شناسهٔ خبر: 40224 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اکسیر: شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ما را به کتابخانه‌های جهان متصل کنند

اکبر اکسیر گفت: شبکه‌های اجتماعی سپهر جدیدی در رسانه‌های جهان محسوب می‌شوند که اگر بتوانیم از آنها درست استفاده کنیم قادر است ما را به کتابخانه‌های جهان متصل کند.

 

اکبر اکسیر

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اکبر اکسیر در گفت‌وگویی عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی پدیده‌ای نوظهور و سپهر جدیدی در رسانه‌های جهان محسوب می‌شوند که اگر واقعاً بتوانیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم می‌تواند ما را به کتابخانه‌های جهان متصل کند. از این بابت ما دیگر نیازی به ورق زدن کتاب و در گوشه کتابخانه نشستن نداریم چرا که با آسان‌ترین وسیله و لمس دکمه‌ای می‌توانیم خود را در میان تولیدات فکری نویسندگان جهان ببینیم.
 
وی افزود: البته حریف شبکه‌های اجتماعی در مرز پرگهرمان سوژه‌های طنزآمیزی است که به تراژدی می‌انجامد؛ چرا که امروز هر موبایل به دستی که عضو یکی از شبکه‌های مجازی است با ورق زدن سریع از نوشته‌ها می‌گذرد و فقط به تصاویر بسنده می‌کند. در اینجا آفت «وداع با فعل خواندن» به وجود می‌آید.
 
شاعر مجموعه شعر «مالاریا» ادامه داد: امروز آنچه در این صفحات روز به روز شایع می‌شود فقط و فقط فعل دیدن، بدون اندیشیدن است، آن هم دیدن تصاویر لحظه‌ای و زبانم لال کمی تا قسمتی مبتذل. در این‌که این صفحات به نشاط عمومی جامعه دامن می‌زند حرفی نیست اما مردم را از کتاب و خواندن شعر دور می‌کند.
 
این شاعر طنزپرداز ادامه داد: اگر تیراژ کتاب روز به روز پایین می‌آید و نرخ مطالعه کم می‌شود، همه در سایه آسان‌پسندی و پخته‌خواری مردمی است که تا دیروز از مطالعه کتاب و خواندن روزنامه جدا نبودند.
 
اکسیر توضیح داد: امروز حتی مطالعه روزنامه، خبر و مقاله از طریق همین شبکه‌ها انجام می‌شود اما ای کاش این پدیده نوظهور برای رفاه انسان معاصر آفریده می‌شد تا بتوانیم انسانی‌تر و اندیشمندانه‌تر رفتار کنیم و بر فهم اجتماعی بیفزاییم. آن زمان جسم و به اصطلاح تن کتاب در کتابخانه‌های عمومی و خانگی و کتابفروشی‌ها نمی‌لرزد. این‌ها همه به این دلیل است که اهل مطالعه راه آسان‌تری را به جای مطالعه کتاب پیدا کرده است.
 
شاعر مجموعه شعر «بفرمایید بنشینید صندلی عزیز» گفت: امیدوارم این لوازم را مانند لوازم کمک آموزشی برای مطالعه الکترونیکی کتاب داشته باشیم و حیف است که در هزاره سوم از حاصل تلاش دانشمندان دیجیتال و مدیا استفاده‌هایی به صورت صحیح‌تر نداشته باشیم. امروز فعل «دیدن» جای فعل «خواندن» را گرفته است.
 
 اکبر اکسیر متولد محله آبروان شهرستان مرزی آستارا است. «بفرمایید بنشینید صندلی‌ عزیز»، «زنبورهای عسل دیابت گرفته‌اند»، «پسته لال سکوت دندان شکن است» و «مالاریا» از کتاب‌های این شاعرند.

نظر شما