شناسهٔ خبر: 40861 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مقدمه‌ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی» چاپ شد

کتاب «مقدمه‌ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی» اثر کامیار عابدی توسط انتشارات جهان کتاب به چاپ رسید.

 

مقدمه‌ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «مقدمه‌ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی» نوشته کامیار عابدی، به تازگی توسط انتشارات جهان کتاب به چاپ رسیده است. این کتاب جدیدترین اثر عابدی است که پیش از این، ۲۵ کتاب و ۱۰۰ مقاله از او در حوزه های پژوهشی منتشر شده است.

عابدی در این کتاب با نگاهی تحلیلی و تاریخی به شعر عصر تجدد ایران پرداخته است. او در این پژوهش، علاوه بر بررسی و تحلیل آثار، زندگی شاعران را نیز مورد بررسی قرار داده است.

شعر فارسی در عصر تجدد، هم از حیث محتوا هم به لحاظ زبان، و هم از نظر شکل، مجموعه ای غنی ، متنوع و تاثیرگذار است. کتاب مذکور هم برای شناخت و تحلیل واقع بینانه و منصفانه جریان های مختلف شعر فارسی در این عصر و شاعرانش از آغاز انقلاب مشروطه تا نخستین سال های پس از پایان جنگ تحمیلی، نوشته شده است.

در دو بخش نخست این کتاب، پس از مرور اجمالی تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در این عصر، از شعر و شاعران در چهارچوب شش دوره تاریخی سخن گفته شده است. این دوره ها به ترتیب عبارت اند از: شعر بازگشت: تکرار سنت‌ها (نیمه سده هجدهم میلادی)، شعر مشروطه: انقلاب در مفهوم‌ها (۱۲۸۵)، شعر سنت‌گرا: پیمان با گذشته (۱۳۰۴)، شعر نیما یوشیج: پیام عصر نو (۱۳۲۰)، شعر شاگردان نیما یوشیج: گسترش تخیّل، غنای زبان (۱۳۳۲)، شعر فارسی در چهارراه تردید (۱۳۵۷).

در بخش سوم کتاب، کارنامه ادبی ۲۵ شاعر به صورت نمونه وار، بررسی شده است. این بررسی در سه قسمت «زندگی شاعر+ نمونه شعر+ تحلیلی از شعرها»، انجام شده است. ۲۵ شاعر مذکور عبارت اند از: ادیب الممالک فراهانی، اشرف‌الدین نسیم شمال، ایرج میرزا، عارف قزوینی، ملک الشعراء بهار، ابوالقاسم لاهوتی، فرخی یزدی، میرزاده عشقی، نیما یوشیج، پروین اعتصامی، سیدمحمدحسین شهریار، رهی معیری، گلچین گیلانی، مهدی حمیدی شیرازی، فریدون توللی، احمد شاملو، سیاوش کسرایی، فریدون مشیری، سیمین بهبهانی، نصرت رحمانی، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، نادر نادرپور، منوچهر آتشی و فروغ فرخزاد.

این کتاب با حجم ۵۱۰ صفحه در قطع رقعی و قیمت ۲۸۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما