شناسهٔ خبر: 40998 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دین اسلام در آموزه های خود توجه زیاد بر مبارزه با استبداد دارد

استاد دانشگاه القادسیه دیوانیه عراق گفت: دین اسلام در آموزه های خود توجه بسیار بر مبارزه با استبداد دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ دکتر عباس خمیس الزبیدی جمعه شب در حاشیه مراسم پایانی کنگره سربداران در سبزوار در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: سربداران این آموزه مهم اسلامی را در دورانی به منصه ظهور رساندند که حکومت وحشی مغولی سعی داشت اسلام را نابود کند. 
وی با بیان اینکه استکبار ستیزی و مبارزه با استبداد از ابعاد مهم قیام سربداران است افزود: قیام سربداران الگویی مهم و ارزشمند برای مبارزه با حکومت های استبدادی در طول تاریخ است. 
خمیس الزبیدی گفت: سربداران در انتشار اندیشه مقاومت اسلامی در برابر ستمگران نقش مهمی داشته و این نهضت در دوران خود توانست الگویی برای دیگر نهضت های اسلامی باشد.
وی با بیان اینکه امروز جهان اسلام در معرض هجوم بسیاری از فتنه ها و حرکت های تروریستی مانند داعش است افزود: اختلاف و تفرقه یکی از مهمترین فتنه هایی است که موجب ضربه زدن به جهان اسلام می شود و سربداران نشان دادند که با اتحاد می توان این توطئه ها را در جهان اسلام نابود کرد. 
وی ادامه داد: برگزاری این کنگره سبب بازخوانی و بازآفرینی این قیام مهم شیعی می شود که باید توجه بیشتری به آن کرد. 
این استاد دانشگاه عراق با تاکید بر اینکه ابعاد مختلف این قیام باید به دیگر کشورها شناسانده شود گفت: ترجمه کتاب ها و مقالات، ترجمه سریال تاریخی سربداران و ساخت فیلم هایی در این زمینه می تواند در حفظ یاد و نام سربداران و انتشار تفکرات و ابعاد مهم این قیام تاریخی در جهان اسلام موثر باشد. 
کنگره بین المللی سربداران که از روز پنجشنبه در سبزوار آغاز شده بود جمعه شب در دانشگاه حکیم سبزواری به کار خود پایان داد. 
جمعی از میهمانان این کنگره از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی بودند. 
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد. 
سربداران در این قیام موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت. 
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. 
برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند. 
امرای سربداران در مدت حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد بسیار ویرانگری های مغولان را جبران کنند. 
آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند. 
این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم و گرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد. 
سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد. 

نظر شما