شناسهٔ خبر: 39840 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیر تحول قلم نستعلیق را در کتیبه های تهران می توان یافت

یک هنرمند با بیان اینکه می خواستم با نگارش کتاب «کتیبه های نستعلیق تهران» بانک اطلاعاتی از کتیبه های تهران داشته باشیم گفت: سیر تحول قلم نستعلیق را در کتیبه های نستعلیق تهران می توان دید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  کیانوش معتقدی، نویسنده، هنرمند و پژوهشگر هنری عصر سه شنبه ۱۲ آبان در مراسم رونمایی از کتاب کتیبه های نستعلیق تهران  در سازمان زیبا سازی شهر تهران گفت: پژوهش و نگارش کتاب کتیبه های نستعلیق از ۱۰ سال پیش شروع شد، جرقه اصلی نوشتن این کتاب را استاد مجید فداییان زد و پیشنهاد داد و ن هم پذیرفتم؛  در واقع می خواستم خلاء چنین پژوهشی که  تاکنون انجام نشده بود را برطرف کنم؛ این کتاب گام اول در این راه است امیدوارم در چاپ های بعدی ایرادها و مشکلات آن برطرف شود.

این هنرمند اظهار داشت:  بزرگترین مشکل هنر ایران این است که پژوهشگران ایرانی بر روی ان کار نکرده اند و خارجی ها بیشتر بر روی آن کار کرده اند.

کیانوش  معتقدی با اشاره به دوره های تاریخی بررسی کتیبه ها در کتاب «کتیبه های نستعلیق تهران» گفت: این کتاب از  زمان انتخاب تهران به عنوان پایتخت  کتیبه ها را  بررسی می کند و تا به روزگار امروز می رسد، در سیر تحول از زمان پایتختی تهران کتیبه های با خط نستعلیق  از مساجد، منابر، سقاخانه ها سردر منزل و هر نوع فضای زیبایی که کتیبه داشته بررسی شده است.

این نویسنده اظهار داشت: کتاب در واقع مستند نگاری کتیبه ها بود و می خواستیم بانک  اطلاعاتی از مجموعه کتیبه های شهر تهران  داشته باشیم. از طرفی می خواستیم هنرمندان و کسانی که این کتیبه ها را ساختند از خوشنویس ،حکاک و ... را بشناسانیم.

این هنرمند خاطر نشان کرد: در کتاب «کتیبه های نستعلیق تهران» به دلیل محدودیت بیش از ۴۰۰ تصویر کتیبه منتشر کرده ایم، سیر تحول قلم نستعلیق را در کتیبه ها از بهترین کتیبه در مسجد  سپهسالار تا یک کتیبه در یک کوچه را می بینید.

وی افزود: مشکلی که از ابتدا وجود داشت این بود که فهرستی برای من نبود و بخش عظیمی از کتیبه ها را شناسایی کردم، دشواری کار این بود که این آثار را به صورت کوچه به کوچه و میدانی شناسایی کردم، هرچند ممکن است هنوز کتیبه هایی باشد که شناسایی نشده اند الان آنچه برای ما مهم است این است که آرشیوی از این کتیبه ها موجود است، شاید در این هفت و هشت سال بخشی از همین کتیبه ها از بین رفته اند.

معتقدی گفت: در کتاب «کتیبه های نستعلیق تهران» فهرست خوشنویسان، کاشی کاران، حجاران همراه با توضیحات هر کدام آنها آمده است؛. این کتاب، تصویرمحور است، بیش از ۸۰ درصد کتیبه ها از روبرو تصویربرداری شده است.

نظر شما