شناسهٔ خبر: 42199 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از ۴ جلد کتاب مقالات همایش «زنان، اعتدال و توسعه»

شهین‌دخت ملاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دومین همایش اعتدال با محوریت «زنان، اعتدال و توسعه» گفت: باید بتوان از منظر دیگری به حقوق زنان در اسلام نگریست چرا که امروزه اعتدال از روبه‌رو با دشمنی به نام افراطی‌گری و از پشت سر با دشنه تفریط روبه‌روست و زنان در کشاکش افراط و تفریط به رویکردی چشم دوخته‌اند که اعتدال و توازن جنسیتی را برای آنها به ارمغان آورد.

 

ملاوردی: زنان در کشاکش افراط و تفریط به رویکرد اعتدال چشم دوخته‌اند/ رونمایی از 4 جلد کتاب مقالات همایش «زنان، اعتدال و توسعه»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دومین همایش اعتدال با محوریت «زنان، اعتدال و توسعه» یکشنبه (۱۸ بهمن‌ماه) با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، شهین‌دخت ملاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری و جمعی از استادان و فعالان حوزه زنان در سالن اجلاس سران برگزار شد.
 
ملاوردی در بخشی از این مراسم با اشاره به آیه ۱۴۳ سوره بقره طی سخنانی گفت: این آیه به تبیین اعتدال و میانه‌روی در جامعه اشاره می‌کند. گفتمان اعتدال  در پاسخ به افراطی‌ها و تندروی‌های مطرح در کشور مورد استقبال قرار گرفت و پیام انتخابات ۲۴ خردادماه بازگشت به مدار خرد عقلانی و جمعی بود اما در ادامه بیم آن می‌رود که گفتمان اعتدال به کلی‌گویی در نظر و مصلحت‌گرایی در عمل منتج شود چون دارای مبانی نظری منقح و از پیش تعیین شده نیست و ممکن است در عمل از التزامات خارج شود بنابراین باید تکمیل صورت‌بندی گفتمان اعتدال مورد همت اندیشمندان قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تکمیل صورت‌بندی گفتمان اعتدال چالش موجود بود بررسی گفتمان اعتدال در سال گذشته با استقبال از سوی پژوهشگران و محققان روبه‌رو شد و زمینه بررسی ماهیت و چیستی اعتدال فراهم شد اما رابطه‌اش با مقوله زنان و توسعه محور دومین همایش قرار گرفته است.
 
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به چالش‌های پیش‌روی فعالیت زنان در جامعه گفت: تعارض‌ها و چالش‌هایی در جامعه شکل گرفته که به بروز شکاف‌های سیاسی و اجتماعی منجر شده و برای حل این تعارض‌ها باید اقداماتی صورت گیرد تا با اتخاذ رویکردی که مورد اجماع همه فعالان باشد زمینه فعالیت زنان فراهم شود.
 
وی نگاه دولت اعتدال را فرصت تاریخی برای تحقق نقش زن ایرانی و کاهش شکاف در این حوزه داست و گفت: در هنگامه اعتدال هنوز جریانی از عدم تعادل و تعارض بر حوزه زنان سایه انداخته و زنان زمانی که می‌خواهند در جامعه نقش ایفا کنند گرفتار عدم تعادل و توازن‌ها می‌شوند. زنان نباید بر سر دوراهی کار و زندگی قرار گیرند و چالش اساسی دولت اعتدال نیز باید ایجاد توازن بین کار و زندگی برای زنان ایرانی باشد.
 
ملاوردی به رویکردهای ناسازگاری که زن را تنها در نهاد خانواده مسئول می‌داند اشاره کرد و گفت: باید بتوان قرائتی نو ارایه کرد که با واقعیت‌های زندگی تطابق دارد و راه جدیدی را پیش روی زنان ایرانی قرار دهد. باید بتوان از منظر دیگری به حقوق زنان در اسلام نگریست چرا که امروزه اعتدال از روبه‌رو با دشمنی به نام افراطی‌گری و از پشت سر با دشنه تفریط روبه‌روست و زنان در کشاکش افراط و تفریط به رویکردی چشم دوخته‌اند که اعتدال و توازن جنسیتی را برای آنها به ارمغان آورد.
 
بررسی ظرفیت اعتدال توسط دانشمندان و اصحاب علوم انسانی 

محمدامین قانعی‌راد، دبیر کمیته علمی این همایش نیز گزارشی از روند برگزاری این دوره ارایه کرد و گفت: این همایش هرچند با تاخیر اما در ایام امیدبخش که یادآور تحول و آزادی شهروندان گوناگون است با حضور رئیس جمهوری برگزار می‌شود. اگرچه گفتمان اعتدال در فرایند‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی یازدهمین دوره ریاست جمهوری مطرح شد اما جلب توجه روشنفکران و نخبگان فرهنگی از این گفتمان نشان از سازگاری معنایی موجود در لایه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور با مشی اعتدال دارد.
 
وی ادامه داد: این ظرفیت باید توسط دانشمندان و اصحاب علوم انسانی مورد بررسی قرار گیرد. در ماه‌های پس از شروع کار دولت یازدهم دبیرخانه دایمی همایش اعتدال با مشارکت فرهیختگان و نخبگان کشور تشکیل شد و در آبان‌ماه سال گذشته برگزار شد و ۱۰ استان زیر نظر دبیرخانه دایمی همایش منطقه‌ای اعتدال را برگزار کردند.
 
به گفته رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، در نخستین دوره ۱۲۳ مقاله علمی به دبیرخانه واصل شد که ماحصل آن در ۷ مجلد کتاب منتشر و در روز همایش توزیع شد. دبیرخانه دایمی همایش اعتدال اکنون با مشارکت استانداری‌ها و دانشگاه‌ها در سراسر کشور همایش‌های استانی در این باره را سازماندهی می‌کنند.
 
قانعی‌راد با بیان اینکه دومین همایش اعتدال با محوریت زنان، اعتدال و توسعه و با هدف کاوش در مفاهیم و آموزه‌های اعتدال در حوزه زنان برگزار می‌شود، افزود: در عین حال امید به حضور بیشتر زنان در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و با برگزاری این همایش نقش خط و مشی گفتمان اعتدال در تبیین نقش زنان در جامعه مطرح می‌شود.
 
دبیر کمیته علمی همایش «اعتدال، زنان و توسعه» در پایان یادآور شد: در این دوره نیز ۱۲۶ چکیده مقاله و ۶۳ مقاله علمی کامل شده به دبیرخانه همایش واصل شده که در ۴ جلد کتاب منتشر و امروز رونمایی می‌شود. همچنین مقالات برتر در قالب ۶ کارگروه تخصصی تا عصر امروز ارایه خواهد شد.
 
در این مراسم نیز از ۴ جلد کتاب مقالات همایش «اعتدال، زنان و توسعه» رونمایی شد. این همایش تا عصر امروز با برگزاری ۶ کارگروه تخصصی به کار خود ادامه می‌دهد.

نظر شما