شناسهٔ خبر: 40037 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزییات توافقات آکادمیک "ایران و روسیه"

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه در دوره پساتحریم بسیاری از کشورها برای همکاری علمی با دانشگاه‌های ایران راغب شده‌اند، بر موقعیت مطلوب دانشگاه‌های ایران در زمینه مقالات ISI تاکید کرد.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حسین سالار آملی در نشست خبری با محوریت "گزارش سفر قائم مقام وزیر علوم و روسای دانشگاه‌های برتر کشور به روسیه" گفت: تمایل سایر کشورها برای افزایش همکاری علمی با ایران، ناشی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای جمهوری اسلامی است و بدون شک حضور دانشگاه‌های ایران در میان دانشگاه‌های برتر جهان و کسب رتبه قابل قبول در زمینه ارائه مقالات ISI عامل تمایل سایر کشورها برای برقراری تعامل علمی با ایران می‌باشد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل بیان کرد: هشت دانشگاه ایران جزو ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان شناخته شدند و درباره مقالات ISI دانشگاه‌های ایران در حال حاضر در جهان از موقعیت خوبی برخودار هستند و از این رو خواهان توسعه علمی و فناوری دانشگاه‌های کشور هستیم و قصد داریم با سایر کشورها از جمله روسیه همکاری علمی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در دانشگاه‌های روسیه به دلیل داشتن برنامه‌های هدفمند از سال ۲۰۰۵ تاکنون تحولات علمی جدی رخ داده است و این موضوع ما را راغب کرده تا به همکاری با این کشور تمایل داشته باشیم.

هزینه اقامت دانشجویان دانشجویان بر عهده دانشگاه میزبان است

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران که سرپرستی هیات روسای دانشگاه‌های ایرانی را در سفر به روسیه برعهده داشت، در سخنانی اظهار داشت: روابط بین‌المللی و توسعه‌ی فعالیت‌های دانشگاهی از جمله اهداف و فعالیت‌های وزارت علوم به حساب می‌آید و دانشگاه‌های بزرگ کشور به دنبال توسعه این گونه فعالیت‌ها هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل رشد علمی ایران و جایگاه ویژه دانشگاه‌های ایران در عرصه‌های علمی، مراکز معتبر علمی جهان بیش از پیش تمایل دارند با دانشگاه‌های ایران همکاری کنند.

دکتر نیلی، کیفیت بالای دانشجویان و اساتید و عملکرد خوب دانشگاه‌ها را عامل این اشتیاق برشمرد و گفت: روسیه جزو پیشرفته‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آید و ما به دنبال اتحاد دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های روسیه هستیم و در این مورد توافق‌هایی هم میان دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های روسی صورت گرفته است.

رییس دانشگاه تهران همچنین ادامه داد: سفر دکتر تسلیمی قائم مقام وزیر علوم و روسای ۱۰ دانشگاه برتر ایران به دعوت دانشگاه مسکو انجام شد و یک سمینار یک روزه برگزار شد که در آن ۱۰ دانشگاه برتر ایرانی و ۱۲ دانشگاه برتر روسی به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های خود پرداخته و در مورد همکاری با یکدیگر سخن گفتند.

وی همچنین ادامه داد: در این سفر دو تفاهم‌نامه میان دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های روسیه به امضا رسید. تفاهم‌نامه اول مربوط به دانشگاه تهران و دانشگاه مسکو بود و تفاهم‌نامه دوم بیانیه‌ای بود که به امضای روسای دانشگاه‌های حاضر در این جلسه رسید.

رییس دانشگاه تهران کلیات این توافق را تبادل استاد و دانشجو، برگزاری‌ دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی مشترک، انجام پروژه‌های مشترک و ایجاد شبکه آزمایشگاه‌های مشترک خواند و گفت: بین دانشگاه‌های برتر ایران و ۱۲ دانشگاه برتر روسیه، اتحادیه تشکیل داده شده است.

