شناسهٔ خبر: 39461 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیلمی که این روزها جای اکرانش خالی است!

اکران فیلم «رستاخیز» در شرایط عادی می توانست محملی برای بحث های متنوع و مهمی در زمینه وقایع عاشورا و فیلم سازی تاریخی-مذهبی شود که این امکان فعلا میسر نشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ فیلم سینمایی «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش و فیلمی دیگر درباره واقعه عاشورا و شهادت حضرت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا، سه ماه پیش در ۲۴ تیر ۹۴ با وجود داشتن مجوزهای شرعی از علما و مراجع تقلید و مجوز قانونی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکران عمومی درآمد اما متاسفانه ساعاتی بعد از اکران، از پرده سینماها پایین کشیده شد و همچنان در اکران خود بلاتکلیف است. این در حالی است که چندی پیش و در اوایل مهرماه ۹۴، «رستاخیز» در اولین حضور بین‌المللی خود به عنوان فیلم افتتاحیه در جشنواره‌ فیلم بغداد حضور یافت و جایزه بزرگ و تندیس تماشاگران را از آن خود کرد.

«رستاخیز» یکی از ۱۲ فیلم فاخری است که ردیف بودجه آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. این فیلم با بودجه ای حدود ۱۴ میلیارد تومان ساخته و بدون دلیل مشخصی توقیف شد؛ البته اینکه گفته می شود بدون دلیل مشخص به این دلیل است که تهیه کننده و کارگردان فیلم حاضر شده‌اند تا قسمت‌هایی که روی آنها بحث وجود دارند از فیلم حذف شوند.

روایت متفاوت این فیلم این بار از نگاه «بکیر بن حر» فرزند حرّ به واقعه عاشورا است، اما نکته‌ای که سبب شد تا این فیلم اکران نشود، نمایش چهره معصومین از جمله حضرت ابوالضل (ع) ذکر شده است. جالب است بدانید که بسیاری از تماشاچیان در هفتمین جشنواره فیلم بغداد هنگام تماشای فیلم به ویژه هنگام شهادت حضرت عباس (ع) گریسته اند، حال آن که یکی از مواردی که مانع از اکران این فیلم در ایران شده، نشان دادن چهره ایشان است.

 

 

اکران حتمی «رستاخیز» در آینده‌ای نه چندان دور

در روزهای ابتدایی حواشی پیش آمده برای فیلم، تهیه کننده فیلم سینمایی «رستاخیز» درباره اکران این فیلم در ایران گفت: در حال مذاکره و رایزنی با وزارت ارشاد برای اکران رستاخیز در داخل کشور هستیم و در خصوص بودن یا نبودن افکت های نور هم صبحت‌هایی به میان آمده است و احتمال اکران این اثر در آینده نه چندان دور در داخل ایران وجود دارد. همچنین «حجت الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی نیز در گفتگویی از اکران حتمی این فیلم سینمایی خبر داد.

 

 

درویش: فیلم «رستاخیز» اسیر بازی سیاسی شده است

احمد رضا درویش، کارگردان «رستاخیز»، مقصر اصلی اتفاقات به وجود آمده پیرامون این فیلم را دولت تدبیر و امید می داند و صراحتاً در بیانیه‌ای اعلام کرد که فیلمش اسیر یک بازی سیاسی شده است. وی در شهریورماه و در مراسم بزرگداشت‌اش در جشن خانه سینما با تاکید بر اینکه فیلم «رستاخیز» با مجوزهای قانونی و اتکا به فتاوای مراجع ساخته شده است، سخنان صریحی را در قالب یک نوشتار مطرح کرد که عبارت است از:

در زمانه‌ای که سینمای ایران بر اثر سیاست‌های «خودتحریمی» با ادعای فتح قله‌های جهانی‌، حتی در عرصه‌ی نمایشی شهر کوچک مزار شریف در افغانستان‌، با دو میلیون جمعیت شیعه و زبان مشترک فارسی نیز سهمی ندارد‌، کسانی به قصد ترویج فرهنگ خاندان عصمت و طهارت(ع) بدون تکیه بر بودجه‌های جاری و بیت المال‌، طی بیش از یک دهه مجاهدت‌، اقدام به تولید فیلم «رستاخیز» نمودند. آنان این اقدام خود را به مثابه‌ سعی بین صفا و مروه و طواف به گرد کعبه‌ ناطق‌، حسین ابن علی(ع) می‌پنداشتند و آرزو داشته و دارند که مخاطبان تشنه‌ی عدالت و کرامت انسان را در عالم،‌ به دیدن برگی دیگر از کتاب مصور و قطور عاشورا میهمان کنند.

آیا این آرزو در شرایطی که دلارهای تکفیری و سلفی با تسلط بر رسانه‌های تبلیغی در برابر اندیشه‌ اهل بیت(ع) هزینه می‌شود و کودکان شیعیان به جرم انتساب به اسلام علوی ذبح و نوامیس مسلمانان در بازار بردگان خرید و فروش می‌شوند‌، گناهی نابخشودنی است و کیفر به همراه دارد؟

«رستاخیز» با عنایت و توجهات صاحبش‌، به فضل خدا و با مجوز قانونی و اتکا به فتاوای مراجع عالیقدر و حجت شرعی ساخته شد و به اکران عمومی درآمد. آنچه براثر تصمیم مدیران دولتی مبنی بر پایین کشیدن این فیلم از پرده‌ اکران و توقف و تعلیق نمایش آن به بهانه‌ جلوگیری از تضعیف جشن هسته‌ای صورت گرفته، حکایتی عبرت‌آمیز است که مسئولان سیاست‌ورز لاجرم می‌بایست پاسخگوی آن باشند.

