شناسهٔ خبر: 41617 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جریمه نقدی برای تبلیغات ماهواره‌ای

مدتی است میزان آگهی تبلیغات فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای حتی از تبلیغات معمول این شبکه‌ها بیشتر شده است. اتفاقی که طبعا به‌نفع تهیه‌کننده یا پخش‌کننده‌ای است که فیلمش در اکران سینماست و در رقابت با سایر فیلم‌های سینمایی و در نبود سالن کافی برای نمایش فیلم‌ها، امکان دیده‌شدن پیدا می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ مدتی است میزان آگهی تبلیغات فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای حتی از تبلیغات معمول این شبکه‌ها بیشتر شده است. اتفاقی که طبعا به‌نفع تهیه‌کننده یا پخش‌کننده‌ای است که فیلمش در اکران سینماست و در رقابت با سایر فیلم‌های سینمایی و در نبود سالن کافی برای نمایش فیلم‌ها، امکان دیده‌شدن پیدا می‌کند. مدتی است که شبکه‌های ماهواره‌ای بدون هیچ هزینه‌ای از فیلم‌های سینمای ایرانی حمایت می‌کنند. این درحالی است که رسانه ملی معمولا هزینه بالایی برای پخش تیزر فیلم‌های سینمایی درنظر می‌گیرد و بسیاری از سینماگران، با درآمدزایی سینما قادر به پرداخت هزینه‌های سنگین پخش تیزر از صداوسیما نیستند. دراین‌میان هم وعده‌هایی از سوی مدیران صداوسیما در جهت تعامل بیشتر با سینماگران مطرح شد؛ اما هنوز هم ممیزی و اعمال‌سلیقه به‌منظور پخش تیزر فیلم‌های سینمایی به قوت خود باقی است.  به‌نظر می‌رسد پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای در فروش فیلم‌ها تأثیر زیادی داشته است. بهروز افخمی، مجری برنامه «هفت»، نیز در برنامه اخیرش اذعان کرد که برخی فیلم‌های درحال‌اکران، با تکیه بر همین تبلیغات ماهواره‌ای توانسته‌اند مخاطب را به سینمای ایران بیاورند و کف فروش فیلم‌هایشان را حفظ کنند. از سوی دیگر سیدغلامرضا موسوی، دبیر هیأت‌رئیسه شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز مدتی قبل اعلام کرد: تهیه‌کنندگان هیچ‌گونه آگهی‌ای برای پخش به شبکه‌های ماهواره‌ای ارائه نکرده‌اند؛ بلکه این شبکه‌ها با مراجعه به سایت‌های فیلم یا پخش فیلم یا خبرگزاری‌ها، آنونس و تیزر فیلم‌ها را برداشته و پخش می‌کنند؛ البته در برخی موارد نیز کسانی که فیلم‌ها را برای نمایش فارسی‌زبان‌ها در اروپا، آمریکا یا اقیانوسیه خریداری کرده‌اند، سعی می‌کنند برای جذب تماشاگر فارسی‌زبان مقیم خارج از کشور به این شبکه‌ها سفارش آگهی بدهند. او خاطرنشان کرد: بنابراین تهیه‌کنندگان سینمای کشورمان سفارش‌دهنده پخش آگهی فیلم سینمایی نیستند و در موارد نادر نیز برای ممنوعیت پخش آگهی تذکر لازم داده شده است. بسیاری از کارشناسان رسانه از تبعات تأثیرگذاری شبکه‌های ماهواره‌ای بر مخاطب ایرانی سخن گفته‌اند و هراس نفوذ بیشتر این شبکه‌ها اتفاقی است که بیش‌از‌پیش رسانه ملی را به چاره‌جویی وادار می‌کند. به‌تازگی نیز راهکاری برای مقابله با پخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی تلویزیون درنظر گرفته‌‌شده است که مطابق با این بخش‌نامه تهیه‌کننده‌ای که تبلیغات فیلمش را در اختیار تلویزیون قرار بدهد و موازی با آن این تبلیغات از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز پخش شود، آن تهیه‌کننده مشمول جریمه نقدی خواهد بود و درعین‌حال فیلم‌های بعدی که با محوریت تهیه‌کننده متعهد تولید شود نیز از تبلیغات تلویزیونی محروم خواهد شد. در بخش پایانی این تعهدنامه نیز تصریح شده که تهیه‌کننده باید تابع دستور باشد و حق هیچ‌گونه اعتراضی نخواهد داشت.اداره کل بازرگانی صداوسیما طبق این بخش‌نامه، تهیه‌کنندگان سینما را متعهد می‌کند که تبلیغات فیلم‌شان در شبکه‌های فارسی‌زبان پخش نمی‌شود و حتی اگر امتیاز اکران خارج از ایران این فیلم را به شخص دیگری واگذار کنند و آن شخص نیز به این شبکه‌ها تبلیغات بدهد، مطابق با این تعهدنامه مسئولیت‌شان با تهیه‌کنندگان است.

مدت‌هاست که اهالی سینما از مسئولان صداوسیما درخواست نگاه برابر را نسبت به همه فیلم‌های سینمایی دارند و از سازمان صداوسیما می‌خواهند که در کنار اهالی سینما باشد، نه در مقابلشان. مشخص نیست راهکار صداوسیما در جهت کاهش تبلیغات فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای تا چه اندازه می‌تواند ثمربخش باشد؛ اما مادامی که رسانه ملی از تولیدات سینمایی حمایت نکند، نمی‌توان انتظار داشت که اهالی سینما نیز از قوانین صداوسیما تمکین کنند و به فروش حداقلی آثارشان تن بدهند.

نظر شما