شناسهٔ خبر: 42378 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

مدخل‌های دانشنامه‌ استنفورد (۵۱-۵۲)

مدخل برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند.

نام کتاب: نقد کانت بر متافیزیک

نویسنده: میشل گریر

مترجم: داود میرزایی

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۸۴ صفحه

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

 

 

نام کتاب: تنوع دینی

نویسنده: دیوید بیسینگر

مترجم: مهدی اخوان

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۹۴ صفحه

قیمت: ۶۰۰۰ تومان

 

 

نقد کانت بر متافیزیک عنوان پنجاه و یکمین مدخل از  دانشنامه فلسفه استنفورد است. چگونه قضایای ترکیبی پیشین امکان‌پذیر هستند؟ این پرسش غالبا چارچوب پژوهش‌های کانت در نقد عقل محض تلقی شده است. او در پاسخ به این پرسش آن را به سه بخش تقسیم می‌کند: ۱. چگونه قضایای ترکیبی پیشین در ریاضیات امکان‌پذیرند؟ ۲. چگونه قضایای ترکیبی پیشین در علم طبیعی ممکن‌اند؟ و ۳. چگونه قضایای ترکیبی پیشین در متافیزیک  امکان‌پذیرند؟  کانت به نحو نظام‌مند به هریک پاسخ می‌دهد. نقد عقل محض کانت هم به دلیل آنچه رد می‌کند شهرت دارد و هم به دلیل چیزی که از آن دفاع می‌کند. کانت در مبحث دیالکتیک شاخه‌های اصلی متافیزیک عقل‌گرایانه و سنتی را مطمح نظر قرار می‌دهد: روان‌شناسی عقلی، کیهان‌شناسی عقلی و الهیات عقلی. او بر آن است تا خطاهایی را که برای هر یک از این حوزه‌ها مشکل‌ساز شده است آشکار سازد.

 

 

تنوع دینی عنوان پنجاه و دومین مدخل از  مدخل‌های دانشنامه فلسفه استنفورد است. بحث این کتاب به آن مسائل عمده‌ای در باب تنوع دینی مربوط است که فیلسوفان، خصوصا فیلسوفان تحلیلی دین، در حال حاضر بیشتر به آنها مشغول‌اند. بحث این مدخل عمدتا ناظر به این پرسش‌هاست: میزان گستردگی تنوع دینی چقدر است؟ آیا واقعیت چنین تنوعی نیاز به پاسخ دارد؟ آیا کسی که تنوع دینی را پذیرفتهاست، می‌تواند همچنان به وجهی موجه ادعا کند گه صرفا یک منظر {از دیگر منظرها} صحیح است؟ آیا اخلاقا توجیه‌پذیر است که تلاش کند دیگران را به منظزی متفاوت درآورد؟ و آیا می‌توان به نحوی موجه ادعا کرد که تنها یک دین{از میان همه‌ی ادیان} صراطی به سوی حضور ابدی خداوند عرضه می‌کند؟

نظر شما