شناسهٔ خبر: 41235 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقش کنفرانس وحدت در نزدیک شدن قلوب مذاهب اسلامی

خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: اجلاس هایی مانند کنفرانس وحدت ابزاری است برای نزدیک شدن قلوب عالمان مذاهب مختلف. وقتی قلوب به هم نزدیک می شود رفتارها هم به هم نزدیک می شود.

 

 

خسروپناه

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی به خبرنگار مهر گفت: ممکن است در ظاهر به نظر برسد که در اجلاس وحدت فقط علمای کشورهای مختلف حاضر شدند و سخنرانی کردند در صورتی که این طور نیست، این اجلاس ها وسیله و ابزاری برای نزدیک شدن قلوب عالمان مذاهب مختلف است؛ توجه داشته باشید که وقتی قلوب به هم نزدیک می شود رفتارها هم به هم نزدیک می شود.

وی افزود: جدای از سخنرانی هایی که در این کنفرانس صورت می گیرد، علمای حاضر در همایش، خارج از این جلسه باهم گفتگوهایی دارند و با هم به توافق هایی می رسند، به عنوان مثال عبدالله محقق، معاون رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در برابر داعش موضع تندی گرفت و آن را نقد کرد و خب شنیدن این حرف از زبان یک مسئول سنی بسیار مغتنم است. ایشان صراحتا تاکید کردند که اهل سنت هم با داعش مخالف است، چون داعش یک جریان انحرافی خارج از جهان اسلام است، نه باید آن راشیعه دانست نه سنی. متحد شدن در همه کشورها مهم است ولی در کشورهایی مثل عراق و افغانستان که شیعه و سنی در کنار هم زندگی می کنند مهم تر است چون آنها را تشویق می کند که در برابر جریان های انحرافی بایستند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: ایجاد وحدت بین مسلمانان و مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی و مذاهب چهارگانه مثل حنبلی، شافعی، مالکی، حنفی باعث می شود که آنها از یک تفکر اعتدالی، منطقی و حکیمانه سخن بگویند و در واقع مسیر خودشان را در یک مسیر با گفتمان حکیمانه تعریف کنند. این گفتمان باعث می شود که چالش های کشورهای مختلف کاهش پیدا کند و دل ها به هم نزدیک شود. علاوه براین، قرار گرفتن در این مسیر باعث می شود تا بتوانیم در مقابل انسان هایی که ادعای مسلمانی دارند ولی در مقابل جریان مسلمانی هستند ایستادگی کنیم چون جریان هایی مثل داعش نه به مسلمان نه به مسیحی و نه به یهودی رحم می کند، داعش می گوید فقط من باید بمانم و بقیه باید از بین بروند. این تفکر خطرناکی است که تنها راه ایستادگی در مقابله آن وحدت است.

خسروپناه در پایان گفت: جریان وحدت فقط مربوط به مسلمانان نیست و مسلمانان با مسیحیان، مسیحیان با مسمانان و حتی یهودی ها هم باید با یکدیگر متحد شوند چون اگر داعش قدرت بگیرد نه فقط مسلمانان بلکه مسیحیان و یهودیان را هم از بین می برد؛ مشکل داعش فقط با مسلمانان نیست. امروز مهم ترین خطر جهان جریان داعش و تکفیری است و این کنفرانس می تواند یک گفتمان وحدت در مقابل گفتمان تفرقه شکل بدهد.

نظر شما