شناسهٔ خبر: 39931 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«انسان تک ساحتی» به چاپ هشتم رسید

کتاب «انسان تک ساحتی» نوشته ی «هربرت مارکوزه» و با ترجمه ی «محسن مویدی» را انتشارات امیرکبیر تجدید چاپ کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ ،هربرت مارکوزه فیلسوف و نظریه پرداز اجتماعی مکتب فرانکفورت است. اودر سال ۱۸۹۸ در برلین و در یک خانواده یهودی به دنیا‌ آمد. وی تحصیلات خود را در فرایبورگ به پایان رساند و مدتی شاگرد هایدگر و هوسرل بود. او رساله ی دکتری خود را درباره ی «هگل» نوشت و با روی کارآمدن نازی‌ها، ابتدا به سوییس و سپس به آمریکا مهاجرت کرد و سرانجام به دعوت «هورکهایمر» در ۱۹۳۳ به مؤسسه پژوهش‌های اجتماعی (که بعدها به مکتب فرانکفورت تغییر نام پیدا کرد) پیوست.

 کتاب حاضریکی از نوشته های معروف مارکوزه می باشد، کتابی که در آن تمام سعی نویسنده جهت برجسته کردن معایب و خلأهای جامعه سرمایه داری است. او در این کتاب  مهم ترين ويژگي جامعه صنعتي مدرن را بهره گيري بسيار از تكنولوژي، نگراني و اضطراب مردم، تحرك نيروهاي اجتماعي بر اساس كاركردگرايي و توجه صرف به بهبود روزافزون شرايط ظاهري زندگي افراد مي داند. در اين نوع جامعه، مفهوم انسان جايگاه والاي خود را از دست داده و به نوعي واقعيت تكنولوژيك و ابزاري تقليل يافته است

کتاب «انسان تک ساحتی»  در ۳ بخش تنظیم شده است که عبارت اند از:«جامعه ی تک ساحتی» ، «تفکر تک ساحتی»، دگرگونی های تاریخی»

دربخش نخست، مارکوزه موضوع «جامعه تک‌ساحتی» را ذیل مباحثی چون «نظارت نوظهور» ، «جهان محدود سیاست» ، «پیروزی وجدان تیره‌بخت»  و «اندیشه بسته» نقد می‌کند.

 او در بخش دوم ذیل عنوان «تفکر تک‌ساحتی» به مباحثی چون «اندیشه منفی»، «ناکامی منطق تضاد»، «از منفی تا مثبت» و «پیروزی اندیشه مثبت: فلسفه تک‌ساحتی» می‌پردازد.

و بخش آخر نیزبه موضوعاتی مانند «فلسفه و درگیری تاریخی»،  «فاجعه ای بر آزادی» ، و «استنتاج» اختصاص یافته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

« آسودگی ،نفوذ، دانایی ، کمبود آزادی در چارچوب نظام دموکراسی، ویژگی هایی است که تمدن صنعتی و تکنولوژی پیشرفته ی امروزی را توجیه می کند. در چنین شرایطی آیا طبیعی نیست که انسان ها به خاطر فعالیت های دشوار اما ضروری  فردیت خود را از دست بدهند، خدمات کوچک در واحدهای بزرگ فرو روند....

نیازهای بازدارنده ی افراد در جامعه های واپس مانده و گرفتار جهل با قدرت و شدت بیشری عمل  می کنند. یقینا این وضع باید تغییر پذیرد و آدمی به جای ان که به بهای تیره روزی خود ، نیازمندی های جامعه را تامین نماید با بهره مندی از یک زندگانی خوشبخت این وظیفه را انجام دهد...»

کتاب «انسان تک ساحتی» را انتشارات امیرکبیر در قطع رقعی و با قیمت ۱۱ هزار تومان تجدید چاپ کرده است.

نظر شما