شناسهٔ خبر: 41196 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تبادل نظر درباره مهمترین مسایل جهان اسلام در کنفرانس وحدت اسلامی

بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی دقایقی پیش با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و شخصیت های بین المللی و داخلی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مراسم افتتاحیه بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی لحظاتی پیش با سخنرانی آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی آغاز شد و قرار است حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در این مراسم سخنرانی کند. 
اختتامیه این کنفرانس سه شنبه مصادف با ۱۷ ربیع الاول و همزمان با سالروز میلاد پیامبر اعظم(ص) در هتل استقلال برگزار خواهد شد.
در این کنفرانس بیش از ۳۰۰ میهمان خارجی از ۷۰ کشور حضور دارند که ۶۰ تن از این افراد را وزرا، روسای پارلمان های کشورهای اسلامی، مفتیان اعظم، علمای برجسته، نخبگان و روسای دانشگاه های معروف جهان اسلام تشکیل می دهند.
در کنفرانس امسال ۱۲ کمیسیون شامل اتحادیه علمای مقاومت، بانوان اسلام، مساعی حمیده، بررسی کنونی شرایط جهانی اسلام (یک و دو)، بازرگانان تقریبی، دانشگاهیان و فرهنگیان، نخبگان، جوانان، دانشجویان، علل بحران ها و راه های برون رفت با تشکیل جلساتی به بررسی مسائل مربوطه می پردازند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هفته گذشته طی یک نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه های بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی پرداخت و گفت: نشستی ویژه درباره دو نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی در این کنفرانس برگزار می شود.
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال ۱۳۶۹ با دستور حضرت آیت الله خامنه ای و انتصاب دبیر کل و اعضای شورای عالی از سوی معظم له آغاز به کار کرد.
رسالت مجمع جهانی تقریب عبارت است از «ارتقای سطح آشنایی و آگاهی و تعمیق تفاهم بین پیروان مذاهب اسلامی و تقویت احترام متقابل و تحکیم رشته های اخوت در بین مسلمانان بدون هیچ گونه تمایزی از لحاظ تعلقات فرقه ای، قومی یا ملی آنان به منظور رسیدن به امت واحدة اسلامی» و این مجمع متشکل از ده ها تن از علمای مذاهب اسلامی در کشورهای مختلف جهان است که به عنوان منادی تقریب و وحدت در جهان اسلام و زمینه ساز تعامل میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی تلاش می کنند.
از مهمترین اهداف تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی می توان به کمک برای احیا و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و دفاع از حریم قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص)، کوشش در راه ایجاد آشنایی و تفاهم بیشتر بین علما، متفکران و پیشوایان مذهبی جهان اسلام در زمینه های اعتقادی، فقهی، اجتماعی، سیاسی و همچنین گسترش اندیشه تقریب در بین اندیشمندان جهان اسلام و انتقال آن به توده های مسلمان و آگاه کردن آنان از توطئه های تفرقه انگیز دشمنان اسلام یاد کرد.
همچنین رفع بدبینی ها و شبهات بین پیروان مذاهب اسلامی، کوشش در تحکیم و اشاعه اصل اجتهاد و استنباط در مذاهب اسلامی، تلاش در ایجاد هماهنگی و تشکیل جبهه واحد در مقابل توطئه های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام بر اساس اصول مسلم اسلامی از دیگر اهداف وجودی این مجمع است.

نظر شما