شناسهٔ خبر: 39651 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

٢٤ خواننده پاپ به رئیس‌جمهور نامه نوشتند

موضوع‌هایی که در این نامه به آنها اشاره شده، همان‌هایی هستند که در تمام این سال‌ها خوانندگان پاپ با آنها دست‌به‌گریبان بوده‌اند اما همان‌طور که خودشان هم به آن اشاره کرده‌اند، تابه‌حال آنها را وادار به انتشار نامه‌ای نکرده بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ سحر آزاد در این خصوص نوشت:

سختی دریافت مجوز، کمبود سالن، لغوشدن کنسرت‌ها و... ظاهرا به اندازه یک خبر ضدونقیض نتوانست بر خوانندگان پاپ فشار بیاورد. هرچند موضوع وجود فهرستی از خوانندگان ممنوع‌الکار در چند هفته اخیر از سوی ارشاد تکذیب شده و گفته می‌شود به آنها که با رسانه‌های خارج از کشور همکاری کرده‌اند، تذکر داده شده است اما به‌نظر می‌رسد این موضوع بیشتر از هر مشکل دیگری بر خوانندگان پاپ فشار آورده است تا آنها به رئیس‌جمهور نامه بنویسند.
در هفته‌های اخیر خبری به صورت غیررسمی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد. در این خبر که البته سندی برای آن ارائه نشده بود، عنوان شد که ٢٤ خواننده ممنوع‌الکار شده‌اند و به‌دنبال آن اسامی تعدادی از خوانندگان که بیشتر آنها پاپ بودند، منتشر شد. در بخشی از این مطلب به نقل از منابع آگاه عنوان شد: «در نامه‌ای که در اختیار برخی خواننده‌ها قرار گرفته است، همکاری با سایت «رادیوجوان»، پخش کلیپ در شبکه‌های ماهواره‌ای، برخی تخلفات در کنسرت‌های خارج از کشور و... ازجمله دلایل ممنوع‌الکاری آنها عنوان شده است».
روز ٢٧ مهر بود که با پیگیری این موضوع از سوی برخی خبرگزاری‌ها، ماجرا شکل رسمی به خود گرفت و علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد و فرزاد طالبی، سرپرست دفتر موسیقی، به تکذیب وجود فهرستی در این زمینه پرداختند. بااین‌حال تذکر‌دادن به خواننده‌هایی که آثارشان از سایت رادیوجوان پخش شده، موضوعی بود که مورد تأیید طالبی قرار گرفت: «هیچ فهرستی در ارشاد نیست. امکان تذکر هست همچنان که در گذشته هم بوده است اما وقتی مشکلی پیش بیاید، راه‌حلی هم دارد. اگر این افراد همکاری با این سایت نداشته‌اند پس به دلیل انتشار غیرقانونی آثارشان از آن شکایت می‌کنند، اگر هم همکاری کرده‌اند باید مراحل قانونی را طی کنند».
با وجود این ماجرای ممنوع‌الکاری هنرمندان موسیقی خاتمه پیدا نکرد و حتی حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، در نشستی خبری که چهارم آبان برگزار شد، گفت که اصولا خواننده ممنوع‌الکار در داخل کشور نداریم. حالا به فاصله دو روز از این جریان، تعدادی از خوانندگان پاپ شامل حمید حامی، زانیار خسروی، سیروان خسروی، گروه سون، شهرام شکوهی، رضا صادقی، بهنام صفوی، حمید عسگری، فرزاد فرزین، مازیار فلاحی، علی لهراسبی، مهدی مدرس، رضا یزدانی و محسن یگانه با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری پیرامون اتفاقات و حاشیه‌های اخیر موسیقی واکنش نشان دادند.
در بخشی از این نامه آمده است: «از ریاست محترم جمهور به‌عنوان حامی همیشگی هنرمندان، خواهشمندیم ترتیبی اتخاذ نمایند که اهالی موسیقی پاپ، در نشستی دوستانه، درخواست‌ها و مشکلات خود را با ایشان در میان بگذارند».