نیلی بیان کرد: تاکنون دانشگاه‌های ایران تجارب کمی در زمینه همکاری سازمان‌یافته با دانشگاه‌های روسیه داشتند و لازم است تلاش کنیم تا روابط‌مان بیش از پیش توسعه و ادامه یابد.

وی درباره هزینه‌های مربوط به تبادل دانشجو بین کشورهای ایران و روسیه اظهار کرد: بر اساس این توافق دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های روسیه پذیرفته می‌شوند، از سوی معاونت علمی فناوری مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

 

رییس دانشگاه تهران در مورد برگزاری دوره‌های مشترک هم گفت: قرار بر این است که هزینه اقامت دانشجویان ایرانی از سوی کشور روسیه و هزینه اقامت دانشجویان روسی را ایران پرداخت نماید و فقط هزینه حمل و نقل بر عهده خود دانشجو می باشد.

 

نیلی بیان کرد: بسیاری از هزینه‌های تبادل دانشجو از سوی وزارت علوم پرداخت می‌شود مگر اینکه دوره‌های بسیار گسترده‌تری تعریف شود که بیشتر از اعتبار وزارت علوم و معاونت فناوری باشد که در این صورت طی توافق‌های انجام شده حداقل هزینه‌ها پوشش داده خواهد شد.

 

وی در پایان گفت: میزان تبادل دانشجو بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های روسیه یکسان نیست و ما در این مورد به دنبال تجارت نیستیم بلکه انتقال فرهنگ و زبان ایرانی به دانشجویان روسی برای ما امتیاز محسوب می‌شود و اعزام دانشجویان ایرانی به روسیه هم می‌تواند عامل ارتباط این دو کشور باشد و هدف از اعزام دانشجویان ایرانی به روسیه هم یادگیری است.

به دنبال گسترش فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاهی هستیم

به گزارش ایسنا، محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه درحال حاضر به دنبال گسترش فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاهی هستیم و گستره این فعالیت‌ها فرقی نمی‌کند که در غرب باشد یا شرق، گفت: هر کشوری که آمادگی همکاری دو سویه با دانشگاه‌های ایران را داشته باشد، مورد استقبال ما قرار خواهد گرفت.

وی گسترش فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌های ایران را با سایر دانشگاه‌ها مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به تفاهم‌نامه‌های امضا شده، قصد داریم ارتباطات علمی خود را با همسایه شمالی‌مان، کشور روسیه، گسترش دهیم.

دستاوردهای دانشگاه‌های ایران در سطح بین‌المللی افتخارآمیز است

به گزارش ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق، رییس دانشگاه خواجه نصیر نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه دستاوردهای دانشگاه‌های ایران در سطح بین‌المللی افتخارآمیز است اظهار کرد: اگر بخواهیم در کشور توسعه علمی به وجود بیاوریم نیازمند برقراری ارتباط با سایر کشورها هستیم.

دکتر خاکی صدیق تاکید کرد که اینکه کدام کشور و دانشگاه را برای توسعه علمی و برقراری ارتباط انتخاب کنیم بستگی به پتانسیل‌های ما در دانشگاه‌های داخل کشور دارد.

وی افزود: ما با کشورهای مختلفی رایزنی کرده‌ایم. با کشور روسیه نیز از قبل ارتباطاتی داشته‌ایم اما این ارتباطات به شکل سازمان یافته نبوده است.

به گزارش ایسنا، مجید ارشاد لنگرودی، رییس دانشگاه شیراز نیز در سخنانی با مهم خواندن ایجاد ارتباط با کشورهای مختلف برای کاهش چالش‌های جامعه امروز گفت: هدف از دیدار روسای دانشگاه‌های ایران با روسای دانشگاه‌های روسیه آشنایی بیشتر با امکانات و تجهیزات این کشور در عرصه علمی بود.

