شناسهٔ خبر: 41918 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنگره بزرگداشت عرفای خراسان برگزار می شود

کنگره ای ویژه گرامیداشت عرفای خطه خراسان اسفندماه سال جاری در تالار «مولانا» مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.

 

تصوف و عرفان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کنگره بزرگداشت چهارتن از بزرگترین عرفانی خراسان در تالار «مولانا» مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.

بر پایه این گزارش، این کنگره ویژه گرامیداشت شیخ احمد غزالی طوسی، شبخ ابوسعید ابوالخیر، شیخ ابوالحسن خرقانی، از عرفای قرن پنجم و ششم و نورعلی شاه ثانی به عنوان عارف دوره معاصر است.

گفتنی است این کنگره از اول تا سوم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۱:۵۷احمد سپهری 5 0

    ضمن سپاس بی دریغ از کلیه کسانی که به هر نحو ممکن دربرگزاری هرچه باشکوه تر این گنگره سعی وتلاش می کنند و ما را درشناخت عمیق و دقیق این بزرگان و سایر پیران خراسان یاری می رسانند،با این حال تذکار دو نکته ضروری می نماید .اول اینکه گنجاندن فردی ازفرقه خاص در شمار خواجگان و عارفان سترگی همچون خواجه احمد غزالی و شیخ ابوسعید ابوالخیر و شیخ ابوالحسن خرقانی تا اندازه بسیار زیادی ازاعتبار و منزلت چنین گنگره هایی می کاهد و دوم اینکه این شخص که حاج ملاعلی نام دارد و فرزند حاج ملا سلطانعلی است ودرمسلک گنابادی ها لقب نورعلیشاه ثانی بخود گرفته است ازجمله کسانی است که درزمان خودش بشدت با عرفان وتصوف مخالفت می کرد وگاهی بالای منابرنیزازعرفان بدگوئی می نمود و کتابی هم درذم تصوف وعرفان نوشته است وبعد ازتوبه نامه اش بدست مرحوم حائری تقریبا صاحب هیچ اثرمهمی دراین باره نیست وماجراهای سفر او و مسائل اجتماعی وسیاسی دیگرش را این زمان بگذارتا وقت دگرکه حقیقتا" گفتن ونوشتنش مایه بی آبرویی وشرمندگی است. 
                                
  • ۱۳۹۴-۱۱-۲۸ ۱۵:۳۵محمد ایمانی 0 3

    
    در پاسخ این دوست عزیز و ناآگاه باید عرض شود که جناب حاج ملا علی بیدختی معروف به نورعلیشاه ثانی از بزرگان علم و عرفان و صاحب کتاب‌های متعددی در زمینه عرفان، حدیث، فقه ، تاریخ و.. می‌باشند که به مصداق "عدم الوجدان لا يدل على عدم الوجود"، نداستن و ندیدن و آشنا نبودن این دوست عزیز با آثار آن بزرگوار خللی بر اصل موضوع وارد نمی‌کند. کتاب شریف صالحیف در عرفان و توصف، محمدیه در فقه و احکام شرعی، قلزم (در 40 جلد) در احادیث و بسیاری تألیفات دیگر حاکی از علوّ مقامات علمی و عرفانی آن بزرگوار است . امیدواریم که به همت دوستان و با برگزاری اینگونه همایش ها فرصتی برای آشنایی با تعالیم این بزرگان ایران زمین فراهم آید.
                                

نظر شما