در سیاست های اقتصادی است. این پرونده با عنوان «امكان اقتصاد نو» جهت بررسی زیر ساخت های فكری جهت واسپاری اقتصاد به جامعه به سراغ اساتیدی چون دكترعادل پیغامی، فرشاد مومنی و بیژن عبدالكریمی رفته است. دكتر علی اصغر سعیدی نیز از منظر یك جامعه شناس روابط اقتصادی را به صورت اجتماعی مورد بحث قرار می دهد و چگونگی انتقال تصدی گری اقتصادی از دولت به جامعه را مورد بحث قرار داده است.

خردنامه همشهری به سردبیری محمد عبداللهی و شورای سردبیری داود صلاحی، محمدرضا یل، جعفر حسن‌خانی و پیمان فراهانی در ۲۱۲ صفحه برای نوروز ۹۵ تهیه شده است كه به زودی می‌توانید آن‌ را از كیوسك‌های مطوعاتی سراسر كشور با قیمت ۱۰ هزار تومان تهیه نمایید.

نظر شما