شناسهٔ خبر: 40163 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خواستار سرانه ای شدن بودجه شد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خواستار سرانه ای شدن بودجه این دانشگاه شد و گفت: بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای سرانه‌ای نیست و باید دوستان کمک کنند که بودجه این دانشگاه سرانه‌ای شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  مسعود شفیعی صبح امروز در مراسم پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای که در هتل المپیک برگزار شد، دانشگاه‌ها را به دو دسته  عرضه محور و تقاضامحور تقسیم کرد و افزود: ماموریت اصلی دانشگاه‌های عرضه‌محور ادامه تحصیل، ارتقای علمی، تحقیقات کاربردی، تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ماموریت دانشگاه‌های تقاضامحور، توجه به بازار و صنعت و در کنار آن ارتقای اعضای هیات علمی است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه تقاضامحور است، یادآور شد: ورودی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای هنرستانی و خروجی‌های آن تکنیسین‌ها هستند، ورودی دانشگاه‌های دیگر غیر هنرستانی و خروجی‌های آنها، لیسانس یا فوق دیپلم هستند.

شفیعی افزود: در کشورهای پیشرفته ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان بعد از اخذ اولین مدرک وارد بازار کار می‌شوند، اما در ایران بیش از ۸۰ درصد ادامه تحصیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارغ‌التحصیل سربار جامعه تربیت نمی‌کند و ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می‌شوند.

شفیعی خاطرنشان کرد:هنرستانی‌ها باید توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب شوند اما از دو تا سه سال گذشته دانشگاه‌های دیگر هم این افراد را جذب می‌کنند که این اتفاق بدی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش بود و از زمانی که زیرمجموعه وزارت علوم شد، باید خود را مطابق با قوانین این وزارتخانه می کرد. در همین راستا تطبیق کادر آموزش دانشگاه فنی و حرفه‌ای با هیات علمی در هیات امنای دانشگاه مصوب شد و وزارت علوم از این امر حمایت کرد.

وی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد:‌ تغییر نام آموزشکده‌های دانشگاه به دانشکده از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد تا این دانشگاه واقعا شکل دانشگاه به خود گیرد.

وی در ادامه با اشاره به بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای سرانه‌ای نیست و باید دوستان کمک کنند که بودجه این دانشگاه سرانه‌ای شود. سرانه ما کمتر از حد متصور سایر دانشگاه‌های دولتی است، بودجه سال گذشته دانشگاه ۲۵۰ میلیارد تومان بود که اکنون این مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان شده است و باز هم ۱۰۰ میلیارد تومان کم داریم.

شفیعی با اشاره به تجهیزات دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: تجهیزات ما قدیمی و مربوط به ۵۰ سال قبل است. دولت باید برای این منظور بودجه کلانی به دانشگاه اختصاص دهد. همچنین دانشگاه فنی و حرفه‌ای قصد دارد با اخذ مجوز لیسانس فنی و حرفه‌ای تاسیس کند زیرا مدرک کاردانی در تکنولوژی‌های جدید کافی نیست.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: وظیفه دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که نیروی کاردانی تربیت کند، در برنامه پنجم توسعه باید ۴۰ درصد نیروها در مقطع کاردانی تربیت شوند که این مقدار محقق نشده و پایین تر است.

نظر شما