شناسهٔ خبر: 42778 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزارشی از تازه‌ترین کتاب‌های بازار / شعرها و داستان‎‌های ایرانی، شعر ترکیه و رمانی فرانسوی

۷ عنوان کتاب تازه در انتشارات چشمه منتشر شد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ "کشتی توفان زده" اثر فرهاد کشوری، "این هیولا تو را دوست دارد" اثر لیلی مجیدی، اثری از فرانسوا گارد(برنده گنکور ۲۰۱۲) و "شهر یک نفره" با عنوان فرعی "استانبول را گوش می‌کنم با چشمان بسته"، دو مجموعه شعر فارسی و کتابی در باب مباحث اقتصادی از تازه‌های کتاب نشر چشمه هستند.

"کشتی توفان زده" رمانی است به قلم فرهاد کشوری که به تازگی در نشر چشمه منتشر شده است. در پشت جلد کتاب و در توضیح "کشتی توفان زده" نوشته شده:"کشتی توفان زده داستانی است در دو زمان. داستانی که در یک جزیره می‌گذرد و آدم‌هایی که انگار هر چه می‌کنند نمی‌توانند از این مکان خلاص شوند. مهندسان و کارگرانی که پی طلب‌شان در جزیره گیر کرده‌اند. رمان فصل‌هایی کوتاه و روایتی پر ضرباهنگ دارد. مدام اتفاق‌های تازه روی می‌دهد و مشخص نیست که چه کسی در این بلبشو صادق است. هر کدام از شخصیت‌ها با اضطرابی رو به رویند که ریشه در یک گذشته نه چندان دور دارد. آیا جزیره آن‌ها را چنین بی تاب کرده است؟ آیا وهمی در فضا وجود دارد که از سالیانی دور می‌آید و جان و تن‌شان را تسخیر می‌کند؟

فرهاد کشور (متولد ۱۳۲۸) در این رمان هم مانند دیگر رمان‌هایش تکه‌ای از تاریخ را پیش کشیده و با زمان معاصر پیوند زده است. این ترکیب خاص اوست که باعث شده این رمان خواننده خود را درگیر کند و هر دو قصه را با هم پیش ببرد تا دریابد این جزیره چرا آدم‌ها را رها نمی‌کند... "

این کتاب در ۱۵۹ صفحه و با قیمت یازده هزار توامن منتشر شده است.

رمان فارسی دیگری که نشر چشمه منتشر کرده است "این هیولا تو را دوست دارد" نام دارد. این رمان به قلم لیلی مجیدی در ۲۲۲ صفحه نوشته شده.

در توضیح این کتاب می‌خواهیم:" این هیولا تو را دوست دارد یک رمان غافلگیر کننده است. لیلی مجیدی نویسنده جوان این رمان از زنی نوشته که در خانه‌ای کوچک دچار ماجراهایی بزرگ می‌شود. زنی که تنهایش گذاشته‌اند و حالا او می‌خواهد در لابه‌لای روزمرگی‌اش امیدی برای زندگی بیابد. این رمان با مشی‌ای رئالیستی نوشته شده و نویسنده‌اش با نگاهی دقیق به کوچه‌ها و آدم‌های ریز و درشت پیرامونش نگاه کرده است. برای همین است که قهرمان او چیزهایی را می‌بیند که شاید در نگاهی عادی به چشم نیایند. لیلی مجیدی داستان یک زن تنها گذاشته شده را نوشته که می‌خواهد سرنوشتش را عوض کند. او نه مظلوم است، نه قهرمان، فقط دنیا با او خوب تا نکرده است. او باید خانه‌ای از آن خود داشته باشد، اتاقی از آن خویش و وقتی باران می‌بارد تازه فاجعه آغاز می‌شود..."

این کتاب ۱۶ هزار تومان قیمت دارد.

در حوزه ادبیات داستانی کتاب دیگری منتشر شده است با عنوان " چه بر سر وحشی سفید آمد؟" اثر فرانسوا گارد و به ترجمه مریم خراسانی.

پشت جلد کتاب:"وحشی سفید رمانی است درباره گم شدن، درباره تک افتادگی انسانی که از سنت رابینسون کروزوئه می‌آید. قهرمان کتاب یک ملوان جوان فرانسوی است به نام نارسیس پلتیه که از کشتی‌اش در سواحل استرالیای میانه قرن نوزدهم جا می‌ماند و با بومیانی همراه می‌شود که بر عکس تصاویر نمادین، اصلا مهربان نیستند، خشن‌اند و بی رحم و مرموز... از سویی او کم کم زبانش را از یاد می‌برد، نامش را، خودش را تا هفده سال بعد که پیدایش می‌کنند...راز عجیبی وجود دارد که او را چنین از خود بیگانه و هویت باخته کرده است. رازی که از اعماق یک وقایع نگار تلاش می‌کند کشفش کند...

