شناسهٔ خبر: 40876 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ستاری: معاونت علمی برای حمایت از علوم انسانی فعالیتهایی را آغاز کرده است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: معاونت برای حمایت از علوم انسانی، فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که بتوان از پتانسیل این شاخه از علوم در فناوری‌های دیگر نیز بهره برد.

 

ستاری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سورنا ستاری، در آغاز هفته ملی پژوهش در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه الزهرا(س) گفت: در همین راستا اقدام به راه اندازی ستاد فناوریهای نرم و هویت ساز کرده است.

وی با اشاره به اینکه اگر در اقتصاد دانش بنیان نگاهی دانشی داشته باشیم و به این حوزه به صورت تجاری سازی نگاه کنیم،‌قطعاً پیشرفت خواهیم کرد، گفت: دانشگاه الزهرا مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز تربیت زنان تحصیل‌کرده کارآفرین و متخصص می‌شود. در صورتی که خود را باور کرده و به توانمندی زنان کشور در این حوزه ایمان داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دنیای کار در ایران مردانه است، گفت: با وجود این که پنجاه درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور را زنان تشکیل می‌دهند، اما تنها ۱۵ درصد مدیران وهیات عامل شرکت‌های دانش‌بنیان زن هستند که باید تلاش کنیم تا در جاهایی که مناسب است و نیاز، حضور زنان متخصص را داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به این که دنیای کار مردانه است و قوانین آن را مردان وضع می‌کنند، زنان برای پیشرفت و توسعه بعضاَ با مشکل و سختی رو به رو هستند. اما زمینه‌های زیادی برای فعالیت زنان در حوزه دانش‏ بنیان وجود دارد.

ستاری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که زنان می‌توانند در آن فعالیت کنند، حوزه‌های علوم انسانی است که مهم‌ترین آن حوزه مد، لباس، بازی‏های رایانه‌ای، انیمیشن، آموزش و غیره است. اگر به زنان فضا دهیم می‌توانند در این رشته‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‌های پایه در کشور بسیار مهم است گفت: امیدوار هستیم در سال ۹۵ بودجه مناسبی برای پژوهش‌های پایه در نظر گرفته شود که این کار کمک بزرگی به پیشرفت اقتصاد دانش بنیان در کشور خواهد کرد.

در فضای مجازی زنان می توانند از مردان فعال تر باشند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: یکی از حوزه‌هایی که ایران در آن رشد بسیار خوبی کرده است، حوزه ICT است که پلتفورم آن هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد و اگر تلاش کنیم علوم انسانی را به ICT نزدیک کنیم، تحولات عظیمی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

ستاری با اشاره به این که فعالیت زنان در حوزه فضای مجازی نیز بسیار مناسب است گفت: در فضای مجازی تفاوت بین زن و مرد وجود ندارد و قوانین مردانه‌ای نیز در آن موجود نیست. به همین دلیل زنان می‌توانند با حضور موثر در حوزه فضای مجازی، بسیار سریع رشد کرده و کارآفرینی بالایی داشته باشند.

ستاری بیان کرد: علوم انسانی یکی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی کشور است و دانشگاه الزهرا نیز از نظر تربیت زنان تحصیل‌کرده در این رشته برای کشور یک مرکز مهم علمی محسوب می‌شود. به همین دلیل معاونت علمی آمادگی دارد که با این دانشگاه همکاری‌های بیشتری داشته باشد.

وی با انتقاد از وابستگی زیاد دانشگاه‌ها به بودجه‌های دولتی گفت: نگاه دانشگاه‌ها به بودجه باید تغییر کند و همه آنها به فکر کسب درآمد و تامین بخشی از بودجه از محل فروش فناوری باشند. زیرا وابستگی به بودجه‌های دولتی نه تنها آنها را محدود، بلکه وابسته به بودجه دولت نیز کرده است.

ستاری با بیان اینکه معاونت علمی تا کنون با دانشگاه الزهرا ارتباط درستی نداشته است، افزود: این عدم ارتباط به دلیل وجود ضعف‌هایی در معاونت علمی و دانشگاه الزهرا بوده که امیدواریم با تفاهم نامه‌هایی که بین این دو نهاد منعقد شده است، این ارتباطات نزدیک و موثر‌تر از قبل شود.

وی خاطر نشان کرد: معاونت علمی برای حمایت از رشته علوم انسانی، فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که بتوان از پتانسیل این شاخه از علوم در فناوری‌های دیگر نیز بهره برد و در همین راستا اقدام به راه‌اندازی ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز کرده است تا از این طریق حضور بهتری در حوزه علوم انسانی و حمایت از پژوهشگران این حوزه داشته باشد.

نظر شما