شناسهٔ خبر: 41854 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میرخلیلی: رتبه «علمی-پژوهشی» معرفی کتاب در مجلات را کمرنگ می‌کند

سید جواد میرخلیلی، مسئول محتوایی سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: دارا بودن رتبه «علمی و پژوهشی»، معرفی کتاب در فصلنامه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را کمرنگ کرده است اما نشریات این پژوهشگاه مانند «آینه پژوهش» همچنان به سنت معرفی و نقد کتاب پایبند مانده‌اند.

 

میرخلیلی: رتبه «علمی-پژوهشی» معرفی کتاب در مجلات را کمرنگ می‌کند/ سهم اصفهان و خراسان رضوی در انتشار نشریه علمی دینی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در بخشی از سایت خود به نمایه ۸ نشریه علمی و تخصصی در حوزه دین و شاخه‌های مرتبط با آن اقدام کرده است. این نشریات با حمایت تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در استان قم، اصفهان و خراسان رضوی منتشر می‌شود. سید جواد میرخلیلی، مسئول محتوایی سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگویی به چند و چون انتشار این نشریات و نمایه‌سازی آنها در سایت  پژوهشگاه متبوع خود پرداخته است. 
 
تاسیس پژوهشگاه گامی برای پیشرفت مباحث دینی
میرخلیلی گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یکی از معاونت‌های پژوهشی دفتر  تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است. حوزه علمیه قم به دلیل درک خلاء تحقیقاتی در عرصه‌های مختلف علوم انسانی، مرکزی تحقیقاتی به عنوان «پژوهشگاه علوم و فرهنگ  اسلامی» را در استان قم تأسیس کرد. در این پژوهشگاه مراکز و پژوهشکده‌های بسیاری هر کدام به فراخور در حال انجام اقدامات پژوهشی هستند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای علمی مخاطبان خود باشند. 
 وی با بیان این که راه‌اندازی چندین نشریه علمی یکی از اقدامات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است، اظهار کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای حل کردن برخی جای خالی‌های تحقیقاتی ۸ نشریه علمی را تأسیس کرد که هر کدام از آنها در مراکز خاصی از دفتر تبلیغات اسلامی در استان‌ها در حال انتشار است و در سایت پژوهشگاه نیز نمایه و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
۸ نشریه در آینه سایت پژوهشگاه علوم  و فرهنگ اسلامی
میرخلیلی ادامه داد: نشریات «آینه پژوهش»، «اخلاق»، «پژوهش‌های قرآنی»، «نقد و  نظر»، «حوزه»، «فقه»، «اسلام و مطالعات اجتماعی» و نیز «نشریه الکترونیکی مدیریت دانش اسلامی» ۸ نشریه علمی را تشکیل می‌دهد. نشریه «حوزه» جزو قدیمی‌ترین نشریات حوزه تبلیغات اسلامی قم است. این نشریه در سال ۱۳۶۱ تأسیس شده و اخیراً از سوی سیاست‌گذاران به صورت فصلنامه در حال انتشار است. این فصلنامه موفق شده است تا به امروز ۱۷۰ شماره را منتشر کند.
 
از «آینه پژوهش» تا «اخلاق»
وی درباره ساختار دیگر نشریات نمایه‌شده در سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: مجله «آینه پژوهش» در سال ۱۳۶۹ آغاز به کار کرد. این مجله با انگیزه بهسازی پژوهش، نشر و توجه به میراث مکتوب کشور راه‌اندازی شده و همچنان نیز در استان قم در حال انتشار است. «اخلاق» عنوان دیگر مجله نمایه‌شده در سایت پژوهشگاه است که در پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان در حال انتشار است. حوزه علمیه اصفهان به دلیل دارا بودن ظرفیت تحقیقاتی مناسب به خوبی توانسته است از عهده انتشار آن برآید. نشریه «اخلاق» از سال ۱۳۸۴ به بازار نشریات تخصصی راه یافته و در  سال ۱۳۹۱ توانسته مجوز «علمی-ترویجی» خود را دریافت کند.
 
پیگیری مباحث قرآنی در «پژوهش‌های قرآنی»
مجله «پژوهش‌های قرآنی» دیگر نشریه‌ای است که علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعات کامل و به روز آن را در سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به دست بیاورند. میرخلیلی، درباره این نشریه گفت: مجله «پژوهش‌های قرآنی» یکی از مهمترین مجلات در حوزه علوم و معارف قرآنی به‌شمار می‌رود. متولیان این نشریه، بیشتر به دنبال پیگیری مباحث قرآنی هستند. انتشار این نشریه بر عهده دفتر تبلیغات اسلامی در خراسان رضوی است که از سال ۱۳۷۳ به انتشار آن اقدام کرده و تا به امروز ۷۶ شماره از آن را منتشر کرده‌‌اند که اکنون بر سایت پژوهشگاه نمایه و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
 
دامنه نشریات از «نقد و نظر» تا « فقه»
مسئول محتوایی سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه گفت‌وگو با ایبنا، درباره دیگر نشریه نمایه‌شده در سایت با عنوان «نقد و نظر» گفت: این نشریه از سال  ۱۳۷۳ در حوزه تخصصی فلسفه و الهیات منتشر می‌شود. متولیان آن تا به امروز ۷۰ شماره از این فصلنامه را که در پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه در قم منتشر می‌شود را به مخاطبان عرضه کرده‌اند.
 وی در ادامه معرفی دیگر نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به فصلنامه «فقه» اشاره کرد و گفت: این فصلنامه با عنوان دقیق «فقه؛ کاوشی نو در فقه اسلامی» از سال ۱۳۷۳ به‌طور رسمی کار انتشار خود را آغاز کرده است. ۷۷ شماره این فصلنامه که تا به امروز منتشر شده حول موضوع تخصصی «فقه و حقوق» است. دیگر نشریه این پژوهشگاه که کار نمایه آن در سایت به انجام رسیده نشریه «اسلام و مطالعات اجتماعی» است. این نشریه با هدف تولید دانش و معرفت علمی و انتشار یافته‌های پژوهش و آثار اندیشمندان  در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در حوزه دینی و حوزوی در حال انتشار است.
 
نشریاتی حول محور «کتاب»
میرخلیلی درباره هشتمین نشریه وابسته به پژوهشگاه متبوع خود گفت: هشتمین نشریه جدید پژوهشگاه «نشریه الکترونیکی مدیریت دانش اسلامی» است که در پایگاه نمایه و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 وی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد علمی، معرفی و نقد کتاب در این هشت نشریه گفت: تمامی ۸ نشریه به فراخور دارای رویکرد کتابی هستند اما باید به این نکته اشاره کنم که رتبه «علمی و پژوهشی» زمینه معرفی کتاب را در این نشریات کمرنگ کرده است.

نظر شما