شناسهٔ خبر: 39745 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انقلاب در باستان شناسی با کمک فناوری های نوین

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: با استفاده از فناوری های نوین، انقلابی در جمع آوری شواهد و کشف حقایق در رشته باستان شناسی ایجاد شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛  لطف الله نبوی در دومین نشست علمی باستان شناسی قدسی با عنوان تکنیک ها،با اشاره به برخی از آیات قرآن و مطالب کتب مقدس ادیان الهی ذکر شده در باره اقوام مختلف، افزود: باستان شناسی قدسی شاخه ای از این علم است که با استفاده از نشانه های ذکر شده در کتب مقدس و با روش های علمی و ابزارهای نوین فناوری در این زمینه تحقیق می کند.
وی با اشاره به انتقال جسد مومیایی شده فرعون در سال ۱۹۸۱میلادی، از مصر به فرانسه گفت: دکتر موریس بوکای رییس تیم تحقیقاتی قصد داشت تا علت هلاکت فرعون را کشف کند پس از تحقیقات فراوان دریافت که علت اصلی مرگ فرعون غرق شدن در آب بوده است.
نبوی با اشاره به اینکه رشته باستانشناسی ازشاخه علوم تجربی میدانی است ادامه داد: باستان شناسی امروز علاوه بر حفاری در ویرانه ها برای کشف حقایق از علوم دیگر نیز بهره می برد.
وی با اشاره به عکاسی امواج راداری ماهواره ها با فناوری GIS از کره زمین، و کشف دو رود ذکر شده از چهار رود جاری در باغ عدن حضرت آدم که در سفر پیدایش تورات نقل شده است افزود: با عکاسی از فضا مسیر رود بزرگی که در عربستان جاری بوده و چند هزار سال قبل از میلاد خشک شده در زیر شن ها کشف شده است.
استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: با کمک فناوری حدود باغ عدن حضرت آدم در بین النهرین مشخص شده است. زیرا استفاده از علوم مختلف در جمع آوری شواهد کمک شایانی به نظریه پردازی در رشته باستان شناسی کرده است. 
نخستین نشست باستانشناسی قدسی با عنوان روش شناسی در ۲۶ مهر ماه برگزار شد. همچنین آخرین نشست باستان شناسی قدسی با عنوان چالش ها ۲۴ آبان سال جاری برگزار می شود.
علاقمندان به مباحث علوم انسانی می توانند با مراجعه به آدرس: http://www.modares.ac.ir/reu/ctr/RCTRC از عنوان نشست های آگاه شوند.

نظر شما