ما بنا بر رهنمود آن حکیم فرزانه‌، به خداوند سبحان توکل و برباور خود ایستادگی خواهیم کرد و سینه پردردمان را نه برای اغیار و بیگانگان که برای دیده‌بان بیدار مُلک و ملت گشوده‌ایم. ما براین باوریم که مدیریت عالم فرهنگ و هنر در دوران پساتحریم به عالِم اندیشه‌ورز‌، سخت‌ محتاج است. غافله فرهنگ و هنر بی‌چراغ هدایت و کشتی نجات به ساحل نمی‌رسد.

 

 

جنتی: «رستاخیز» تنها فیلمی است که بیشترین حمایت را از آن کرده‌ام

از طرف دیگر، «علی جنتی»، توقف فیلم «رستاخیز» را تنها به دلیل مخالفت بعضی مراجع تقلید دانست و گفت: ما در این زمینه با بعضی از مراجع صحبت کردهایم و کارگردان «رستاخیز» هم آن را به بعضی از مراجع تقلید نشان داده که برخی موافق و برخی مخالف بوده‌اند. به گفته ایشان گروه مخالف نظرات فقهی خاصی دارند و نظرات فقهی هم قابل تغییر نیست. ما به دنبال این هستیم که هم فیلم در اولین فرصت اکران شود و هم به نوعی مراجعی که مخالفتی دارند را قانع کنیم که اگر نظر فقهی دارند این نظر فقهی برای خودشان و مقلدانشان مورد احترام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به مباحثی که درباره‌ی فیلم «رستاخیز» در جشن خانه سینما مطرح شد، گفت: با احمدرضا درویش جلسه‌ای دارم و توضیحات کافی را در این جلسه به این کارگردان اعلام می‌کنم. بیشترین فیلمی که تا امروز حمایت کردم فیلم «رستاخیز» بوده است و از این اثر سینمایی به عنوان فیلم فاخر تعریف کردم. درباره این فیلم برخی از مراجع تقلید می‌گویند که چهره حضرت ابوالفضل(ع) نباید مستقیم نشان داده شود. بنابراین به ما حق بدهید ما به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم زیرا کشور ما یک کشور دینی است. و باید به نظر مراجع تقلید توجه کنیم و احترام بگذاریم.

 

 

حاشیه‌ای که نشان از ردپای اسلام انگلیسی می‌داد

ماجرای توقف اکران فیلم «رستاخیز» از آن جهت قابل تأمل است که عده‌ای مقابل وزارت ارشاد و برخی سینماهای نمایش دهنده این فیلم جمع شدند و دست به اعتراض زدند، البته این اعتراض مقابل سینما شکوفه نوعی اقدام خارج از عُرف بود، چراکه زنی به قمه زنی مشغول شد. این منتقدان و معترضان که اصلاً فیلم را ندیده بودند، معتقد بودند که در این فیلم به ارزش‌ها و مقدسات جسارت شده است. این شرایط وقتی بیشتر قابل‌ تامل‌ می‌شود که درباره‌ نوع مخالفت‌ها و ماهیت‌ آنها، نکته‌های مهم و تفکربرانگیزی ازسوی برخی مقام‌های مسوول در دولت و نیز نهادهای نظامی و انتظامی مطرح شده است.

در همین راستا بود که «سعید منتظرالمهدی» سخنگوی ناجا درباره‌ پرونده‌ فیلم قمه‌زنی یک زن در اعتراض به اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: در حال حاضر پرونده‌ای در این خصوص در نیروی انتظامی تشکیل شده و پلیس برای بررسی موضوع وارد شده است و تاکنون تعدادی از این افراد که فیلم‌شان نیز منتشرشده بود، دستگیر شدند و زنی که در آن فیلم اقدام به قمه زنی کرد، شناسایی شده است.

 

 

«سردار جزایری» معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این زمینه، با بیان اینکه متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعلیق اکران رستاخیز قدری عجله کرد، گفت: برخی اطلاعات حاکی است عده‌ای که جلوی یکی از سینماهای تهران تجمع و حتی اقدام به قمه زنی کرده بودند، وابسته به جریان معروف اسلام انگلیسی بوده‌اند و اسناد و مدارک آن در اختیار نهاد مسوول است. وی با تاکید بر لزوم توجه گروه‌ها و جریانات متدین به این مسأله و نیز با اشاره به اصلاحات به‌عمل آمده در فیلم، اظهار امیدواری کرد که نسبت به اکران مجدد آن خارج از بعضی ملاحظات غیر ضروری اقدام شود.

 اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» در شرایطی آرام می‌توانست نشان دهنده عقاید مردم پس از دیدن فیلم باشد و اینکه آیا مخاطبان به فیلم اقبال نشان دهند یا از آن روی گردان باشند تنها در سایه نمایش عمومی فیلم در شرایطی عادی محقق می‌شد.

 

 

گزارش: آزاده فضلی

نظر شما