شناسهٔ خبر: 41263 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«اولیگارشی علیه جمهوری (روزنوشت­های وقایع سیاسی سال ۱۳۸۸)» وارد بازار شد

کتاب «اولیگارشی علیه جمهوری (روزنوشت­های وقایع سیاسی سال ۱۳۸۸)» توسط «حسین بابازاده مقدم» تدوین شد و با شمارگان ۲۰۰۰ جلد در سال ۹۱ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی ،كتاب "اولیگارشی علیه جمهوری" تاريخ‌نگاري با استفاده از منابع خبري است كه با ديدگاه‌هاي مختلفي از رخدادهاي سياسي سال ۱۳۸۸ گزارش داده‌‌اند. در راستاي تدوين اين تاريخ از اطلاعات رسانه‌‌هاي شاخص داخلي و بيگانه و حتي معارضين با نظام جمهوري اسلامي ايران استفاده شده است و ويژگي اصلي آن فراواني نقل قول‌هاي مستقيم از اظهارنظرها و بيانيه‌هاست و در حد امكان سعي شده است تا هيچ‌گونه دخل و تصرفي در متن نقل‌قول‌ها صورت نپذيرد.

کتاب اولیگارشی علیه جمهوری وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و فتنه ۸۸ را به صورت روزانه ثبت و ضبط کرده است و نویسنده با ارائه­ی تحليل‌هاي مختصر و مفيد با رويكردي نظري در چهار بخش به ترتيب مقالات «اوليگارشي يا جمهوري» در مقدمه ی فصل اوّل شامل روزشمار ماه‌هاي خرداد، تير و مرداد، «ترميدور ايراني» در مقدمه­ی فصل دوم شامل روزشمار ماه‌هاي شهريور و مهر، «ائتلاف انحرافي» در مقدمه­ی فصل سوم شامل روزشمار ماه‌هاي آبان و آذر و نهايتاً يادداشت «بحران تهراني» در مقدمه­ی فصل چهارم و پاياني شامل روزشمار ماه‌هاي دي و بهمن ۱۳۸۸، نگارش شده است.

در مقاله «اوليگارشي يا جمهوري» پس از طرح مقدمه‌اي نظري از مفهوم جمهوري و ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد جمهوري اسلامي از ديدگاه نظري، چگونگي شكل‌گيري و تغيير رويهی نيروهاي سياسي حامي كودتاي انتخاباتی عليه اراده همگاني به رشته تحرير درآمده است.

همچنين مقاله «ترميدور ايراني» تأملي است در مفهوم برينتونيِ پايان انقلاب‌ها كه در مقاله به نادرستي اين طرز تلقي و البته خاص بودن گونه ی ترميدور در ارتباط با ايران و انقلاب اسلامي بحث شده است.

«ائتلاف انحرافي» نام يادداشتي است كه تخيلاتِ اصلاح‌طلبان و حاميان كودتاي انتخاباتی در خصوص شكل دادن يك ائتلاف سه‌گانه شامل روحانيون، بازار و روشنفكران براي عملي شدن انقلاب سبز را مورد نظر قرار داده است. نهايتاً در يادداشت «بحران تهراني» اشاره شده است كه نه تنها ويژگي‌هاي ناآرامي‌هاي تهران و ادعاهاي واهي کودتاگران  به ديگر شهرهاي كشور سرايت نکرد، بلكه برعكس عزمي ملي براي پايان دادن به بحران تهراني شكل گرفت كه منجر به سقط جنين فتنه شد.

 مرکز اسناد انقلاب اسلامی اثر حاضر را چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما