شناسهٔ خبر: 42711 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ولتر، آن گونه که بود» به قلم شهریار زرشناس منتشر شد

انتشارات سروش «ولتر آن‌گونه که بود» نوشته شهریار زرشناس، پژوهشگر حوزه فلسفه از مجموعه «بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن» را منتشر کرد.

 

«ولتر، آن گونه که بود» به قلم شهریار زرشناس منتشر شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جلد اول از مجموعه کتاب‌های «بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن» با عنوان «ولتر، آن‌گونه که بود» تالیف شهریار زرشناس از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
 از آغاز مواجهه دنیای شرق و جهان اسلام با مظاهر جدید تمدن غرب، که با ابزار فلسفه‌های الحادی و علوم سکولار بیشتر ساحت‌های فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان را به تصرف خود درآورده است، اصحاب اندیشه و تدین جهان اسلام رویکردهای متفاوتی برای سامان دادن تعامل صحیح با آن مطرح کرده‌اند.
 در کشور ما نیز طی نیم‌قرن اخیر جریانی فکری شکل گرفته است که جمع هم‌ورزان آن یکی از شناخته شده‌ترین مجموعه‌ها در زمینه مقابله با اندیشه‌های بنیادین غربی‌اند و به سهم خود کمک شایانی به بازشناسی این فرهنگ استعماری کرده‌اند، هرچند منتقدان این جریان نیز همواره با آن در چالش‌هایی حتی گاه تند بوده‌اند. لکن، در یک نگاه کلی، می‌توان برای مردم آسیب دیده از غرب مهاجم این حق را قائل شد که به او به دیده دشمن بنگرند و سعی کنند دشمن‌شناس باشند.
 کتاب حاضر با عنوان «ولتر، آن‌گونه که بود» به بررسی آراء و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ولتر نویسنده معروف فرانسوی می‌پردازد. این اثر در سه فصل تدوین شده است. فصل اول کتاب با عنوان «ولتر، روشنگری، روشنفکری» به افکار و اندیشه‌های این اندیشمند می‌پردازد. نویسنده در فصل دوم کتاب زندگینامه ولتر را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. در فصل آخر کتاب هم ولتر در یک نگاه واکاوی شده و موضوعاتی چون «ولتر و فلسفه تاریخ»، «ولتر و کاندید» و «ولتر دین‌ستیز» و غیره در آن رمزگشایی می‌شود.
چاپ نخست کتاب «ولتر، آن‌گونه که بود» در ۱۲۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه، به بهای پنج هزار و ۵۰۰ تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما