شناسهٔ خبر: 41357 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

احتمال ادغام دو اركستر سمفونيك و ملی برای حل مشكلات مالی

اركستر سمفونيك تهران و فعاليت‌هايش در طول اين چندماه هرازگاهي با واكنش علي رهبري به وضعيت اين اركستر و صحبت‌ها و اظهارنظرهاي مديران آن در مورد حاشيه‌هاي مالي‌اش همراه بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ اركستر سمفونيك تهران و فعاليت‌هايش در طول اين چندماه هرازگاهي با واكنش علي رهبري به وضعيت اين اركستر و صحبت‌ها و اظهارنظرهاي مديران آن در مورد حاشيه‌هاي مالي‌اش همراه بوده است. اواخر هفته گذشته علي رهبري، مدير هنري اركستر سمفونيك تهران در واكنش به وضعيت مالي اركستر اعلام كرد كه اجراي دو روزه اركستر سمفونيك با رهبر مهمانش، ارول اردينچ، لغو شده است. او در كنار اعلام خبر لغو اين كنسرت توضيح داده بود تا زماني كه شرايط به اين‌گونه باشد ديگر اجازه نمي‌دهد اركستر سمفونيك تهران در قالب اين شرايط مالي، كنسرتي را برگزار كند. رهبري همچنين گفته بود به اين نتيجه رسيده تا زماني كه اين فضا درست نشود ديگر به عنوان رهبر اركستر در تالار وحدت حضور پيدا نكند. واكنش‌ها به صحبت‌هاي اخير علي رهبري با تشكيل شوراي مشورتي اركستر سمفونيك تهران در هفته جاري شروع شد. مدير هنري اركستر سمفونيك تهران در جلسه‌اي هشت ساعته كه با اين شورا داشت اعلام كرد عدم پرداخت حقوق نوازندگان، شرايط نامناسب سازهاي اركستر و حتي در دست نداشتن سالن تمرين موجب شده تا من فرصتي يك‌ماهه براي حل مشكلات، به بنياد رودكي بدهم. اركستر ملي دو روز در هفته تمرين و تعداد كنسرت‌هاي كمتري را برگزار مي‌كند اما نوازندگان اركستر سمفونيك تهران با پنج روز تمرين در هفته و برگزاري كنسرت‌هاي متعدد، دستمزدي برابر با نوازندگان اركستر ملي دريافت مي‌كنند. اين شرايط از ديد علي رهبري برابر نيست و معتقد است ادغام دو اركستر موجب مي‌شود تا مشكلات اركسترها كمتر شود. از سوي ديگر علي رهبري و شوراي مشورتي اركستر سمفونيك تهران معتقدند فعاليت دو اركستر ملي و سمفونيك به صورت موازي باعث شده تا وضعيت مالي اركستر سخت‌تر شود چراكه اكثر نوازندگان هر دو اركستر مشترك هستند.
بهرام جمالي، مديرعامل بنياد فرهنگي هنري رودكي نيز يكي از كساني بود كه به لغو كنسرت اركستر سمفونيك تهران توسط علي رهبري و حاشيه‌هاي مالي و ادامه‌دار آن واكنش نشان داد. به گفته او آقاي پيتر باران، نوازنده خارجي كنسرت لغو شده اركستر سمفونيك به دليل شرايط نامساعد جوي، يك روز ديرتر به تهران رسيده كه با اين حساب يك روز كامل در تمرينات از دست رفته است. علاوه بر آن بعد از ورود اين هنرمند به تهران، ساز او شكسته كه همين موضوع موجب مشكلات ديگري شده است. رپرتوار انتخاب شده هم داراي محتواي سنگيني بود كه به دليل كمبود زمان تمرين عملا نتوانست به كيفيت مورد نظر دست پيدا كند و با تمام اين اتفاقات علي رهبري اعلام كرد كه به دليل اين مشكلات، نمي‌تواند كنسرت را برگزار كند.
جمالي درباره لغو كنسرت‌هاي اركستر سمفونيك تهران به دليل مشكلات مالي توضيح داد: «از چندي قبل درباره مساله دستمزدها و مباحث مربوط به اعتبارات اركسترها با آقاي رهبري صحبت كرديم زيرا مي‌دانستيم اگر ما برنامه‌هاي كامل ارايه شده از سوي آقاي رهبري را اجرا كنيم، متناسب با اعتبارات موجود يك بدهكاري فراوان براي ما به وجود مي‌آيد و ماجراي بحران حقوق نوازندگان اركستر و تداخل برنامه‌ها نيز به همين دليل به وجود آمده است.»
جمالي با اعلام اينكه در اين مورد و تمرينات اركستر سمفونيك با علي رهبري صحبت كرده، توضيح داد: «از آقاي رهبري خواهش كرديم كه برنامه‌ريزي را طوري انجام دهد كه روزهاي شنبه و دوشنبه هر هفته مجموعه اركستر سمفونيك تهران برنامه نداشته باشد زيرا ما از آن‌سو تمرين‌ها و برنامه‌هاي اركستر موسيقي ملي ايران را هم داشتيم اما فضا به گونه‌اي بود كه آقاي رهبري اصرار داشت تمام روزهاي هفته به اركستر سمفونيك تهران اختصاص پيدا كند ضمن اينكه با توجه به محدوديت برخي سازها كه بايد بين دو اركستر تقسيم مي‌شد، به جهت اين اصرار آقاي رهبري، با مشكلاتي مواجه شده‌ايم و در سيستم اجرايي هم ناهماهنگي‌هايي ايجاد شد.»
مديرعامل بنياد رودكي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود توضيح داد: «به هر ترتيب آقاي رهبري دوست دارند آنچه را كه در برنامه‌هاي پيش‌بيني شده اركستر سمفونيك تهران ارايه داده‌اند به طور كامل اجرا شود اما ما بايد به اين نكته واقف باشيم كه بنياد رودكي مجري برنامه‌هاي
تفويض‌ شده بر اساس ابلاغ اعتبارات موجود است كه آقاي رهبري بايد به اين موضوع نيز توجه داشته باشد. ضمن اينكه براي برگزاري هر كنسرت اركستر سمفونيك تهران مبلغي بين ۸۰ تا ۹۰ ميليون تومان هزينه لازم است كه در دي ماه امسال ما در اين زمينه با يك بحران جدي روبه‌رو بوديم. بنابراين با توجه به تعهد ما براي برنامه‌هاي موظفي اركستر سمفونيك و بنا بر منطق مديريتي مجبور بوديم كه دو برنامه را تعديل كنيم.» چندي پيش بهرام جمالي اعلام كرده بود كه تنها ٨٠٠ ميليون از پنج‌ونيم ميليارد بودجه مصوب دولت براي بنياد رودكي واريز شده و همين مساله باعث ايجاد مشكل در برنامه‌هاي اركستر سمفونيك تهران شده است.

نظر شما