شناسهٔ خبر: 39803 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارکسترهای دولتی با ارکسترهای شهرداری تهران ادغام می‌شود

نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران در حالی برگزار شد که مدیر هنری این مجموعه از پیشنهاد ادغام ارکستر سمفونیک تهران با ارکسترهای زیر مجموعه شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی رهبری در تازه ترین نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران که روز سه شنبه ۱۲ آبان ماه به مناسبت برگزاری مستر کلاس رهبری ارکستر ارول ادینچ رهبر ارکستر ترکیه‌ای در تالار وحدت برگزار شد ضمن تشریح برنامه های این مستر کلاس به نکات متفاوتی پیرامون برنامه ارکستر سمفونیک تهران در ماه های آینده اشاره کرد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در ابتدا گفت: آشنایی من با ارول ادینچ در شهر پاریس اتفاق افتاد و با توجه به آشنایی که با این هنرمند پیدا کردم توانستم تجربه های متفاوتی را از سر بگذارنم که در دوارن کاری من بسیار ارزنده هستند، از این رو با توجه به شناختی که از این هنرمند دارم تصمیم گرفتم از او برای حضور در تعدادی از پروژه های آموزشی برنامه «مهر تا مهر» ارکستر سمفونیک تهران دعوت کنم تا در کنار ما مستر کلاس های رهبری ارکستر را برگزار کند.

وی ادامه داد: در طول دوره ای که قرار است با حمایت بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار شود بیش از ۱۸ هنرمند در مستر کلاس های رهبری ارکستر حضور پیدا می کنند که من بر این باورم اگر حتی دو نفر رهبر ارکستر خوب از این برنامه خروجی داشته باشیم موفق هستیم.

رهبری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به خاطراتی که از همکاری با ادینچ در خارج از ایران داشته بیان کرد: رهبری ارکستر مانند کارهای سیاسی است که بسیاری دوست دارند آن را بدون داشتن تخصص تجربه کنند اما ما باید بدانیم که این رشته یکی از جدی ترین رشته های حوزه موسیقی است که باید از پایه به آن توجه ویژه ای کرد. به هر حال این موضوع برای ما بی نهایت جدی است که از یک رهبر ارکستر جهانی برای حضور در این برنامه ها دعوت کردیم.

وی گفت: ما برای این دوره از مستر کلاس ها امتحان ورودی نگذاشتیم ولی این احتمال وجود دارد که در دوره بعدی برای دسته بندی کیفیت، کارگاه های این برنامه را بعد از آزمون ورودی برگزار کنیم که بتوانیم به قالب درستی در این زمینه دست پیدا کنیم زیرا اگر بخواهیم به این شکل عمل کنیم قطعا با سختی فراوانی روبه رو خواهیم شد.

ارول ادینچ رهبر ارکستر و مدرس ترکیه ای مستر کلاس های رهبری ارکستر، ارکستر سمفونیک تهران نیز در این نشست ضمن بیان نکاتی پیرامون توانایی های علی رهبری در مجامع بین المللی توضیح داد: شاید اگر من جای علی رهبری بودم در ارکستر فیلارمونیک کشورهای اروپایی صاحب نام باقی می ماندم اما او به نظر من فداکاری کرد و تهران را به هر جای دیگری ترجیح داد.

وی افزود: علی رهبری به خاطر عشقی که به میهن خود دارد در تهران حضور پیدا کرده و به مجموعه ارکستر سمفونیک تهران سرو سامان ویژه ای داده که به طور هدف اصلی آن بالابردن سطح کیفی آن است و من امیدوارم چنین رویکردی تا پایان نتیجه گیری لازم ادامه پیدا کند. او هنرمندی بسیار با استعداد و با ارزشی است که بسیاری از ارکستر های اروپایی دوست دارند از حضور وی استفاده کنند.

اما بخش دوم این نشست خبری که به اصرار علی رهبری بدون حضور ارول ادینچ برگزار شد، به خبر پیشنهاد ادغام ارکستر سمفونیک تهران با ارکسترهای تازه تاسیس شهرداری تهران اختصاص داشت به طوری که مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران صراحتا اعلام کرد طی مذاکراتی که با عبدالحسین مختاباد رییس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران شده، پیشنهاد ادغام این دو ارکستر مطرح شده و هر دو طرف نیز از این پیشنهاد استقبال کرده اند.

نظر شما