شناسهٔ خبر: 39508 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار مجموعه چهار جلدی «شناخت، جامعه و تکامل»

حسین شیخ رضایی، نویسنده و استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از انتشار مجموعه چهار جلدی جدیدی با عنوان کلی «شناخت، جامعه و تکامل» خبر داد.

انتشار مجموعه چهار جلدی «شناخت، جامعه و تکامل»/ انسان‌شناسی محور اصلی مجموعه کتاب‌ها

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حسین شیخ رضایی، نویسنده و استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از انتشار مجموعه ۴ جلدی جدیدی با عنوان کلی «شناخت، جامعه و تکامل» خبر داد و گفت: محور اصلی در مجموعه مورد نظر اين است كه از پژوهش‌های تجربی جديد، چه تصوير و تعريفی از انسان حاصل می‌شود. به عبارت ديگر، می‌توان اين مجموعه را تلاشی برای انسان‌شناسی بر پايه دستاوردهای تجربی علومی مانند علوم زيستی، عصبی، شناختی و روان‌شناسی، دانست.
 
دبير این مجموعه ادامه داد: «انسان» در اين تصوير، موجودی است با سابقه‌ای تكاملی و «روان‌شناسی تكاملی» كه هم با ديگر گونه‌های زيستی مشتركات فراوانی دارد، و هم به دليل برخی تكامل‌های مغزی و اندامی، توانايی‌های شناختی خاصی يافته است. هر شناخت دقيقی از «انسان» بايد او را در اين زمينه تكامل طبيعی قرار دهد. از سوی ديگر، آنچه انسان را ويژه می‌كند، يكی استفاده از زبان و ديگری زيست در جامعه است.
 
وی اضافه کرد: همچنین بررسی مبانی شناختی رشد زبان و نحوه تعامل «زبان و فكر» از مباحث مورد توجه در اين مجموعه است. در واقع مجموعه «شناخت، جامعه، تكامل» تلاشی است برای عمومی‌سازی دانش‌های تجربی كه به موضوع پيچيده و مناقشه برانگيز ماهيت انسان و اجتماع می‌پردازند.
 
شیخ رضایی درباره عنوان‌های این مجموعه توضیح داد: عنوان‌های این مجموعه چهار جلدی که به تازگی از سوی انتشارات دانش پرور چاپ شده است، به ترتیب عبارتند از «روانشناسی تکاملی» نوشته رابین دانبر با ترجمه یاسر خوش‌نویس، «رشد شناختی» نوشته دونالد پنینگتون با ترجمه نوشین شاهنده، «زبان و فکر» نوشته نیک لاند با ترجمه یاسر خوش‌نویس و «شناخت اجتماعی» نوشته لیزا اوکلی با ترجمه حسین شیخ رضایی.

نظر شما