شناسهٔ خبر: 41110 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زنده‌یاد باستانی‌پاریزی هم صاحب جایزه شد

همزمان با سالروز تولد زنده‌یاد دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی «جایزه جهانی باستانی پاریزی» برگزار می‌شود. این جایزه به پژوهشگران آزاد، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دوره دکتری با موضوع «تاریخ ایران و فرهنگ و ادب عامه» تعلق خواهد گرفت.

 

زنده‌یاد باستانی‌پاریزی هم صاحب جایزه شد/ جایزه‌ای با حمایت کرمانی‌ها برای زنده نگه داشتن یاد استاد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ همزمان با نودمین سالگرد تولد زنده‌یاد استاد محمدابراهیم باستانی‌پاریزی از «فراخوان جایزه جهانی باستانی پاریزی» پنجشنبه سوم دی‌ماه سال جاری رونمایی می‌شود.

جایزه جهانی باستانی‌پاریزی هر سال به پژوهشگران آزاد، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دوره دکتری در موضوع «تاریخ ایران و فرهنگ و ادب عامه» تعلق خواهد گرفت. همچنین این جایزه هر سه سال یک بار به مستشرق‌هایی که در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران اثری شایسته عرضه کرده باشند نیز تعلق می‌گیرد.
در بخش جنبی که ویژه دانش‌آموزان است جایزه باستانی‌پاریزی با عنوان فرعی «روستازادگان دانشمند» به دانش‌آموزانی که سه سال منتهی در کنکور را در یکی از روستاهای ایران سپری کرده باشند و حائز رتبه برتر کنکور شوند تعلق خواهد گرفت. 
از اعضای هیات امنای این جایزه می‌توان به دکتر مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، سیدمحمدکاظم بجنوردی، دکتر محمود امیدسالار، دکتر منصوره اتحادیه، دکتر سیده هاشمی، دکتر بابک آل طه، دکتر علی بلوکباشی، علی‌رضا رزم‌حسینی و سید محمود دعایی اشاره کرد.
جایزه بین‌المللی باستانی‌پاریزی هرساله به صاحبان آثار برگزیده اهدا خواهد شد و هدف از ایجاد این جایزه زنده نگه داشتن نام یکی از استادان و مفاخر ملی و استانی، قدردانی از زحمات وی و معرفی بیشتر این استاد فرهیخته است که رونمایی از آن متقارن با نودمین سالروز تولد این استاد فرزانه است.
مراسم رونمایی از جایزه باستانی‌پاریزی با حضور جمع بسیاری از استادان مطرح کشوری و بین‌المللی سوم دی‌ماه ساعت ۹ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان (بلوار ولیعصر (عج) کرمان) برگزار و در این مراسم از تمبر یادبود و تندیس گرامیداشت باستانی‌پاریزی رونمایی خواهد شد.
محمدابراهیم باستانی‌پاریزی سوم دی ماه ۱۳۰۴ خورشیدی در پاریز از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی دوره دکترای تاریخ را در دانشگاه تهران گذراند و با ارائه پایان نامه‌ای درباره ابن‌اثیر دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد.
وی کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام وقت آن دانشگاه بود و رابطه تنگاتنگی با این دانشگاه داشت.
چهره ماندگار تاریخ، فرهنگ و ادب ایران زمین سه‌شنبه پنجم فروردین ۱۳۹۳ پس از یک ماه بیماری کبد در بیمارستان مهر تهران به دیار باقی شتافت. پیکر وی پنجشنبه هفتم فروردین پس از برگزاری آئین تشییع با حضور اهالی دانش و فرهنگ، مسئولان کشوری و قشرهای مختلف مردم در قطعه ۲۵۰ بهشت زهرا (س) تهران کنار مزار همسرش آرام گرفت.
کتاب‌ها و مقالات فراوان و ارزنده‌ای از وی به یادگار مانده که «تاریخ کرمان»، «پیامبر دزدان»، «از پاریز تا پاریس» و «تاریخ ایران و جهان» از جمله آن‌هاست.

نظر شما