شناسهٔ خبر: 40013 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توصیه‌ای برای اعطای جایزه «جلال» نداشتیم/ به دوره تثبیت رسیده‌ایم

دبیر اجرایی هشتمین جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد هر گونه فشار و توصیه از خارج را برای انتخاب آثار برگزیده این جایزه ادبی نفی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد صبح امروز سه‌شنبه ۱۹ آبان‌ماه با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی این جایزه در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

وی در سخنان خود با ارائه آماری از تعداد آثار بررسی شده در این دوره از این جایزه ادبی، اظهار کرد: امسال حدود ۱۳۸۰ رمان، ۸۵۰ مجموعه داستان، ۱۰۰۰ کتاب در حوزه مستندنگاری و ۳۰۰ کتاب در حوزه نقد برای داوری مواجه بودیم و در نهایت ۹۰۰ رمان، ۵۰۰ داستان کوتاه، ۷۵۰ کتاب در حوزه مستندنگاری و ۸۵ اثر در حوزه نقد مورد بررسی قرار گرفت.

قزلی در ادامه با اشاره به هیات علمی این جایزه شامل آقایان دستغیب، مستور، دهقان، زائری، حجانی و خانم‌ها سلیمانی و تجار، گفت: هیات داوران بخش‌های مختلف جایزه پس از تعیین هیات علمی، بلافاصله به داوری این آثار در مرحله دوم پرداختند که منجر به انتخاب ۵۰ رمان، ۷۰ مجموعه داستان، ۵۰ اثر در حیطه مستندنگاری و ۱۲ اثر در حوزه نقد شد.

به گفته وی، نامزدهای این دوره از جایزه ادبی طی روزهای آینده معرفی و اختتامیه آن نیز سی‌ام آبان ماه ساعت ۱۴ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

این دوره دوره تثبیت جایزه جلال است

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد در بخش دیگری از سخنان خود این دوره از جایزه را دوره تثبیت نامید و گفت: سال گذشته برای ما دوره شفافیت، صراحت، انصاف و همه‌گیری بود. امسال هم ما برای آنکه معلوم شود که روند جایزه به چه شکلی خواهد بود، سعی در تثبیت جایزه داریم و سعی می‌کنیم که جایزه روند رو به رشدی داشته باشد و امیدواریم که از سال آینده بتوانیم در گسترش جایزه جلال نیز گام‌های بلندی برداریم.

وی ادامه داد: به منظور جریان‌سازی پیرامون این رویداد ادبی یک دوره متمرکز آشنایی با داستان‌نویسی با حضور جمع کثیری از اساتید در روز بیست و هشتم آبان ماه برگزار خواهد شد که در آن بیش از ۲۰ نفر از اساتید داستان برای حدود ۱۲۰ نفر از داستان‌نویسان جوان که از استان‌های مختلف کشور به تهران می‌آیند، به آموزش و برگزاری کارگاه در موضوعات مختلف طی یک روز خواهند پرداخت.

قزلی همچنین گفت: بنای ما بر این است که این جایزه مانند جشنواره شعر فجر فقط یک رویداد منحصر به انتخاب کتاب برتر نباشد. امیدواریم که جریان این جایزه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و اتفاقات فراوانی نیز حول و حوش آن رقم بخورد.

امسال هم جایزه جلال اسپانسری ندارد

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تامین جایزه امسال این جشنواره ادبی، گفت: سال گذشته شهرداری تهران اسپانسر جایزه بود و حتی امسال در تهیه ساختمان جدید بنیاد نیز به ما کمک کرد. البته اسپانسر بودن شهرداری به این معناست که بخشی از هزینه کل جایزه را تقبل کردند. امسال هم جایزه جلال اسپانسری ندارد ولی کماکان شهرداری تهران برای امر تبلیغات و موضوعاتی مانند این به ما کمک خواهد کرد و در عین حال ما به عنوان مجری و برگزارکننده جایزه، تصمیم‌گیرنده در مورد مبلغ آن نیستیم.

قزلی در همین زمینه ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی‌ترین مقام جایزه و هیات امنای آن که در رأسش جناب آقای جنتی هستند، باید به منظور تغییرات در جایزه به جمع‌بندی برسند و ما آن را پیگیری کنیم. مطلع هستم که در این زمینه بحث‌هایی شده و به جاهایی هم رسیده اما من ابلاغ جدیدی درباره تغییر در جایزه ندارم. منتهی می‌دانم که بحث‌های جدی مطرح شده که جایزه جلال‌آل‌احمد، جایزه‌ای هم‌سنگ جایزه کتاب سال و جشنواره شعر فجر شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه فرق متمایزکننده‌ای میان جایزه جلال در دوره هفتم و هشتم وجود ندارد، گفت: از لحن داوران جایزه این‌طور برمی‌آید که آثار از لحاظ کیفی با سال گذشته تفاوت زیادی ندارد. بنده هم به عنوان دبیر اجرایی تاکید می‌کنم که تا این لحظه هیچ نکته خاص و توصیه‌ای از بیرون مبنی بر اینکه چه اثری انتخاب شود، نداشته است. جایزه هیات علمی و داوران مشخصی دارد که بر اساس یک خط‌مشی مصوب کار می‌کند.

قزلی ادامه داد: سال گذشته شنیدیم که پس از انتخاب برگزیدگان، عده‌ای گفتند که این جایزه باز هم به آغوش دولت غلتید و برخی هم گفتند به سمت چپ‌گرایی گرایش پیدا کرد. به باور من پارسال دو دسته نقد عمومی درباره جایزه مطرح شد که من آن را به فال نیک می‌گیرم و به باور من این نقدها یعنی اینکه جایزه هیچ طور خاصی نبوده است؛ در حالی که اگر کل جامعه معتقد بودند جایزه به سمتی غلتیده، آن وقت می‌شد گفت که جایزه یکطرفه اهدا شده است.

نظر شما