دکتر محمود فتوحی، رییس دانشگاه شریف نیز ضمن اشاره به اینکه دانشگاه‌های کشور روسیه زیرساخت‌های بسیار خوبی برای برقراری ارتباط دارند، گفت: برای ارتقای علمی اعضای هیات علمی دانشگاه و دانشجویان، نیازمند برقراری تعاملات بین‌المللی هستیم.

فتوحی ادامه داد: در سفر به روسیه راهکارهای مختلف همکاری علمی را با دانشگاه‌های این کشور بررسی کردیم و ارتباط بسیار خوبی با دانشگاه‌های این کشور برقرار کردیم.

مقدمات همکاری با دانشگاه‌های برتر روسیه فراهم شده است

دکتر حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه بیان کرد: در تعاملات علمی با تمرکز بر یک نقطه نباید سایر نقاط و کشورها را فراموش کنیم.

وی گفت: در حال حاضر در حوزه علوم انسانی بسیاری از متفکران روسیه و ایران از اندیشه‌هایی که در کشور مقابل وجود دارد بی‌اطلاع هستند و لازم است برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی دانشمندان این دو کشور در همه حوزه‌ها تلاش بیشتری صورت گیرد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دانشگاه علامه پیش از این سفر در جریان این سفر با دانشگاه‌های بزرگ کشور روسیه تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده که اکنون نیز این تفاهم‌نامه‌ها در حال اجرا می‌باشند.

دکتر سلیمی صحبت درخصوص مسائل خاورمیانه مسائل مربوط به زبان‌شناسی و مسائل فرهنگی را از جمله مسائلی خواند که در این سفر به آن پرداخته شده است.

دکتر سلیمی تاکید کرد: مقدمات همکاری با دانشگاه‌های برتر روسیه فراهم شده است و تعدادی دانشجوی ایرانی برای ادامه تحصیل در رشته روابط بین‌الملل به روسیه اعزام شده‌اند و تعدادی از دانشجویان روسی هم در ایران مشغول به تحصیل در رشته زبان فارسی هستند و امیدواریم بتوانیم در حوزه تربیت بدنی، آمار و سایر رشته‌ها هم همکاری میان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه‌های روسیه را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر محمد کافی، رییس دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش کنیم تا ایران جزو ۱۰ کشور برتر علمی در جهان شناخته شود و لازم است در این مورد شتاب علمی خود را افزایش دهیم.

همکاری با دانشگاه‌های روسیه مقدمه افزایش همکاری با دانشگاه‌های کشورهای آسیای میانه

دکتر هوشنگ طالبی، رییس دانشگاه اصفهان نیز به اظهار کرد: با ظرفیت‌سازی که در کشور صورت گرفته است اکنون دانشجویان بسیاری در داخل کشور نیاز علمی خود را برطرف می‌کنند اما این مسئله ما را از تعاملات علمی بین‌المللی بی‌نیاز نمی‌سازد و با توجه به اینکه ظرفیت‌های علمی خوبی در کشور روسیه وجود دارد، می‌توانیم تعامل خوبی با این کشور برقرار کنیم.

طالبی، آموزش حرفه‌محور، استقلال تصمیم‌گیری و امکانات علمی را از جمله امتیازات دانشگاه‌های کشور روسیه خواند و گفت: دانشگاه‌های روسیه در کشورهای آسیای میانه هم شعبه دارند و همکاری ما با روسیه می‌تواند باعث افزایش همکاری ما با دانشگاه‌های کشورهای آسیای میانه هم بشود.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست دکترمحمدعلی برخورداری، رییس دانشگاه علم و صنعت ضمن اشاره به اینکه فناوری خط مقدم علم محسوب می‌شود تاکید کرد: اگر در کشور خواهان ارتقای علمی و پیشرفت فناوری هستیم و قصد داریم به سرعت در این زمینه رشد کنیم، باید با سایر کشورها از جمله روسیه، تعاملات علمی داشته باشیم.

نظر شما