در ادامه نامه با ذکر برخی از مشکلات از قبیل سختی دریافت مجوز، کمبود سالن‌ها و... عنوان شده است: «فرضیه همکاری خوانندگان با رسانه‌های بیگانه باید از طرف طرح‌کنندگان این فرضیه ثابت شود نه از طرف خوانندگان. زیرا طبق اصل سی‌وهفتم قانون اساسی: اصل، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد. خوانندگان مجاز پاپ در طی‌ این سال‌ها نشان داده‌اند که همواره قشری مظلوم، سربه‌زیر، به‌دور از حاشیه و مطیع قوانین کشور عزیزمان بوده‌اند و هستند. این برای اولین‌بار است که پس از تمامی این سال‌ها سکوت خود را شکسته‌اند و حرف‌های دلشان را به مردم و مسئولان می‌زنند».
دلایل شهرام شکوهی و رضا یزدانی در انتشار نامه
موضوع‌هایی که در این نامه به آنها اشاره شده، همان‌هایی هستند که در تمام این سال‌ها خوانندگان پاپ با آنها دست‌به‌گریبان بوده‌اند اما همان‌طور که خودشان هم به آن اشاره کرده‌اند، تابه‌حال آنها را وادار به انتشار نامه‌ای نکرده بود.
 حالا به‌نظر می‌رسد انتشار این نامه تحت عنوان درددل فعالان این حوزه در روزهایی که بحث ممنوع‌الکاری خوانندگان داغ است، می‌تواند گمانه‌زنی‌ای باشد مبنی‌بر اینکه پخش آثار خوانندگان در رسانه‌های خارجی فشاری است که باعث شکسته‌شدن سکوتشان شده است. رضا یزدانی، یکی از امضاکنندگان این نامه، در پاسخ به سؤال «شرق» درباره دلیل انتشار این نامه در چنین برهه زمانی‌ای گفت: «به‌دنبال بحث‌هایی که در مورد ممنوع‌الکاری برای برخی از خوانندگان شکل گرفته است، این نامه را منتشر کردیم». او در مورد تأثیر این نامه برای رفع مشکلات اظهار کرد: «قطعا انتشار این نامه مؤثر خواهد بود». شهرام شکوهی، از دیگر امضاکنندگان این نامه، نیز به «شرق» گفت: «ما بخشی از جامعه هنری هستیم که شاید بتوان گفت جزء مظلوم‌ترین بخش آن به‌شمار می‌رویم چراکه بخشی از سال به دلیل مناسبت‌ها و دلایل معتبر، کار نمی‌کنیم و در باقیمانده سال هم مشکلاتی برایمان پیش می‌آید که کارکردن را برایمان دشوار می‌کند. واقعیت این است که ما کاری خلاف قوانین و موازین کشور انجام نمی‌دهیم چون زیر پرچم جمهوری اسلامی هستیم و تمام قطعات ما از سوی ارشاد دارای مجوز هستند».
او ادامه داد: «درحال‌حاضر این بحث وجود دارد که چرا شبکه‌های ماهواره‌ای از آثار ما استفاده غیرمجاز می‌کنند اما باید به این نکته هم توجه کنیم که ممکن است ما اطلاعی از پخش آثارمان در شبکه‌های خارج از کشور نداشته باشیم و اصولا برخی از سایت‌ها و شبکه‌ها امروز مشکلی ندارند اما روز بعد خلاف قانون شمرده می‌شوند. کلیپ‌هایی هم که از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود از سوی ما به آنها ارائه نشده بلکه از طرف ارشاد مجوز گرفته و برای پخش در شبکه‌ها و رسانه‌های داخلی هستند و ماهواره‌ها از آنها استفاده غیرمجاز می‌کنند».
شکوهی با بیان اینکه خوانندگانی که به شکل قانونی در کشور فعالیت می‌کنند تمایلی برای انجام کاری خلاف قانون ندارند، گفت: «اشتباه‌هایی هم از سوی خوانندگان بوده است اما ما مستحق این‌همه سختی که این‌همه سال به ما شده است، نبوده‌ایم. چرا من در چهارمین دهه زندگی‌ام باید دوبار جراحی قلب انجام دهم یا برخی از همکارانم برای اینکه اجراهای پشت‌سرهم داشته‌اند با مشکل حنجره مواجه شده‌اند؟»
او ادامه داد: «ماجرای ممنوع‌الکاری ٢٤ خواننده، سندیتی ندارد و حتی خیلی از کسانی که نامشان در فهرست عنوان شده بود این موضوع را تکذیب کرده‌اند اما این موضوع باعث شد در نامه‌ای درددل‌هایمان را بیان کنیم شاید که بخشی از مشکلاتمان رفع شود».

نظر شما