شناسهٔ خبر: 41078 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنرهای معاصر به معنایی که ما می شناسیم برای گردشگر جذابیتی ندارد

احسان قائمی با بیان اینکه هنرهای معاصر به معنایی که ما در ایران می شناسیم برای گردشگران خارجی هیچ جذابیتی ندارند،گفت: موزه هایی مثل موزه فرش،کاخهای دوران پهلوی و قاجار همچنین به طورخاص موزه هنرهای ملی برای گردشگران جذابیت دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ احسان قائمی، هنرمند نگارگر, استاد دانشگاه و دبیر شورای برنامه ریزی انجمن نگارگری ایران درپاسخ به این سئوال که جذابیت های هنری ایران برای گردشگران خارجی چیست؛ گفت: با توجه به تجربیات مستقیمی که در این زمینه داشته ام اصولا گردشگرها به مزیتهای نسبی کشورها نظر دارند و بدیهی است که ایران یکی از غنی ترین کشورها در زمینه فرهنگ و هنر است. اماکن باستانی, مساجدی که در ساخت آنها ارزشها و استاندارهای هنری لحاظ شده مشابه آنچه در مسجد شیخ لطف ا... یا مسجد امام اصفهان با آن رو برو می شویم, صنایع دستی, فرش, کاخهای دوره های قاجار و پهلوی به دلیل بهره مندی از عناصر زیبای هنری همچون آیینه کاری و خاتم و مواردی ازین دست بهترین جاذبه برای گردشگران خارجی است. البته مواردی دیگر نیز از قبیل برخی مناطق خاص طبیعی مانند غار علیصدر و دشت لاله های واژگون و مناطقی از این دست نیز جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

این هنرمند در پاسخ به این سئوال که اگر بخواهید مهمان خارجی تان را به تماشای هنر معاصر ایران ببرید به کجاها می برید؟ اظهار داشت: چنانچه  هنر معاصر ایران را همان هنر تقلیدی وارداتی از غرب بدانیم که بی تردید سالها عقب تر از نوع اصلی آن است موزه هنرهای معاصر و برخی گالری های خصوصی می تواند مراکز مناسبی باشند. البته بنده با توجه به اطلاعی که از دیدگاه اینگونه گردشگران دارم هرگز چنین اقدامی نخواهم کرد. هنر معاصر ایران از نظر یک گردشگر هنرهای دستی و صنایع دستی همچون فرش است. هرچند که این هنرها کمتر به روز شده اند و بیشتر درگیر تکرارند که البته مقصر اصلی سیاستگزاران عرصه های فرهنگ و هنر می باشند, ولی موزه هایی مثل موزه فرش, کاخهای دوران پهلوی و قاجار همچنین به طور خاص موزه هنرهای ملی واقع در ساختمان مرکزی وزارت ارشاد در خیابان کمال الملک مسلما می تواند از جذابیت زیادی برای گردشگران خارجی برخوردار باشند. بی تردید هنرهای معاصر به معنایی که ما در ایران می شناسیم برای گردشگران خارجی هیچ جذابیتی ندارند.

احسان قائمی همچنین در پاسخ به این سئوال که  آیا هنر معاصر ایران ظرفیت جذب توریست های خارجی را دارد؟ گفت: تقریبا به هیچ وجه. اصولا وقتی صحبت از گردشگر می نماییم منظور توده حداکثری مردمی هستند که می توان گفت عموما متخصص در حوزه هنرهای تجسمی یا هر هنر دیگر نیستند. برای این تعداد حداکثری, هنرهایی که خاستگاه آنها در کشورهای خودشان است جذابیتی ندارد.  فست فود در یک سفر توریستی برای گردشگران آمریکایی بی معناست و هوای بارانی و ابری برای گردشگری که از اروپا به ایران می آید کسل کننده و یکنواخت است. بدیهی است هنر مدرن, آن هم از نوع تقلیدی و تکراری برای این گردشگران جذابیتی نخواهد داشت. هنر مدرن ایران تنها برای برخی منتقدینی جذابیت دارد که در پی تحقیق برای بررسی روند تاریخی و شرایط کنونی این هنر در ایران هستند و البته برخی دلالان هنری و مجموعه دارانی که در پی پیدا کردن بازار برای آثار هنری هستند هم می توانند در همین دسته قرار گیرند.

نظر شما