شناسهٔ خبر: 40158 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

نظریه و واقعیت

نظریه و واقعیت نظریه در تعریف سنتی امکان مداخله در واقعیت را ندارد اما در نگاه انتقادی خودی، عملی انتقادی است علیه واقعیت.

 

نظریه و واقعیت

گردآوری و ترجمه: آرش حیدری و همکاران

ناشر: تیسا

تعداد صفحات: ۲۸۷ صفحه

قیمت: ۲۰۰۰۰ تومان

 

نقد مبهم‌ترین واژه ممکن است؛ در حکم  دارویی آرام‌بخش برای اذهانی که در پی سودای تفسیر کنش‌ها و برون‌افکنی‌های اذهان ساده‌تر و ابتدایی‌ترند. می‌توان این اذهان ساده را با نشان دادن اینکه تمام افکارشان از تعیناتی برمی‌خیزد که از دل واقعیت اجتماعی سربرآورده‌اند، وادار به خشوع در برابر خود کرد؛ انتقادی که گویی هرگز دستخوش خواب نمی‌شود؛ انتقادی که باید وجود داشته باشد تا فاصله بین کنشگر و منتقد از بین نرود. نقد برای ما افکندن بنایی از سلطه نیست؛ نقد برای ما نقد هر آن چیزی است که تحت لوای نقد هم میل به تسلط دارد.  شاید از همین‌ رو است که باید از نظریه دفاع کرد. از سال ۱۹۲۹ که ماکس هورکهایمر در نوشتاری، نظریه‌ انتقادی را از نظریه سنتی متمایز کرد، به نظر می‌رسد نقد واقعیت در چهارچوب نظریه نه‌تنها میسر شد بلکه آشکار گردید که نظریه تنها آن وجه بیرون از واقعیت را ندارد. نظریه در تعریف سنتی امکان مداخله در واقعیت را ندارد اما در نگاه انتقادی خودی، عملی انتقادی است علیه واقعیت. بدین ترتیب لازم است نسبت نظریه و واقعیت مشخص شود.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۹-۰۱ ۱۶:۴۷ 0 0

    کتابی مولَف از کاردستی جمعی از دانشجویان خود چپ پندار که با تکرار شعارگونه ی برخی عبارات، خود را در مرکز کنش اجتماعی و نظری و تاریخی فرض میکنند! ماجرای تکراری دون کیشوت و آسیاب بادی....
                                

نظر شما