شناسهٔ خبر: 40365 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد محسن قانع‌بصیری از چاپ نشدن کتاب «تاریخ تحلیلی صنعت در ایران» پس از هفت سال

محسن قانع‌بصیری می‌گوید کتاب «تاریخ تحلیلی صنعت در ایران» نزدیک به هفت‌ سال است که با وجود وعده‌های مکرر سفارش‌دهنده آن هنوز منتشر نشده است. به گفته وی این کتاب از جمله آثاری است که در حوزه جامعه‌شناسی اقتصاد می‌گنجد.

 

انتقاد محسن قانع‌بصیری از چاپ نشدن کتاب «تاریخ تحلیلی صنعت در ایران» پس از هفت سال

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محسن قانع‌بصیری، نویسنده و نظریه‌پرداز در زمینه‌های اقتصاد در گفت‌وگویی از عدم انتشار کتاب «تاریخ تحلیلی صنعت در ایران» انتقاد کرد و افزود: زمانی که جهانگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت بود پیشنهاد راه‌اندازی بخشی با عنوان «فرهنگ و صنعت» را در این وزارتخانه دادم و ایشان نیز با عنایتی که داشتند یک معاونت را به این کار اختصاص دادند. ایده تدوین این کتاب نیز همانجا توسط من به این معاونت داده شده و قرار بود تا این کتاب توسط مرکز پژوهش‌های فرهنگی این وزارتخانه چاپ شود اما متاسفانه پس از هفت سال هنوز این کتاب منتشر نشده است.
 
وی ادامه داد: این کتاب برای نخستین‌بار در کشور به تحلیل تاریخ صنعت در ایران می‌پردازد و اثری در حوزه جامعه‌شناسی اقتصاد است. به عبارت دیگر ما در سایر آثار منتشر شده همواره به این موضوع پرداختیم که صنعت هر ابزاری از چه چیزی شروع شده است اما در این کتاب به این موضوع پرداخته شده که چرا یک صنعت در ایران به وجود آمده و یا از بین رفته است. کتاب حاضر در دو جلد تنظیم شده است که جلد نخست شامل دوره تیموریان تا پهلوی و جلد دوم شامل دوره پهلوی تا اکنون است. جلد نخست آماده چاپ بوده و جلد دوم نیز در دست تالیف قرار گرفته است.

این نویسنده تاکید کرد: ما در این حوزه تاکنون اثر تحلیلی نداشتیم و این کتاب می‌توانست یک فتح بابی در این حوزه باشد که متاسفانه هنوز محقق نشده و مرکز پژوهش‌های فرهنگی این کتاب را در انحصار خود سال‌هاست نگه داشته بدون اینکه آن را منتشر کند و هیچ‌گاه علتی نیز برای آن ارائه نکرده است.

به گفته قانع‌بصیری، قرار بود بر اساس آخرین هماهنگی‌ها این کتاب تا پایان فصل پاییز منتشر شود اما دوباره چاپ آن به پایان زمستان سال جاری موکول شده است.

این نظریه‌پرداز در زمینه‌های اقتصاد در بخش پایانی سخنانش از تالیف کتابی درباره دموکراسی و اقتصاد نیز خبر داد و افزود: کتاب‌های بسیاری درباره دموکراسی نوشته شده اما همه آنها به معلول‌های دموکراسی پرداخته است به عبارت دیگر کتابی درباره علت دموکراسی نوشته نشده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه ما تحلیل کاملی درباره دموکراسی در ایران و جهان نداریم و من می‌خواهم در کتاب جدید خود به این موضوع بپردازم.

محسن قانع‌بصیری، متولد 1328، تحصیلات آکادمیک خود را در رشته شیمی در دانشگاه جیورجیا ایالات متحده آمریکا به پایان رسانده است. وی هم‌اکنون سردبیر ماهنامه مدیریت است.

«از اطلاعات تا آگاهی»، «مارکس و تکنولوژی»، «سیری در اقتصاد معاصر»، «جهان انسانی و انسان جهانی» و «پرسشی از هایدگر: تکنولوژی چیست؟» نام شماری از تالیفات منتشر شده قانع‌بصیری است.

نظر شما