وحشی سفید سال ۲۰۱۲ برای نویسنده‌اش جایزه معتبر گنکور را همراه آورد و فرانسوا گارد را جهانی کرد. نویسنده‌ای که با قصه‌گویی مفرط و طراحی ماجراهای هیجان انگیز رمانی چند لایه و رازآلود نوشته است. "

این کتاب با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

"شهر یک نفره" با عنوان فرعی "استانبول را گوش می‌کنم با چشمان بسته" به انتخاب و ترجمه سیامک تقی زاده و با عکس‌های مصطفی سون و روزبه روزبهانی از دیگر عناوین تازه کتاب در نشر چشمه است.

آتائول بهرام اوغلی، اقبال بتول ارمغان، یحیی کمال، الیف شافاک، روشتو اونور، یاشار کمال، ازدمیر آصف، اورهان ولی، ناظم حکمت، جمال ثریا، آتیلا ایلهان، نجیب فاضل کیساکورک، امید یاشار اُغوز جان، بدری رحیم اغلو، عزیز نسین و ... از شاعران این مجموعه هستند که در کنار شعرشان عکسی نمایش داده شده است.

پاره‌ای از شعرمظفر تایپ اسلو در این کتاب را می‌خوانیم:

چه اتفاق‌ها که نیفتاده است آن روزها که من در استانبول نبوده‌ام
چه اتفاق‌ها. هیچ نپرسید...
ندرت سبیل‌هایش بلندتر شده، این خواسته معشوقه‌اش بوده است
فریدون معتاد به سیگار
و این فریدون اهل مرسین صاحب اهل و عیال شده است
این کتاب با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.
همچنین دو مجموعه شعر از فرزانه قوامی و مسعود ضرغامیان در نشر چشمه منتشر شد.

"کاترینا توفان مورد علاقه من است" سروده فرزانه قوامی در۸۸ صفحه و باقیمت هفت هزار تومان منتشر شده است.

شعری از این مجموعه:

هر دلهره شصت تنهایی
شش ساعت خواب بس است و کافی
عقل سالم در بدن سالم چه کار مهمی دارد؟

سرم را روی سینه پاییز بگذارید تا محکم بمیرم
من به یأس زرد برگ‌ها مبتلا شده‌ام
هر دقیقه شصت بار
خودم را می‌گوبم به نقطه کور
اجازه می‌دهید در فواصل کوتاه جیغ‌هایم
سیگارم را روشن کنم با سکوت

اما "علیه سنگ" سروده مسعود ضرغامیان در ۷۸ صفحه و با قیمت ۶ هزار تومان منتشر شده است.

شعری از این کتاب:

درخت‌ها کنار خیابان
آدم‌ها کنار دیوار
من کنار تو
آفتاب می‌داند
تیغ که در میان باشد
سایه‌ها به یک شکل
روی زمین می‌افتند

و در آخر کتاب "اقتصاد مکتب اتریش" با عنوان فرعی "نظم بازار و خلاقیت کارآفرینانه" اثر خسوس هورتا دسوتو و با ترجمه محمود متوسلی و مهرزاد سعیدی کیا در ۱۳۳ صفحه و با قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب چنین می‌خوانیم: "سال‌های اخیر توجه به مکاتب مختلف علوم انسانی، از جمله مکتب اتریش، در ایران افزایش یافته است. با این حال کمبود منبعی فارسی که مختصر و جامع این مکتب را معرفی کند به خوبی احساس می‌شود. در این کتاب نویسنده مباحث اصلی مکتب اتریش را تشریح و تمایز آن با اقتصاد نئو کلاسیک را بیان می‌کند.

در مجموعه "توسعه و اندیشه" تلاش خواهد شد مکاتب مختلف اقتصادی از جمله اتریشی، نهادی، ساختاری، انتقادی، شناختی و رفتاری معرفی و مورد بحث قرار بگیرد و موضوعات مختلف مانند عدالت، آزادی، توسعه، کارآفرینی، اقتصاد دانش محور، مباحث بازار پول و سرمایه، نقش دولت در توسعه و غیره از نگاه این مکاتب بررسی شود."
 

نظر شما