شناسهٔ خبر: 40827 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب شهریار زرشناس پیرامون جنبش دانشجویی به چاپ دوم رسید

کتاب «جنبش دانشجویی در ایران» به قلم شهریار زرشناس به چاپ دوم رسید.

 

 

خبرگزاری فارس: کتاب شهریار زرشناس پیرامون جنبش دانشجویی به چاپ دوم رسید

  •  

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ کتاب «جنبش دانشجویی در ایران» نوشته شهریار زرشناس، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید.

کتاب «جنبش دانشجویی در ایران» از یک مقدمه و نه بخش و دو پیوست تشکیل شده است. نظام آموزش عالی شبه‌مدرن و جنبش دانشجویی در ایران، مروری کوتاه بر جنبش دانشجویی ایران، بیان اجمالی ادوار جنبش دانشجویی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ویژگی‌های کل دوره‌های اول و دوم جنبش دانشجویی ایران، ویژگی‌های عمومی دوره دوم جنبش دانشجویی ایران ۱۳۱۳ - ۱۳۲۰ ، کودتای ۲۸ مرداد و رکود و انفعال موقت جنبش دانشجویی، حماسه‌ ۱۵ خرداد و دهه‌ سیاه انقلاب سفید، ویژگی‌های جنبش دانشجویی در نیمه اول دهه پنجاه و نقطه‌ اوج؛ دوره‌ پنجم جنبش دانشجویی عناوین بخش‌های این کتاب هستند.

در پایان هم دو پیوست با عناوین سخنی با جنبش دانشجویی ایران و سیری گذرا در تاریخ جنبش دانشجویی آمده است.

در بخشی از این کتاب به قلم زرشناس می‌خوانیم: «اجمالاً و به عنوان یک هشدار مهم و صمیمانه باید گفت یک جریان مشخص مدافع لیبرال ـ سرمایه‌داری شبه‌مدرن در سالیان اخیر کوشش گسترده‌ای انجام داده تا جنبش دانشجویی را از محتوای انقلابی و عدالت‌طلبانه و دین‌مدار آن تهی کرده و به کارگزار و پیاده‌نظام و گوشت دم توپ اغراض قدرت‏‌طلبانه‌ لیبرال‏‌ها و سرمایه‌داری امپریالیستی جهانی تبدیل نماید و در این مسیر بعضاً از ضعف تئوریک و بینشی کنونی در فضاهای دانشگاهی، نفوذ و اساتید بی‌اعتقاد و کتب درسی نامناسب با آرمان‏‌ها و اعتقادات انقلاب، کارشکنی‌ها و ناراضی‌تراشی‌های طیفی از مریدان نفوذی و نارضایتی بحق دانشجویان از برخی ناکارآمدی‌ها، بهره‌گیری می‌نماید.
نباید فراموش کرد که مروری بر هشت دهه جنبش دانشجویی به ما نشان می‌دهد که عدالت‌طلبی و رویکرد ضدامپریالیستی و به ویژه ضدآمریکایی و استقلال‏ طلبانه اصلی‌‏ترین شاخص‌‏های برجسته جنبش دانشجویی بوده است و جنبش دانشجویی از هنگامی که تحت هژمونی و هویت اصیل اسلامی و به رهبری روحانیت شیعه به نقش‌آفرینی پرداخته، توانسته است که جایگاه مهم و تعیین‌کننده‌ خود در مجموعه‌ حرکت اعتلایی مردم ایران را به دست آورد.»

نویسنده در بخش دیگری از این کتاب می‌نویسد: «در اوضاع کنونی کشور برخی جریان‌های التقاطی و یا مروج شبه‌مدرنیسم نهان روشانه این‌گونه هدف‌گذاری کرده‌اند که اولاًَ جنبش دانشجویی را از هدف مهم آرمانی و استراتژیک خود یعنی تحقق عدالت اجتماعی دور کرده و ثانیاً از جنبش‌ دانشجویی به عنوان رقیب و یا اهرم فشاری برای حرکت هویت‌بخش دینی جامعه بهره می‌گیرند. این خطر بزرگی است که برخی شئون و بخش‌های پیکره جنبش دانشجویی را تهدید می‌کند و طریق مقابله با آن فقط از کانال هوشیاری و درک خودآگاهانه قشر دانشجو و جنبش دانشجویی از موقعیت‌ و جایگاه تاریخی خود ممکن می‌گردد.

نکات مهم در خصوص جنبش دانشجویی در ایران همانا تأکید ورزیدن بر دو عنصر برجسته کردن گفتمان عدالت‌طلبانه و عمل کردن ذیل هژمونی انقلاب دینی و روحانیت تحقق می‌یابد. به دلیل جوهر دینی انقلاب، جنبش دانشجویی به عنوان یک اهرم و بازوی مهم اجرایی و عملیاتی حرکت فراگیر دینی جامعه نقش بازی می‌کند. بنابراین اتمسفر هژمونیک جنبش دانشجویی در ایران امروز جز از متن و بطن روح اسلامی انقلاب نمی‌تواند برخاسته باشد و گفتمان عدالت‌طلبانه جنبش دانشجویی نیز باطن آرمان‌ها و اندیشه‌های خود را نه در شعارها و ایدئولوژی‌های عصر روشنگری و سکولار آن‌ها، که در چشم‌انداز فراخ و معنوی تفکر اسلامی جست‌وجو می‌نماید.»
چاپ دوم کتاب «جنبش دانشجویی در ایران» در  ۸۴ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۵۰۰ تومان، از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

نظر شما