شناسهٔ خبر: 41162 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

غفلت ادبیات از موضوع عدالت اجتماعی

رضا رسولی از پایان نگارش کتاب جدیدش به نام «سه‌راه سرگردون» با موضوع عدالت اجتماعی خبر داد.

 

1451037897042_0.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به قنل از ایسنا؛ این نویسنده در گفتگویی گفت: رمان جدیدم به نام «سه‌راه سرگردون» برای گروه سنی بزرگسالان به زودی منتشر می‌شود. موضوع این کتاب مربوط به عدالت اجتماعی است. ادبیات هم مانند بسیاری از بخش‌ها از موضوع عدالت اجتماعی غفلت کرده است و ردپایی از این بحث در آن نمی‌بینیم.

او ادامه داد: البته بسیاری معتقدند وظیفه ادبیات پرداختن به این موضوعات نیست، اما اتفاقا لازم است ادبیات در پرداختن به مفهوم عدالت اجتماعی حضور پررنگی داشته باشد و این موضوع را دستمایه محتوای آثار کند.

رسولی درباره مضمون اصلی کتاب «سه‌راه سرگردون» بیان کرد: بحث عدالت اجتماعی و اثرات این موضوع در عرصه‌های اقتصادی‌، اجتماعی و سیاسی در این رمان گنجانده شده و آن را مورد بررسی قرار داده است. رمان فضا و زمانه امروز ما را بررسی می‌کند و اوضاعش در روزگار فعلی می‌چرخد.

او در تشریح شخصیت‌پردازی‌ داستان گفت: شخصیت‌ها مال امروز است. خیلی از افراد این رمان را در آشنایان، نزدیکان، کوچه و بازار، محل کار و جامعه‌مان دیده و با آن‌ها سروکار داشته‌ایم. در واقع این‌طور نیست که داستان در فضای انتزاعی سیر کند.

نویسنده نمایشنامه «فانوس» با بیان این‌که کار آماده است، اظهار کرد: درباره کتاب با چند ناشر صحبت کرده‌ام، اما ترجیح من این است که یک ناشر خصوصی آن را منتشر کند. ترجیحا دوست دارم ناشر «سه‌راه سرگردون» ناشری باشد که سابقه انتشار آثار درباره مفاهیم عدالت را در زمره کارهای خود داشته باشد تا یک ارتباط مفهومی بین کتاب و انتشاراتی‌اش برقرار شود.

او همچنین افزود: دوست ندارم صرفا کتاب را هر طور و در هر شرایطی که شده منتشر کنم. سخت‌گیرانه با موضوع ناشر برخورد می‌کنم. البته در حال حاضر با چندین ناشر صحبت کرده‌ام و ظرف روزهای آینده ناشر مشخص می‌شود. بعد از انتخاب ناشر کار زیادی ندارد زیرا تایپ، اصلاح و بازنویسی اثر انجام شده است.

این عضو هیئت مدیره انجمن قلم با اشاره به سبک واقع‌گرایانه اثر تشریح کرد: برای این که کار قوی دربیاید از اطلاعات به‌روز استفاده کردم. متاسفانه برخی از اثار ادبی ما که ادعای به‌روز بودن دارند شخصیت‌ها و ماجراها را طوری می‌نویسند که با اتفاقات و زندگی امروز ما تفاوت دارد.

رسولی با بیان این‌که «سه‌راه سرگردون» به معنای واقعی اثری امروزی است، افزود: شخصیت‌های رمان به‌روز و ملموس هستند. درباره مشخصات ظاهری کتاب باید بگویم حدود ۲۵۰ صفحه است و با سبک واقع‌گرایانه‌ای نوشته شده است.

او در پایان متذکر شد: امیدوارم سایر نویسندگان هم به‌خصوص در حوزه ادبیات داستانی بیشتر به عدالت اجتماعی توجه کنند و تصور نکنند موضوع عدالت اجتماعی یک موضوع تئوریک است که تنها در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یا در سخنرانی مقامات برای معرفی خود و اقداماتشان آورده می‌شود. عدالت اجتماعی مفهومی فراگیر است که باید در ادبیات هم تجلی پیدا کند.

نظر شما