شناسهٔ خبر: 41147 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داستان رودکی، ارزشمندترین روایت همدلی ایرانیان و تاجیکان

رايزن فرهنگي كشورمان دردانشگاه ملي تاجيكستان، با اشاره به نقش جوانان تاجیکي در پاسداشت ارزش ‏های ادبی فارسی‏ زبانان گفت: داستان رودکی، ارزشمندترین روایت همدلی ایرانیان و تاجیکان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ و به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، ابراهیم خدایار، رایزن فرهنگی کشورمان در تاجیکستان به دعوت مسئولان دانشگاه ملی تاجیکستان در این دانشگاه حضور یافت و درباره پژوهش‏های ماوراءالنهر، در جمع استادان و دانشجویان دانشکده فیلولوژی (زبان و ادبیات) سخنرانی کرد.

در این نشست که برخی از مسئولان دانشکده از جمله عفوراف، معاون بین‌ الملل دانشگاه ملي تاجيكستان و حسن قریبی، ريیس پژوهشگاه فرهنگی فارسی ـ تاجیکی نیز حضور داشتند، ابراهیم خدایار گفت: آسیای مرکزی از اسطوره تا تاریخ با فرهنگ ایرانیان و فارسی‏زبانان پیوند داشته و خاطرات این سرزمین اهورایی همواره در جان و دل این مردم باقی مانده است.

وی در ادامه با یادکرد روایت‏های گوناگون از سرایش نخستین شعر فارسی در دوره اسلامی، شعر «آهوی کوهی» حکیم ابوحفص سغدی‌سمرقندی را یکی از این روایت‏ها دانست و داستان رودکی، پدر شعر فارسی و تاجیکی را ارزشمندترین روایت همدلی ایرانیان و تاجیکان در درازنای تاریخ ادبی آنان دانست.

خدایار همچنين نقش نسل جوان تاجیک را در پاسداشت ارزش‏های زبانی و ادبی فارسی‏زبانان بسیار مهم ارزیابی کرد و آنان را به تحقیق در ریشه‏های مشترک فرهنگی، زبانی و ادبی اقوام فارسی‏زبان دعوت کرد.

خدایار در ادامه فهرستی از ۳۰ مقاله علمی ـ پژوهشی، ۸ جلد کتاب و نزدیک به ۱۱ طرح تحقیقاتی مرتبط خود با موضوع آسیای مرکزی را برای حاضران در نشست را بيان کرد و درباره پنج جلد کتاب شامل «غریبه‏های آشنا»، «از سمرقند چوقند»، «دیوان هادی سمرقندی»، «نظم‌السلسه وصلي‌سمرقندی» و «کتاب‏شناسی توصیفی آسیای مرکزی در قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم» سخن گفت.

بنابر اعلام اين خبر، در اين نشست بحرالدين كمال‌الدين‌اف، استادتمام گروه سبك‌شناسي، عبدالحي محمدامين‌اف، استادتمام گروه نظريه و ادبيات نوين فارسي تاجيكي، صالح‌اف، رييس گروه تاريخ ادبيات فارسي تاجيكي، گل نظراوا، رييس گروه تاريخ زبان و تيپولوژي، كريم‌اف، رييس گروه زبان تاجيكي براي رشته‌هاي ديگر، روشن رحماني، استادتمام گروه نظريه و ادبيات نوين فارسي تاجيكي و نزديك به سي تن از استادان و دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشكده فيلولوژي دانشگاه ملي حضور داشتند.

نظر شما