شناسهٔ خبر: 41401 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استقبال از داستان جنایی معمایی که نویسنده آن ۶۶ سال ناشناس ماند

پس از انتشار نسخه جدیدی از یک رمان جنایی که برای اولین بار پس از ۶۶ سال تجدیدچاپ شده و مورد استقبال گسترده منتقدان قرار گرفت، مشخص شد که هیچ اطلاعاتی درباره نویسنده آن وجود ندارد.

 

 

استقبال از داستان جنایی معمایی که نویسنده آن 66 سال ناشناس ماند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ به نظر می‌رسد هیچ‌چیز بیشتر از یک مرگ غیرقابل توضیح جالب به نظر نرسد؛ به‌ویژه این قتل در صفحاتی از کتاب جنایی معمایی رخ داده باشد. در میان داستان‌های جنایی به‌طور شگفت‌انگیزی در کریسمس امسال با استقبال گسترده‌ای مواجه شد، «قتل برای کریسمس» بود که برای نخستین بار در سال ۱۹۴۹ منتشر شده بود.
 
با این تفاسیر هنگامی که خوانندگان و منتقدان با سبک روایی و پی‌رنگی با تعلیق‌های حساب شده مواجه شدند در تلاش برای یافتن سرنخی از نویسنده دریافتند که از «فرانسیس دونکان» سابقه‌ای در دست نیست.
 
«بری ترنر»، منتقد نشریه «دیلی میل» نوشته است: «من در تعجب هستم که چطور دونکان برای چنین مدت طولانی ناشناخته ماده بود؛ نویسنده‌ای که در دهه ۴۰ میلادی آثار قابل‌توجهی را روانه بازار کتاب کرده و حدود ۲۰ رمان جنایی در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.»
 
از سوی دیگر ویراستاران موسسه «وینتیج بوک» بخشی از گروه انتشاراتی «رندوم هاووس» نیز هیچ اطلاعی از این نویسنده نداشتند. آن‌ها دریافتند که هیچ‌گونه جزئیاتی از زندگی این نویسنده وجود ندارد در حالی که طی دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میلادی رمان‌های معمایی جنایی او شهرت زیادی داشته‌اند.
 
مسئولان موسسه «وینتیج» گفته‌اند: «ما با یک معمای دشوار مواجه بودیم و آن فقدان هرگونه اطلاعاتی درباره خود دونکان بود. با وجود تحقیقات بسیار گسترده تنها اطلاعاتی که به دست آمد این بود که وی طی ۲۰ سال از سال ۱۹۳۷ میلادی رمان‌هایی را نوشته و منتشر کرده است. خود این موضوع داستانی رازآلود بود از نویسنده‌ای که ممکن است وجود خارجی داشته یا نداشته باشد.»
 
در همین حال، نشریه «آبزرور» هفته گذشته اعلام کرد که راز این مرد مرموز را یافته است. این مطلب پس از آن اعلام شد که دختر دونکان پس از بازنشر کتاب پدرش در میان کارکنان وینتیج حاضر شد. وی اظهار کرد که دونکان نویسنده استاد تاریخ و اقتصاد بوده و درباره معرفی آثار خود غفلت و اهمال کرده است.
 
دکتر «کیتی براوون»، دختر نویسنده گمنام گفته است: «من از بازنشر کتاب خبر نداشتم تا آن‌که برادرم «درک» نسخه‌ای از آن را خریداری کرد و به من داد. هنگامی که از این امر آگاهی پیدا کردم با ناشران تماس گرفتم.»
 
پدر دکتر «براوون» با نام اصلی «ویلیام آندرهیل» حدود ۳۰ کتاب منتشر کرده بود که ۲۰ عنوان آن داستان‌های جنایی معمایی بوده‌اند.
 
وی افزود: «پدرم از سال ۱۹۵۳، زمانی که ۱۰ ساله بودم دیگر داستانی ننوشت. متاسفانه باید بگویم هیچ‌یک از آثار پدرم را نخوانده‌ام. برای همین بازنشر و استقبال از «قتل برای کریسمس» مرا منقلب کرد.»
 
پی‌رنگ این رمان درباره یافت شدن جسدی زیر درخت کریسمس است. کارآگاه «موردکای ترماین» که در چندین داستان دیگر دونکان حضور دارد، تلاش می‌کند راز این جنایت را بیابد.
 
گفته می‌شود یکی از داستان‌های او با عنوان «هرگز نخواهند فهمید» در زمان خود ۶۰۰ پوند فروش داشت که این مبلغ در دهه چهل میلادی مبلغ قابل‌توجهی بوده است.

نظر شما