شناسهٔ خبر: 42542 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فعال حوزه گردشگری فرانسه: مردم ایران با سرمایه شخصی بناهای تاریخی را احیا کنند

یکی از فعالان حوزه گردشگری در فرانسه، گفت: وقتی دولت نمی تواند برای حفظ بناهای تاریخی هزینه کافی کند، بهتر است مردم خودشان این کار را انجام دهند و میراث فرهنگی پدرانشان را حفظ کنند.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ جیوانا آرتی، رئیس آژانس گردشگری «سیه را» در شهر پاریس، که برای شرکت در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته به تالار صندوق احیای اماکن تاریخی و فرهنگی آمده بود، در حاشیه بازدید از غرفه فعالیت های این صندوق، گفت: خوشحال هستم که مردم ایران با سرمایه های شخصی خودشان خانه های تاریخی و بناهای قدیمی را حفظ می کنند و در این راه، جایی مانند صندوق احیا به آن ها در مرمت و بهره برداری از این بناها کمک می کند.
وی ادامه داد: من تا به حال چهار بار به ایران آمده ام و شهرهای مختف تاریخی آن را دیده ام و متوجه شده ام که در بسیاری از روستاها و شهرها، خانه ها و اماکن تاریخی زیادی است که بودجه لازم دولتی برای هزینه مرمت و بازسازی آنها وجود ندارد. شاید دلیلش این است که تعداد خانه ها و بناهای تاریخی در ایران زیاد است و مرمت آن ها هزینه زیادی می برد. این درحالی است که این خانه ها رو به تخریب می رود.
«آرتی» افزود: در شهر پاریس بناهای تاریخی به حتم حفظ می شوند؛ چه با کمک دولت، چه به کمک انجمن ها و مردم شهر. حتی در شهر پاریس ضابطه هایی برای نداشتن ارتفاع زیاد وضع شده که همه باید از آن پیروی کنند، اما در ایران این ضابطه ها رعایت نمی شود و در شهرهای تاریخی ساختمان های بلند و مدرن می سازند.
وی تصریح کرد: وقتی دولت نمی تواند برای حفظ بناهای تاریخی هزینه کافی کند، بهتر است که مردم خودشان این کار را انجام دهند و میراث فرهنگی پدرانشان را حفظ کنند، زیرا اگر این میراث وجود نداشته باشد، شما نمی توانید به فرزندان و نسل آینده کشورتان بگویید که داشته های شما از فرهنگ چیست.
این فعال گردشگری ادامه داد: روح بناهای تاریخی با تخریب از بین می رود، اما شما می توانید با رفت و آمد گردشگران به این بناها، این روح و زندگی را به آن خانه ها بیاورید که در آن صورت، بنای تاریخی هم زنده می شود. پس خوب است که این خانه ها را برای پذیرایی از گردشگران مورد استفاده قرار دهند. ما هم در پاریس تعداد زیادی از این اماکن را زنده کرده ایم و در آن ها پذیرای گردشگران هستیم.
وی با تأکید بر اینکه مردم می توانند بخشی از هزینه های زندگی خود را صرف مرمت و نگهداری از خانه های تاریخی خود کنند، گفت: درست است که مردم خواستار تغییر در محل زندگی خود هستند، اما آن ها می توانند بخشی از هزینه های خود را کنار بگذارند و خانه های قدیمی را نگهداری کنند. اگر در این راه دولت به آن ها کمک کند، کار ارزشمندی است و گرنه آن ها خودشان فرهنگشان را با این کار حفظ کرده اند.

نظر شما