شناسهٔ خبر: 40038 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

34 رشته دانشگاه فنی و حرفه ای نیازی به آزمون ندارند

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: هم اکنون برای جذب دانشجو در 34 رشته از 95 رشته کاردانی دانشگاه فنی و حرفه ای نیازی به کنکور نیست، چرا که متقاضی کمتری به سبب نبود بازار کار در کشور دارد.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مسعود شفیعی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی ایرنا اظهار داشت: ۲۴ آبان ماه امسال پنجمین سالگرد دانشگاه فنی و حرفه ای را با حضور سه وزیر دولت یازدهم در هتل المپیک برگزار می کنیم. 
وی با بیان این اینکه این همایش در دو محور اصلی برگزار خواهد شد، گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه با نهادهای مختلفی همچون مبنا، پتروشیمی، مخابرات، وزارت نیرو و غیره در دستور کار دانشگاه قرار دارد و طی جلساتی که با آنان داشتیم بنا شده تا نیروهای مورد نیاز آنها را تربیت کنیم.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: همچنین مقرر شده رشته هایی که در این دانشگاه نداریم و وزارتخانه های کشور به آنها نیاز دارند؛ در آینده نزدیک راه اندازی کنیم.
وی ادامه داد: سعی شده مراکز جدیدی را به عنوان فناوری های جدید راه اندازی کنیم تا دانشجویان بتوانند در این مراکز، فناوری های جدید را برای نهادهای مختلف شناسایی کنند.
شفیعی درمورد اهداف حوزه بین المللی دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: تمایل داریم با کشورهای توسعه یافته در ارتباط باشیم؛ به ویژه در حوزه فنی و حرفه ای که یکی از کشورهای عمده در این زمینه آلمان است.
وی اظهار داشت: معتقدیم یک تکنسین فارغ التحصیل شاغل در بازار کار؛ ارزش بیشتری از یک دکترای بدون کار دارد.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می شوند، گفت: این آمار خوبی است، اما برای افزایش این رقم باید طرف دیگر این معادله یعنی بازار کار نیز در این راستا فعال باشد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: شغل هایی که کشور به آن نیاز دارد در هیچ مرکز و نهادی ثبت شده نیست و بر همین اساس به دفعات به وزارتخانه های مختلف مراجعه کرده ایم و خواستار آمار شغلی شده ایم.
وی گفت: بخش عمده ای از این آمارها باید از جانب وزارت صنعت ارائه شود اما به سبب خصوصی سازی سال های اخیر هیچ آماری در این زمینه وجود ندارد.
شفیعی افزود: هم اکنون طی جریان خصوصی سازی در کشور برخی از شرکت های بزرگ دولتی نیز نیمه خصوصی شده اند و همین امر یکی دیگر از دلایل نبود آمار به شمار می رود.
وی ادامه داد: در این خصوص باید سیستم راه اندازی شود به گونه ای که صنعت کشور نیازهای خود را بیان کند تا دانشگاه ها به سمت تربیت نیرو بروند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه با تاکید بر اهتمام بر نزدیکی بیشتر به اتحادیه ها و صنوف کشور اظهار کرد: هم اکنون ماهانه جلساتی را با اتحادیه ها در استان های کشور برگزار می کنیم به گونه ای که ماه گذشته این همایش در شیراز برگزار شد.
وی درمورد رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای نیز گفت: هم اکنون حدود ۹۵ رشته کاردانی داریم که تعدادی از این ها که به مرور زمان متقاضی کمتری دارند از کنکور خارج شده است.
شفیعی افزود: هم اکنون برای جذب دانشجو در ۳۴ رشته از ۹۵ رشته کاردانی دانشگاه فنی و حرفه ای نیازی به کنکور نیست چرا که متقاضی کمتری به سبب نبود بازار کار در کشور دارند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان این که حدود ۳۰ موضوع جدید در برنامه های استراتژیک این دانشگاه مدنظر قرار داده شده است، گفت: رشته هایی همچون هسته ای ، نانو ، هوافضا و رباتیک در آینده ای نزدیک راه اندازی خواهد شد.

نظر شما